Elbilsbloggen

3000 mil: The good stuff

Det bästa är det mesta!

I detta inlägg berättar jag om det positiva som jag upplevt med min BMW i3 under de första 3000 milen. I nästa inlägg tar jag upp det negativa.

Jag satt och pratade med en annan i3:ägare för en tid sedan och vi var båda otroligt nöjda med bilen. Efter en stund enades vi båda om att det bästa med elbilen, paradoxalt nog, var bensinmotorn.

Låt mig förklara!

Räckvidden på min i3:a är ca 20 verkliga mil (på sommarhalvåret) och tack vare bensinmotorn så kan jag verkligen utnyttja hela batteriets kapacitet och ta mig 20 mil. Om jag inte visste att motorn skulle rycka in om jag inte når hela vägen som planerat, så skulle jag inte våga utnyttja hela energimängden i batteriet. Jag vill ha lite marginal och den marginalen utgörs nu av bensinmotorn, Om inte den fanns så skulle jag behöva använda en del av batteriet som marginal och aldrig våga utnyttja elbilens fulla räckvidd. Så är det även med fossilbilar, ingen kör till dess att sista decilitern bränsle i tanken är förbrukad.

13.7 % av sträckan har jag kört på bensin vilket innebär att den fossila motorn är marginaliserad men är en förutsättning för att den miljövänliga (och ekonomiska) körningen skall förbli optimal.

Mina intryck från de första 1000 milen består. Det är fortfarande en fantastisk bil och den är så behaglig att köra. Det känns fortfarande som en ynnest att få köra denna bil. Jag märker hur jag blir besviken om jag måste ta vår andra bil (en multivan) och den framstår, vid en jämförelse med i3:an, som ett klumpigt tröskverk som är trögt, högljutt och luktar illa.

Att anpassa sig till trafikrytmen är en ren fröjd. Det tyckte jag var det bästa med bilen efter 1000 mil och det tycker jag fortfarande.

Vändradien är liten och gör bilen otroligt smidig i stan och nu när jag har vant mig vid det så utnyttjar jag dessa egenskaper mera just vid stadskörning. Bilen är dessutom otroligt kvick, vilket är både roligt och praktiskt. När man tänker på det så är det kanske det bästa med bilen ändå.

Bilen har fungerat i stort sett felfritt, med ett undantag: tankluckan som till slut inte gick att öppna.

Jag tankar ungefär var tredje vecka och då spiller jag i fem-sex liter, det innebär att den är mycket billig att köra.. det är nog det bästa med bilen.

En elbil har eluppvärmd kupé. Det innebär att den blir varm jättesnabbt och en nedisad ruta blir isfri på ett par minuter. Det finns tillfällen då det är det bästa med bilen.

I normala fall så laddar bilen medan jag arbetar, sover eller ägnar mig åt något annat än bilen. Det får till följd att bilen alltid är ”fulltankad” utan att jag behöver tänka på det. Jag har pratat med dem som tycker att det är det bästa med en elbil.

Den uppmärksamme läsaren har vid det här laget noterat att det bästa med bilen faktiskt är det mesta, i alla fall i mitt tycke!

PMP/170507

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.