IT säljer inte med hiphop

IT is wicked! – IT är häftigt! Med den slogan försöker EU sälja in IT till unga tjejer. Två fnittrande unga gymnasister i tandställning, en obegriplig robot och töntig sång till hiphopmusik ska förmå tjejer att välja en IT-karriär.

Jag riktigt hör hur beställaren säger till reklambyrån: " Du vet, unga gillar ju hiphop, så vi skriver en låt om det på engelska, förstås. Sedan så låter vi en EU-tjänsteman säga "IT is wicked" på slutet, det visar att vi tar de unga på allvar. Visst är det bra?" Reklamkillarna ,som är barn till en avdankad EU- höjdare, nickar förstående, de vill ha pengarna, struntar i budskapet.

Filmen är faktiskt seriös, tro det eller ej. Denförsöker tala om för  tjejerna vad de ska tycka om IT istället för att lyssna på vad de är intresserade av och utgå från deras vardag.

Tjejer i dag är ju fantastiska på att hantera sociala medier som bloggar, YouTube, Facebook med mera. De kan kommunicera intressant och skapar därigenom något nytt inom IT. Allt behöver inte handla om "hårda" programvaror.

Jag är övertygad om att den kunskapen som de får genom att vara aktiva i sociala medier ger dem ett fantastiskt försprång i framtida yrkesnätverk. Tjejer kommer att skapa IT-lösningar som vi bara kan drömma om än så länge.

 

 

Etiketter: , ,

En kommentar

  1. Jesper

    Hej! Håller med dig om blogginlägget.

    Såg ditt inlägg om facebookgrupper och hittade bara denna kanal att kontakta dig. Jag skriver nämligen min D-uppsats om just social medier och anävnder mitt eget universitet iLinköping som case.

    Därför skulle jag gärna intervjua en del andra universitet. Skulle du vilja intervjuas för Umeås räknaing i så fall?

    Min mail: [email protected]
    T. 0700-537621

    Mvh

    Jesper

    T. 0700-537621

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.