Elbilsbloggen

Norrland – Sveriges motor!

Bruttoregionprodukten för de norrländska länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg är ungefär 700 000 kronor per invånare, jämfört med 530 000 kronor per invånare i hela Sverige. Då ska man komma ihåg att folkmängden i Norrland är betydligt lägre än i riket som helhet: endast 12 % av svenskarna bor i de fem nordligaste länen.  Om man räknar bort kuststäderna i Norrland så blir det ca 4,5% av Sveriges befolkning (400 tusen) som bor på den rena landsbygden i de 5 nordligaste länen. I de norrländska industrierna är tillväxttakten 17,3 %. I riket som helhet är den 11,9 %. Värdet av det som exporteras från Norrland är 58 000 kronor per norrlänning, jämfört med 14 000 kr per person och år i resten av landet.

Jag hittade en sajt som jag måste dela med mig av. Den handlar om ett tänkt järnvägsprojekt, ”Bottniska korridoren” där man vill rusta upp järnvägar och binda samman Narvik med Moskva samt bygga Norrbottniabanan. Tyvärr har de glömt Inlandsbanan. Jag skulle verkligen vilja jobba för att även den kommer med. Den kan bli en viktig länk mellan Göteborg och Bottniska korridoren. Förutom info om järnvägsprojektet finns där intressant information om industriproduktionen i Norrland. Jag har klippt in detta avsnitt nedan, för bekvämlighets skull.
Utbyggnad och renovering av järnvägarna är viktigt för att skapa ett hållbart och resurssnålt samhälle. Om man räknar bort kuststäderna i Norrland så blir det ca 4,5% av Sveriges befolkning (400 tusen) som bor på den rena landsbygden i de 5 nordligaste länen.

”Norrland – Sveriges motor?

Bruttoregionprodukten för de norrländska länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg är ungefär 700 000 kronor per invånare, jämfört med 530 000 kronor per invånare i hela Sverige. Då ska man komma ihåg att folkmängden i Norrland är betydligt lägre än i riket som helhet: endast 12 % av svenskarna bor i de fem nordligaste länen.

I de norrländska industrierna är tillväxttakten 17,3 %. I riket som helhet är den 11,9 %. Värdet av det som exporteras från Norrland är 58 000 kronor per norrlänning, jämfört med 14 000 kr per person och år i resten av landet. Det finns med andra ord fog för att kalla Norrland för Sveriges motor. Alla är nog inte medvetna om detta.

Malm och skog

Vad är det då som gör att Norrland är så mycket mer produktivt än Götaland och Svealand? Svaren är två: malmen och skogen. 90 % av all järnmalm som utvinns i EU kommer från gruvor i Norrbotten. Sverige är även ledande i Europa när det gäller att utvinna guld, och kommer på andra plats när det gäller silver, zink, koppar och bly. 12 av totalt 15 gruvor ligger i Norrland.

Skogsindustrin står för 12 % av den svenska exporten. Två femtedelar av den svenska skogsproduktionen sker i Norrland. Sammanlagt skapar de skogsbaserade näringarna årligen produkter till ett värde av 55 miljarder kronor. Dessa produkter används både inom industrin i andra delar av Sverige, samt vid tillverkning av industriprodukter i utlandet. Vanligen kommer skogsråvaran, alltså timret, från Norrlands inland, och fraktas till kuststäder som Piteå, Husum, Kalix, Skellefteå, Umeå, Ådalen, Iggesund, Timrå, Sundsvall och Gävle för att förädlas till bl.a. papper och pappersmassa. Svenska sågverk levererar råvaran till 16 % av de sågade trävaror som tillverkas inom EU.

De flesta produkter med norrländskt ursprung som lämnar Sverige gör det dock via hamnarna i Göteborg, Malmö och Oxelösund.”

Källa: http://botniskakorridoren.se/norrland-sveriges-motor/ (allt inom ”–”)

3 kommentarer

  1. Carl-Axel Otterhall

    Hej P-A . Du beskriver på ett bra sätt Norrlands ekonomiska värde för hela Sverige.

    Jag har bara en liten fundering: om Mp skulle få igenom sina önskemål om höjd skatt på energi/bränsle skulle det på något sätt påverka din beskrivning ovan?

  2. PAP (inläggsförfattare)

    Tack för din kommentar C-A O
    Du uppmärksammar ett problem som är viktigt för oss som bor i glesbygden. Transportföretagen inom skogsnäringen är för närvarande mycket pressade av skogsbolagen samtidigt som bränslepriserna stiger. Vissa typer av transporter, t ex flis och grot, är illa ute. (Jag är själv skogsägare). De stora skogsbolagen är mäktiga och pressar sina underleverantörer för att upprätthålla lönsamheten. Det gäller både åkare och drivningsentreprenörer. Jag vidhåller ändå att vi måste stämma i bäcken och höja fossilbränslepriset. Det är verkligen att välja mellan pest och kolera. Priset på fossilbränsle kommer att stiga flera kronor redan inom de närmaste 5 åren. Att lägga på en slant nu medför att alternativa bränslen kommer fram fortare så att vi är anpassade när tillgången på fossilbränsle avtar. Det finns flera alternativ till diesel (DME, Biogas och el) som behöver draghjälp så att de finns i tillräcklig mängd när de behövs. Det är bättre att skapa en kontrollerad utveckling i tid än att drabbas av okontrollerade prisökningar när man minst anar det och saknar alternativ. Jag har mera att säga om detta ämne – Jag skriver ett särskilt blogginlägg om det. Återigen tack för att du aktualiserar frågan.

    • Carl-Axel Otterhall

      Hej igen och tack för svaret.

      Det är mycket man inte förstår. Vi är beroende av transportstöd via EU. Hur mycket – eller rättare sagt om det överhuvudtaget utgår något till våra regionala transporter – har jag ingen aning om. Men du kanske vet?

      Oljeproducenterna kämpar självklart emot all förnyelse inom energin. Jag personligen tror att de har rätt stor makt över marknaden och alla som kommer med nya drivmedel. För det finns ju redan nya sätt att driva bilar på än via oljan! Varför startar inte en massproduktion av sådana fordon? Det finns allt från el till biogasvarianten! Säkert många flera varianter. Det finns dessutom bilar som fortfarande drivs av bensin eller diesel men tar under åtminstone 5 dl/mil. En del mycket mindre. FÖRBJUD ALLA SUVAR/BILAR SOM FÖRBRUKAR MER ÄN 0,8 L/10 MIL T.EX! Då riktar ni er mot en specifik målgrupp och det vore betydligt smartare än att vi glesbygdsbor generellt ska drabbas.

      Fast då uppstår väl ett problem att många miljöpartister själva kör sådana suvar/bilar!? Du kanske vet.

      Vi har ett ”vansinnesparti” i Sverige som tror att de kan förbättra miljön i hela världen genom att i Sverige straffbeskatta bilismen/transporter. Förstår du vilket jag menar:)

      Ponera att EU drar ner på transportstödet, ni i Mp lägger på ännu mera skatt på våra i Sverige i dag fungerande drivmedel och oljeshejkerna håller på något sätt nere all den förnybara utvecklingen.

      Det slår hårt mot oss i glesbygden men det kan slå mycket hårdare mot Sveriges exportindustri. Det är något som du bidrar med i dina ”visioner” i mitt scenario!

      Men du PA… var är alla miljöpartister när det är cruisingar, motorveckor och andra sammandragningar vilka kanske var för sig åstadkommer lika mycket utsläpp på en vecka som vi i glesbygden gemensamt kanske ”spyr ut” under någon månad? Eller kanske under ett år? Eller…

      Grunna på den och vi hörs:)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.