Annonsen som missade målet

För en tid sedan hade projektet ”Change The Game” stor upptaktsdag i Umeå med föreläsningar och prova-på.aktiviteter för barn och unga. Projektet som syftar till att förbättra synen på och villkoren för ungdomsidrott gillas av många. I samband med lanseringen av Change The Game i Umeå publicerades ett antal annonser i lokal media.

Man kan väl lugnt säga att en av annonserna missade målet. En illustration med en basketboll som någon sorts forntida fotboja retade många, inte minst Svenska Basketbollförbundet.

I dagens VK finns ett debattinlägg där basketförbundet skriver om hur basketsportens ungdomssatsning fungerar.

Undertecknare är

Lena Wallin-Kantzy, generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet
Azuka Nnamaka, barn- och ungdomsansvarig Svenska Basketbollförbundet

Saxat ur debattinläget:

”Change the Game verkar utmärkt. Det vi inte förstår är hur Change the Game kan bygga en del av sin kampanj på en stor bild av en basketboll med en fotboja. Vi kedjar inte fast utövare. Vi försöker tvärtom stimulera dem att idrotta, till att stanna kvar i idrotten, till att få med sig viljan att leka och träna under en stor del av livet. Basketen i Umeå växer just nu och det beror inte på att klubbarna låser fast sina utövare. Tvärtom, de släpps fria, elitspelare deltar på basketskolor och man umgås över alla gränser.”

Kolla hur annonsen såg ut. Här finns hela debattartikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.