Cabonline och färdtjänsten

Västerbottens kuriren har de senaste dagarna granskat färdtjänstresor i Umeå. Granskningen visar på problem med körningar som uteblir för människor med en funktionsnedsättning.

Detta har inte lyfts upp till oss i nämnden från förvaltningen som en situation för politiken att agera på. Färdtjänsten är ska man säga också en enhet placerad inom tekniska nämnden och inte Individ- och familjenämnden vilket gör att där vet man mer om omfattningen av detta.

Men genom att jag hört mig för i socialtjänsten så kan jag konstatera att det här i dagsläget upplevs verkligen vara vanligt förekommande inom daglig verksamhet och för boende på LSS-boenden. Det tycks vara en situation som förvärrats med åren och där socialtjänstens personal och chefer gjort som man ska och fyllt i avvikelser och haft uppföljningsmöten med färdtjänstenheten och leverantören.

Vart problematiken sitter behöver så klart klarläggas. Men att leverantörens chaufförer vittnar i tidningen om att man ”väljer bort” färdtjänstresor för att Cabonline betalar för dåligt låter fullständigt sanslöst. Har leverantören verkligen levt upp till sitt avtal med kommunen om att inte diskriminera människor med en funktionsnedsättning?

Det är inte acceptabelt att människor ska sitta och vänta i 2 timmar på en försenad färdtjänstresa. Vi kan inte ha en situation där människor med psykiska och intellektuella funktionsnedsättningar som är beroende av lugn och struktur får sin dagsplanering förstörd.

Kommunen behöver gemensamt se över vad som kan göras för att få ordning på situationen.

En kommentar

  1. Arbetare

    Det är samma förseningar och strul inom den ”vanliga” färdtjänsten för äldre .
    Har mer än en gång fått ta ut komptid för att skjutsa min mor till läkartider då färdtjänsten uteblivit .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se