Elbilsbloggen

Mera Malus än Bonus men lagom är bäst

Regeringen har bestämt sig för vilket alternativ på ändrad fordonsskatt de skall föreslå (Promemoria: Fi2017/01469/S2) . Systemet skall ha en ”Bonus/Malus”-karaktär och det är en god intention, men tillämpningen präglas av mera Malus än Bonus.

Tanken med systemet är att gynna miljövänliga bilar och missgynna bilar som är mindre miljövänliga. Problemet är bara att miljövänliga bilar inte gynnas i någon större utsträckning.

Idag ges ett bidrag om 40000 kr till de som köper en ny ren elbil (0g CO2/km). För en ny supermiljöbil (max 50g CO2/km, jfr transportstyrelsen) är bidraget 20000 kr.

Regeringens förslag i korthet:

Efter införandet av Bonus/Malus-systemet så ökar bidraget till 45000 kr för bilar som släpper ut 0g CO2/km. Bidraget minskas sedan linjärt ned till 7500 kr för bilar som släpper ut max 60g/km.

Bilar som släpper ut mer än 60g och max 95g CO2/år får varken bidrag eller straffskatt.

Bilar som släpper ut mer än 95g CO2/km får en straffskatt på 77 kr/g CO2 för det utsläpp som överstiger 95g.

Bilar som släpper ut mer än 140g CO2/km får en straffskatt på 100 kr/g CO2 för det utsläpp som överstiger 140g.

Den nuvarande, femåriga skattebefrielsen tas bort.

Konsekvenser:

Skatten på en BMW i3 är efter de 5 skattefria åren 360 kr/år vilket då innebär ökade kostnader med 5×360=1800 kr. Detta eftersom skattebefrielsen tas bort.

Tidigare har tjänstebilar som klassats som supermiljöbilar fått en reduktion av förmånsvärdet med 40% upp till 16000 kr per år. Från och med 1/1 2017 så sänktes taket för den reduktionen till 10000 kr/år, alltså en minskning med 6000 kr.

Skälet till att bidragen existerar är att en elbil är mellan 100 och 200 tusen kronor dyrare än motsvarande konventionell bil. Av samma skäl så köps en stor andel nya elbilar som någon form av tjänstebil för att tre år senare komma ut på begagnatmarknaden.
Under 2016 köptes 570 supermiljöbilar av fysiska personer medan 12828 supermiljöbilar köptes av företag. Det innebär att ca 4% av bilarna köptes av privatpersoner.

En supermiljöbil blir alltså 6000 kr dyrare att köpa/äga under 2017 jämfört med 2016 (för en privatköpt är det ingen skillnad)

Om Bonus/Malus-systemet införs under 2018 så blir det, för en ren elbil, endast 2800 kr dyrare jämfört med 2016 (för en privatköpt blir det 5000 kr billigare)

För laddhybrider minskar milöbilspremien med 625 kr per gram CO2/km. Det får till följd att bilar som släpper ut mellan 1 och 29 samt 51 till 60 gram CO2/km får det billigare jämfört med 2016, för alla andra bilar blir det dyrare eller samma med undantag för privatköpta bilar med nollutsläpp.

Slutsats:

I regeringsförslaget står följande: ”Huvudmotivet för ett bonus–malus-system är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.”

Jag konstaterar dock, aningen cyniskt, att det är Finansdepartementet som ansvarar för förslaget och inte Miljö- och energidepardementet som man lätt föranleds att tro då deras hemsida inleds med nedanstående text:
Miljö- och energidepartementet arbetar med frågor som rör minskade klimatutsläpp, en giftfri vardag, en hållbar energianvändning..”

Föga förvånande så kommer staten, om detta förslag antas, att gå 600 miljoner kronor plus, enligt en analys som SVT har gjort.

Prioriteringen mellan miljö och ekonomi är verkligen tydlig för regeringen som, består av socialdemokraterna och miljöpartiet.. Detta var alltså det bästa de lyckades åstadkomma!

Centerns förslag är att ge 100000 kr i bidrag till bilar som släpper ut max 40g CO2/km, de verkar prioritera annorlunda en t.ex. miljöpartiet!?

De renaste bilarna, de som släpper ut noll gram CO2, gynnas inte i någon större utsträckning. Det är istället bilar som släpper ut lagom som får den största fördelen av regeringens nya förslag. Men om man skall vara ärlig så är det statsfinanserna som är vinnaren och miljön som är förloraren.

PMP 170406

2 kommentarer

  1. Petter

    Jo tanken var nog att bilisterna skulle tillföra staten mer kapital,miljön var nog sekundärt.
    Sen kommer detta att öka klyftorna ännu mer i Sverige, de med lägst inkomst har inte råd med bilen längre.Sen är frågan hur miljövänligt det är att skrota ut fungerande bilar och bygga nya med alla utsläpp detta medför.

    • P-M

      Hej, Petter och tack för din kommentar!

      Jag tror inte att bonus-malus-systemet kommer att öka klyftorna i närtid men det kommer troligen att fördröja intåget av elbilar/miljöbilar i samhället och det innebär naturligtvis att begagnatmarknaden blir mager vad avser elbilar. Det innebär också att det dröjer längre innan de med låga inkomster kan skaffa en elbil.

      Det är, som du påpekar, viktigt att regeringen inte inför system som innebär att bilar skrotas i ”förtid” men det gör inte bonus-malus-systemet eftersom det endast berör nya bilar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.