Elbilsbloggen

Nu är det dags att skaffa elbil

Nu är det dags att skaffa elbil, i alla fall för mig!

Nya elbilar är på väg: Chevrolet Bolt, Tesla model 3 och nästa generation Nissan Leaf men en är redan här: BMW i3 REx med 33 kWh batteri, och den är bra!

I alla fall för mig!

Så från lördag till tisdag morgon har jag lånat en i3:a från den lokala BMW-handlaren. Målet är att avgöra om det verkligen är rätt bil för mig och om så är fallet beställa en i3:a per omgående. Om detta tänkte jag berätta i denna blogg!

Så här ser den ut

BMW I3 – så här ser den ut

Vem är jag då? Jag heter Pär-Mikael Persson och bor i Sundsvall med min fru och mina fyra barn. Dessutom besöker jag ofta Forsmark i mitt arbete vilket innebär resor på 300 km enkel väg. De flesta börjar vid det här laget misstänka att denna familj troligen har två bilar vilket härmed bekräftas. Vi har en VW multivan och en BMW X3. Den senare kör normalt jag (min fru tycker inte om den) och således kör min fru ”folkabussen”. Vilken bil som står på tur att bytas ut är väl närmast självklart. Skall man frakta sex personer i samma bil så fungerar varken en i3:a eller en X3:a alltså måste vi ha kvar VW-bussen

Jag har läst och sett allt som finns att se om denna näst in till magiska konstruktion. BMW:s ingenjörer har överträffat sig själva. i3:an är byggd på en aluminiumram och har en kolfiberkaross ovanpå ramen.

Observera kolfiberkaross!!! Det är något som normalt är förbehållet supersportbilar och skälet till det är att det i vanliga fall är mycket dyrt att tillverka i kolfiber och att serieproducera på det sätt som BMW nu gjort ”finns inte”! Fast nu gör det ju det, lite grand som humlan som tidigare inte kunde flyga (ja, jag vet att man nu visat att den faktiskt kan det).

Resultatet blir en jättelätt och jättestark liten bil. Det finns tusen andra saker att kommentera kring detta bygge men för att inte tråka ihjäl eventuella läsare så avstår jag från vidare utläggning i tekniska finurligheter. Däremot så kommer jag att återkomma till designen, lite längre ned.

Den elbilsintresserade personen kanske frågar sig: om du nu är så förtjust i BMW i3 varför har du väntat till nu? Den har ju funnits i snart tre år!

Ja, det är sant men det är först nu som den kommer med ett 33 kWh batteri. Det är 50% mer än i den hittills producerade i3:an. Det innebär också att räckvidden ökar till ca 200 km enligt EPA-körcykeln vilken är den som brukar komma närmast verklig användning. Och dessutom är det först nu (sedan april) som det funnits snabbladdare mellan Sundsvall och Gävle. ( Clever, att det skulle bövas ett danskt företag för att tillse behovet av snabbladdare här i Sverige!?). Kort sagt det är först nu som förutsättningarna, för mig, att köra elbil har blivit uppfyllda.

Utmaningen som jag ställer en elbil inför är naturligtvis resorna ned till Forsmark. Som ”citybil” är i3:an redan bekräftad som en framgångssaga. Jag kör ca: 2500 mil ToR till Forsmark varje år och ungefär lika mycket hemma.

Nu till själva provkörningen av i3:an (äntligen).

BMW I3- från förarplatsen

BMW I3- från förarplatsen

Mitt första intryck är, som för de flesta andra som kör en elbil för första gången, mäktigt.. vad tyst det är.. aah.. men snart börjar intresset för färddatorns menyer ta över. Hur mycket drar den per mil d.v.s. kWh/km, vilken räckvidd har jag och vad är den momentana förbrukningen? ..men fantastiskt.. vad tyst den är. Någonstans här börjar jag närma mig påfarten till E4:an och det dröjer inte länge innan nästa insikt slår mig: shit, vad det går undan. Det är ett ruskigt drag i denna bil, tro inget annat. Jag har som sagt en X3:a med en dieselsexa på 218 hk och 450 Nm som är ganska pigg men från noll och i låga hastigheter så är X3:an chanslös. Jag skulle tro att det är först vid hastigheter över 70 km/tim som X3:an får övertaget.

Jag har testkört i3:an en sträcka på ca: 25 km längs E4:an söder om Sundsvall och med farthållaren inställd på 90 km/tim så ligger energiförbrukningen på 1.7 kWh/mil. Samma förutsättningar men i 100 km/tim så blir förbrukningen 1.75 kWh/mil och i 110 km/mil så blir resultatet 2.0 kWh/mil.

Efter att ha susat fram och tillbaka längs E4:an mellan Sundsvall och Njurunda så lyckades jag till slut tömma batterierna så att räckviddsförlängaren gick igång. Ja, detta exemplar av BMW i3 är utrustad med, vad som på svenska benämnes med, en räckviddsförlängare REx (Range Extender). Det är enkelt uttryckt ett litet elverk som laddar batterierna. En tvåcylindrig bensinmotor på 650 cc med ca 34 hp driver en generator som laddar batterierna. (till skillnad från resten av bilen så är REx-motorn inget under av ingenjörskonst). Motorn driver alltså aldrig hjulen.

Nåväl, bensinmotorn startar men jag hör faktiskt inte det förrän jag saktar ned till ca 50 km/tim. Då hörs ett svagt monotont surrande som faktisk påminner väldigt mycket om ett helt vanligt elverk.

Med bensinmotorn som kraftkälla beter sig bilen precis som när batterierna är fulladdade. Det är först när maxhastigheten provas som det framgår att bilen inte riktigt har samma prestanda som med fulla batterier. Hastigheten sjunker sakta ned från sin toppnotering till ca 30 km/tim, under maxhastigheten, där den stabiliserar sig.

Vid stadskörning så hamnar energiförbrukningen inte sällan en bra bit under 1.5 kWh/mil. Det är lätt att förstå varför denna bil är världsmästare på snålkörning. Den är dessutom riktigt rolig att köra.

Jag kan nämna att min äldsta son nästan bröt samman när det gick upp för honom att vi på allvar övervägde att byta bort X3:an mot en i3:a. ”Den är ju asful” påpekade han misslynt. Han är tillräckligt gammal för att få övningsköra och trots bilens motbjudande yttre var han inte sämre än att han kunde tänka sig en provkörning. Det var inte utan viss munterhet som jag kommenterade hans breda flin, som spred sig över ansiktet, när han tryckte ”plattan i mattan” på uppfarten till E4:an. Han erkände efter en stunds förhalande att bilen faktiskt var riktigt rolig att köra men tillade efter en stund ”Men måste den vara så ful?”.

Faktum är att ett par av hans kompisar frågade om de kunde få provåka i3:an. Deras dom var att det var ganska bra drag i bilen och de kommenterade inte bilens tillkortakommanden vad gäller designen, men jag vet naturligtvis inte vad de tänkte.

Personligen så är jag inte överförtjust i designen på bilen, framför allt huven med den lilla ”knölen” ned mot grillen tycker jag ser konstig ut. Däremot tycker jag att de små bakre ”självmordsdörrarna”, fyller sin funktion ganska bra. Det är viktigt att hålla i sinnet att detta är en liten bil och att det finns en del fysiska begränsningar som konstruktörer måste ta hänsyn till. Att ha dubbla dörrar på en så här liten bil låter sig inte göras och alternativet blir då en tvådörrars bil. BMW:s lösning med små dörrar som öppnas ”åt fel håll” tycker jag fungerar ganska bra. Det finns ingen B-stolpe som är i vägen så det går överraskande bra att ta sig in och ut ur baksätet.

Det är intressant att intrycket som de flesta får när de kliver in i i3:an för första gången är att den känns större inuti än vad det ser ut att vara utifrån. Bilen är endast fyrsitsig men de två platserna bak fungerar faktiskt hyggligt även för vuxna (jag är 189 cm). Framsätet upplever jag som riktigt rymligt.

Det stora problemet är att framdörrarna måste öppnas innan bakdörrarna kan öppnas. Detta innebär ett visst krånglande för att ta sig ut ur bilen från baksätet, utan hjälp. Mina yngre barn som sitter bak var väldigt nöjda med bilen till en början, det fanns ju mugghållare mellan de två baksätena, men när de insåg att de inte kunde gå ur bilen utan hjälp så dömde de ut bilen fullständigt.

Min fru tyckte att bilen såg fin ut, lite rar sådär men att den endast var fyrsitsig hade hon svårt att acceptera. Hon ifrågasatte direkt hur man kan göra en bil som man inte kan sitta fem i, det var helt värdelöst. Hon hade dessutom en hel del åsikter om i3:ans bakdörrar, hon sablade skoningslöst ned den konstruktionen. Men när hon senare på kvällen skulle åka ut till sina föräldrar (20 km) så konstaterade hon att det kanske var bäst att hon tog elbilen eftersom hon skulle åka längst, jag skulle ju bara åka och handla.

Ja, målet med dessa dagar tillsammans med i3:an var att få en känsla för om denna bil kan vara något för mig. Så för att svara på den frågan så sammanfattar jag för- och nackdelar med bilen:

Fördelar med BMW i3:

Den är otroligt energieffektiv => billig i drift.

Den är pigg och trevlig att köra

Den är miljövänlig

Det är roligt med ny teknik (ja, jag är en tekniknörd)

Det blir faktiskt billigare med en ny i3:a än att ha kvar min gamla X3:a

Det är lätt att hitta bra och billiga parkeringsplatser (laddstationer)

Nackdelar med BMW i3:

Det är en liten bil
Den har ingen dragkrok

Den är endast fyrsitsig (om jag skall skjutsa alla barnen samtidigt så blir det problem)

Det är en krånglig baksäteslösning

Det går inte att åka till Forsmark på el utan att ladda på vägen (med REx går det dock)

Hmm, BMW i3 är inte optimal för mina behov. Den är för liten och den går inte riktigt så långt på el som jag behöver. Det jag behöver är troligen en Tesla mod.3, en Chevrolet Bolt eller möjligen nästa generation av Nissan Leaf. Problemet med dessa är att de ännu inte finns att köpa.

Vad gäller Teslan så tror jag inte att jag får möjlighet att köpa den inom de närmsta tre åren, det är redan en kö på ca 400000 köpare.

Chevrolet Bolt skall börja säljas i år vilket troligen innebär strax innan jul och då handlar det om USA-marknaden. Här i Europa kommer Bolt att produceras av Opel och heta Ampera-e. Jag misstänker att i den bästa av världar så går den att få tag på om ett år, och om ni visste hur många gånger jag tvingats konstatera att jag inte lever i den bästa av världar.

Nissan Leaf kanske kommer i slutet på 2017 men troligare är under 2018 någon gång.

Mitt val står alltså mellan att:

  • vänta minst ett år plus troligtvis lite till

  • köpa BMW i3

Jag har väntat i fyra-fem år på att få möjligheten att köra energimedvetet d.v.s. elbil och nu kan jag det. Det är inte optimalt men det går. Troligtvis kommer det en bättre lösning inom ett par år men om jag lyssnat på det örat när jag skulle köpa min första dator så hade jag skrivit detta inlägg med penna och papper och skickat det brevledes till någon som kunde publicera. Hade det varit roligt?

Nä, jag tror jag satsar på en BMW i3 nu och kanske byter bil i framtiden.. precis som jag gjort med datorer.

Enligt BMW-återförsäljaren går det att få en i3:a, med det nya batteriet, till någon gång i augusti-september.

Titta in på elbilsbloggen här om det verkar intressant med min lilla försöksverksamhet.

Jag återkommer med flera rapporter om beställning av i3, leverans av i3 och användning av i3 under varma sensommardagar och kalla vinterdagar.

Varma hälsningar,

/P-M, 160605

4 kommentarer

  1. Ove

    Hur många människor måste flytta för att du ska få nickel och kobolt till ditt miljövänliga batteri?

    • PAP (inläggsförfattare)

      Hej, Ove!

      Sättet du formulerar frågan får mig att tro att du egentligen inte är intresserad av diskutera miljövänliga fordon utan snarare att provocera med starka uttalanden och föra över ämnet till mänskliga rättigheter.

      Jag förmodar att du syftar på den teknik Samsung utnyttjar i sitt nya batteri, som används i BMW i3, vilken sannolikt är baserad på: LiNiMnCoO2 allmänt kallad NMC (nickel-manganese-cobalt).

      Varifrån Samsung får sina råvaror vet jag naturligtvis inte men mycket av världens Kobolt kommer från Kongo-Kinshasa där arbetsmiljölagstiftningen troligen lämnar en del övrigt att önska.

      Någonstans här är det lätt att komma in på filosofiska diskussioner kring vad som är rätt och inte. Många människor dör p.g.a. dålig luft i storstäder och hela mänskligheten är, mer eller mindre, utrotningshotad av den globala uppvärmningen. Kan denna prekära situation väga upp för, det eventuella faktum, att en lösning innebär användandet av råvaror som producerats i länder som saknar modern arbetsmiljölagstiftning?

      Att säga vad som är rätt eller fel i den frågan tänker jag inte ge mig in på. Problemet ligger egentligen inte i själva elbilstekniken utan mera i hur människor beter sig mot varandra och det borde gå att lösa på ett annat sätt än att sluta tillverka elbilar.

      Elbilar är bra för miljön och förhoppningsvis så kan batteritekniken förbättras både prestandamässigt och materialmässigt så att batterierna kan produceras utan de ämnen som går att ifrågasätta ur ett mänskligt perspektiv. Sådan forskning pågår men oavsett batteriutvecklingen så tror jag att det är bättre att försöka förbättra villkoren för de utsatta människorna än att lägga ned batteriproduktionen.

      /P-M 160612

  2. Per E

    Hej P-M!

    Hur har det gått? Har du beställt en ny i3a? Vad kostade den? Vilken färg valde du? Och kan man få värme i ratten trots att man kör en elbil?

    Kommer i3 få en facelift 2007 eller är det denna uppdatering nu som gäller?

    Jag kör idag en Kia Soul (med värme i ratten) men vill gärna byta till en ny i3a?

    Mvh, Per

    • Pär-Mikael Persson

      Hej, Per!

      Ja, de flesta av dina frågor har blivit besvarade av mitt senaste inlägg. Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat dig tidigare men jag har faktiskt inte upptäckt din fråga förrän nu.

      Vad avser färg, kostnad och progress så hänvisar jag till mitt senaste inlägg (1607003).

      Rattvärme går det, mig verligen, inte att få vilket är synd då kupén ändå värms upp med ”direktel” i en i3 REx. Jag har rattvärme i min X3 som jag kör idag och det är klart att jag kommer att sakna den men jag ser det inte som en ”dealbreaker”, i3:an har så många andra fördelar.

      Angående den ”halvtidsansiktslyftning” som det tidigare pratats om för 2017 så tror jag att det är den vi nu ser, för ”årsmodell 2017”. D.v.s. jag tror inte att det kommer att ske någon dramatisk förändring av i3:an under 2017, med undantag från mjuvaruuppdateringar.

      Om du ännu inte har provkört en i3:a så rekommenderar jag en tur med den. Om du varit intresserad av en i3:a innan du provkört, så kommer du att vara övertygad efter.

      Mvh
      /P-M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.