Flygplatsen riskerar att läggas ner.

Flyget på Storumans flygplats har tydligen hamnat i ett vakum, efter en intensiv debattrunda inför fulllmäktige i Januari.

Vill Storumans politiker ha upphandlat flyg i kommunen så är det nu det är dags att agera.

Nu kanske många tycker att det är näringslivet som ska agera. Visst är det så och vi kommer gladeligen att bidra med det vi kan om vi kan komma till en samsyn med politiken om hur "räddningsaktionen" ska bedrivas.

Det finns många frågeställningar som är viktiga idag.

Hur länge planerar man att kunna bedriva trafiken under nuvarande förutsättningar? Bokningssystemet ser ut att vara öppet till 1 juni, vad händer sedan?

Vad händer om rikstrafiken säger nej till upphandlat flyg? Hur länge drivs då trafiken vidare?

Vad händer om rikstrafiken säger ja? Hur finansierar kommunen då flyget fram till dess rikstrafiken tar över eller blir det ett uppehåll?

Vilka är det huvudsakliga argumenten för fortsatt upphandling av flyg i dag?

Det är många frågetecken som borde rätas ut.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman

25 kommentarer

  1. B-G. Burman

    På senare tid har företagarnas ambition att ta över politiken i Storuman varit tydlig. Ert tidigare inlägg med önskemål om höjda ersättningar till politiker är därför inte förvånande. Jaa, vem vet Salomonsson kanske blir en duglig politiker bara ersättningen är rätt, men vården, omsorgen och skolan kommer knappast att prioriteras. Enda trösten är att sämre kan det inte bli.

  2. Håkan Rombe

    Om nu den tidigare prislappen stämmer, att eget flyg kostar ca 15 milj per år, är det väl bara att höja kommunalskatten med 3 kronor per skattekrona (= 3%). För en normal skattebetalare blir det en skattehöjning på endast 6000 kr per år. Obs! Detta är inte ett förslag från min sida.

  3. Håkan Rombe

    Tror jag räknade fel. Det räcker med en skattehöjning på 1:50 (1,5 %), d v s endast 3 000 kr per år för en person med ca 20 000 kr i månadsinkomst. Men det är fortfarande inte ett förslag från min sida.

  4. Företagarna Storuman

    Två ledande politiker har uttalat sig.
    Tyvärr är det pinsamt uppenbart att ingen av dessa vill ta en saklig debatt i frågon om flyget.
    Vad vill partierna när det gäller flyget i nuvarande läge?
    Frågeställningarna är högst relevanta och kommer att landa på det politiska bordet inom kort.
    Vad som inte är förslag är kanske inte riktigt så viktigt utan förslag vore betydligt meningsfullare i nuvarande flygsituation.
    Det som oroar är om det är så att det inte finns ett tydligt budskap till näringsdepartementet och rikstrafiken.
    Men det kanske inte är en politiska inriktningen.

  5. Erold

    Även om vi inte hinner svara på allas bloggar ,så har vi ambitionen att hitta lösningar på flygplatsfrågan.
    Tyvärr så har vi de ”piskade” sossarna som ett sänke för framtiden + några andra kortsiktiga ”det går int´politiker”
    Risken är just det du hävdar,att vi ger ett för negativt intryck till rikstrafiken om vår kommuns ambitioner.
    Vi måste ta långsiktigare och tryggare beslut för denna kommuns framtidspolitik,annars kommer inga företag och boende att vilja satsa på denna kommun,och det finns krafter som är i ett positivt skede,och därför ser jag en mycket stark lykta i denna flygfråga!

  6. Gunnar Andersson

    Nu blir jag lite orolig, När ni som representerar näringslivet inte känner till några argument för flyget!det har ju hela tiden hetat att näringslivet behöver flyget, var kom det ifrån? Hur länge det flygs? beslutet var väl tom 28/2 men hur länge styrelsen tänker flyga vet väl bara dom.om rikstr. säger nej upphör flyget och detta är inte pga av att vissa politiker är emot flygplatsen utan helt enkelt att kommunen inte har råd.om det blir upphandling så kommer säkerligen någon eller några andra flygplatser stänga och då kanske man kan samarbeta med dom under första tiden.

  7. Gunnar Andersson

    B-G, jo den kan bli sämre, mycket sämre. Erold, på vilket sätt ger ”vi skit i budgeten hä bar å va possitiv-mentaliteten” långsiktig trygghet?

  8. Företagarna Storuman

    Att slåss för upphandlat flyg på gunnarn idag är att slåss för 12-15 arbetsplatser i kommunen.
    Rikstrafiken kommer visserligen på besök under Mars men första racet handlar bara om att komma med i ”finalgruppen”, nästa utslagning kommer senare.
    Det finns en mängd argument för att tillgång till flyget är bra för kommunens konkurrensförmåga och attraktionskraft men frågan är om det är dessa argument som är ”rätt” gentemot rikstrafiken?
    Man kan även fråga sig om rikstrafiken är rätt instans att påverka eller om det är deras ”överordnade” som ska bearbetas, och hur gör man i så fall det.

  9. Företagarna Storuman

    Att slåss för upphandlat flyg på gunnarn idag är att slåss för 12-15 arbetsplatser i kommunen.
    Rikstrafiken kommer visserligen på besök inom kort men första racet handlar bara om att komma med i ”finalgruppen”, nästa utslagning kommer senare.
    Det finns en mängd argument för att flygplatsen är bra för kommunens konkurrensförmåga och attraktionskraft men frågan är om det är dessa argument som är de ”rätta” gentemot rikstrafiken?
    Var kommer flygplatsen in i den kommunala utvecklingsplanen? Jag tror flygplatsen är en utvecklingsresurs men vi har inte tyvärr inte dragit nytta av densamma.

  10. Marianne Johansson

    Jag tror helt enkelt inte att det kommer att finnas tre flygplatser i inlandet, med bara några mil emellan!
    Jag tror att man måste samarbeta kring EN flygplats!
    Det finns helt enkelt inte underlag för tre flygplatser i Västerbottens inland! Staten kommer inte att satsa på mer än en flygplats här, och jag tror att både politiker och näringsliv och övriga också ställer in sig på det.
    Först då får vi ett hållbart och framgångsrikt flygkoncept i inlandet!

  11. Erold

    En viktig del är väl att Gunnarn ligger så till ,att nu då det satsas på Järnvägen ,så är det enda inlandsflygplatsen som kan göra ett stickspår från Tvärbanan ,så har vi ett väl fungerande transportnät för miljön och ett ur logistiskt perspektiv den bästa flygplatsen.
    Därutöver en ostörd,kapacitetsmässig ,och utvecklingsbar flygplats för inlandet.
    Kan vi sedan i framtiden övertyga EU ,Riksdagen och SJ om en Järnväg till den isfria hamnen i MoIRana ,så fungerar även resemöjligheter för Norrmännen att nyttja Hemavans flygfält,eller Gunnarns Charterflygplats.
    Framtidsvisionen inom KL

  12. Företagarna Storuman

    Svar till Marianne Johansson (2010-03-09 10:51)
    Du kan ha rätt, men jag varken ser eller hör dessa signaler för en enflygplatslösning i dag. Om vi antar att det är så, så bör det vara storumans skyldighet att jobba för att det i så fall blir Gunnarn, eller tror någon att en enflygplatslösning med Lycksele eller Vilhelmina i centrum gynnar Storuman?

  13. K.H

    Fyra kommuner söder om Storuman har redan enats om att tillsammans med näringslivet satsa på en centralt belägen flygplats med mkt människor och företag innom ett visst givet upptagningsområde.
    Strategier, kriterier samt målsättningar är redan definierade samt presenterade för både stat och regering.
    Det kostar naturligtvis initialt i investeringar men det gör järnvägsräls också(ca 40milj per kilometer.)
    Storuman bör satsa å haka på detta redan långt gångna sammarbete.
    Sätt in gratis lyxbuss de sju milen om ni vill sponsra och uppmuntra era kommuninnevånare och besökare till resande…

  14. Håkan Rombe

    Flyg är en statlig och regional angelägenhet. Här kan inte en kommun på 6 000 inv köra ett eget race till priset av en raserad välfärd. Jag har inte sett röken av en samhällsekonomisk analys då det gäller flyg i södra Lappland och utan vetenskapliga undersökningar blir diskussionen tyvärr ofta pajkastning. Den strategiskt riktiga platsen för en gemensam flygplats är Gunnarn men ingen riksolycka för Storuman inträffar om det blir en annan flygplats. Vi måste hålla oss till den statliga definitionen för ”tillgång till flyg”. Kommunens långstidbudget saknas tyvärr helt i resonemanget. Avsiktligt?

  15. Företagarna Storuman

    Svar till Håkan Rombe (2010-03-09 20:39)
    Flygplatsen i Storuman är en lokal infrastruktur och lokal arbetsplats.Varken Umeå eller Stockholm driver frågan utan vårt stöd.
    Att arbeta för att behålla den med statlig eller regional finansiering är nästan en lokalpolitisk skyldighet. Vilka är ”vi” som måste hålla oss till statliga definitionen av tillgång till flyg? Skilj på vad som är bevarande av flyg och vad som är bevarande med egna medel.

  16. Marianne Johansson

    Frågan är väl också, om Storuman gynnas av att stå utanför ett samarbete, om det bara blir en flygplats i inlandet?
    Man sa ”nej” en gång när det gällde att samarbeta med Lycksele och Vilhelmina just runt Gunnarn………..

  17. Nya visioner

    Om Ni nu absolut vill hålla igång flygtrafiken i Storuman

    Varför inte göra som Håkan Rombe föreslår, Höj skatten för kommunmedborgarna med SEK 3000 per person.

    Som kompensation för den höga skatten kan sedan varje storumanbo erhålla en gratis resa Storuman – Arlanda T,o.R
    per år i mån av lediga flygstolar.

    Lediga flygstolar kommer säkert att finnas, så det blir inga problem.

    Ett liknande upplägg för flygtrafik i finska lappland finns redan

  18. Jimmy Lindberg

    Skattehöjningen är ett sätt att bevara flygplatsen, men det kräver nästan en folklomröstning. Det blir då tydligt för var och en vad det kostar att driva flygplatsen och om det är värt det, inget kontroversiellt i det. Fast då ska det tas med i beräkningen att kommunen redan har bland rikets högsta skattetryck för minst välfärdstjänster, kultur etc… KL:s förslag verkar långt borta men jag ser hellre lobby för järnvägen (umeå-mo) än fortsatt flyg. Vårt öde på den punkten tror jag vilar i regeringens händer. Lobba, lobba, lobba

  19. Håkan Rombe

    Det här med höjd kommunalskatt var ett hugskott som kom upp mellan knapparna medan jag skrev. Finska Lappland var intressant. Oturligt kan många gamla, dementa och sjuka inte utnyttja förmånen med gratisflyg. Efter en rapport visar det sig nu att personalminskningar måste ske i omsorgen vilket jag redan förutspått.Jag brukar ha rätt! Eftersom vi har krisläge på behoven i omsorgen förstår jag inte hur kommunen ska klara flygunderskottet på 23 miljoner med anständigheten kvar. Förslag: Öka kommunalskatten med 1:50 kr i två år och kalla den för ”flygskatt”, 1500 – 3000 per år och skattebetalare.

  20. lasse

    Nej, nu tycker jag att alla som vill ha flygplatsen KÖPER den, och driver den enligt den enkla principen betala vad det kostar. En kommun som just fått 18 miljoner underskott på kontot från flygplatsen kan inte äga den ty:
    1 felaktiga siffror från styrelsen gav fel signaler och man fortatte att pumpa in pengar när det hade varit mer lönsamt att lägga den på is.
    2 en styrelse som inte följer den politiska beslutet att avskeda personal och sen väljer att fortsätta driva bolaget då kommunen sagt inga mer pengar skjuts till.

    Nej låt näringslivet köpa flygplatsen och driva den utan stöd.

  21. Inger

    Hur länge de ska flyga? Enligt vad EAE sagt till allehanda.se:s Kramfors-del ska de flyga tills i augusti. Men det har väl stått i Storumanbladet också någon gång.

  22. Olof Finnström

    Ärade Politiker och företagare m.m.
    Det pågår om jag inte är fel underrättad, en opartisk utredning om vilken flygplats man ska prioriteras av Gunnarn, Lycksele eller Vilhelmina.Det finns väl ingen idag som tror att staten kommer att satsa pengar i dessa 3 flygplatser? Det finns också miljöaspekter att ta hänsyn till.En kommun har ett totalt ansvar för sina invånare, som glöms bort i stridens hetta, många gånger är vi nog för mycket egenfixerade. Jag personligen tror inte att vi står och faller utan flyg. Vi bör ha ett större befolkningsunderlag för att möjliggöra en flygplats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.