Verkligheten gör sig påmind!
Som jag tidigare berättat så hamnar elbilsförare emellanåt i bryderi när den inplanerade laddstationen inte fungerar. Motsvarigheten för en konventionell bil är en mack där pumparna har slutat fungera.
Fördelen med en konventionell bil är att det är avsevärt enklare att fylla på energi, alltså bensin eller diesel kontra el. Inte bara det faktum att det går mycket fortare att ”tanka fullt” men även att hämta en reservdunk. Hur hämtas en reservdunk till ett batteri med en spänning på 360 V?
När jag skulle åka hem från Forsmark förra veckan så var det med bävan som jag svängde in vid Gavlehovs snabbladdare. Men det visade sig vara en obefogad rädsla då det faktiskt stod en servicetekniker och jobbade med stationen. Han hade fixat den ena laddaren och höll på med den andra. Han vinkade in mig och förklarade att det bara var att börja ladda.
Inga problem, det fungerade hur fint som helst och jag stannade lite för länge eftersom det var intressant att prata med serviceteknikern. Han hade ännu inte fått sin elbil vilket han beklagade, men inom några veckor skulle han få sin Mitsubishi PHEV. Jag frågade om de hade mycket problem med laddstationerna, men det hade de inte. Det största problemet var folk som slängde kablarna på marken istället för att stoppa tillbaka dem i laddstationens uttag. Kontakterna tog då en del stryk och behövde bytas med jämna mellanrum.
Nå, jag satte sedan av mot Sundsvall och körde bitvis ganska fort och därför gick det åt en del bensin. Totalt så eldade jag upp 6.22, liter ToR Sundsvall-Forsmark (Det gick åt en del på vägen ned i och med att laddstationerna inte fungerade). Nytt rekord i dyra resor således: 79.86 kr.
När jag väl var hemma så hann jag bara ladda bilen i en timma innan jag skulle åka till Ånge (en resa på ca tio mil). Anlednigen till resan var f.ö. att köpa ett el-konverteringskit till en cykel.
När jag gav mig iväg mot Ånge så beslutade jag mig för att se hur mycket bilen förbrukade om jag körde hela resan på bensin. Det går att ställa in REx:en så att den håller batterinivån och det fick den göra hela resan. När jag var framme, elva mil senare, så hade bilen dragit 6.15 liter vilket ger en förbrukning på ca 0.56 l/mil (det är ingen motorväg till Ånge, men däremot så finns det gott om fartkameror).
Helt klart så har dessa fantastiska elbilar sina begränsningar om man har en tidspress på sig. Jag visste redan innan jag åkte från Forsmark att jag skulle komma hem med ett fullständigt tomt batteri och att jag dessutom skulle behöva åka vidare nästan omgående och alltså inte hinna ladda bilen. Följaktligen så var jag nu tvungen att förlita mig på urtidsdjuren som vi nu återanvänder på det mest gruvliga sätt, så även jag, dessvärre!
Jag skulle ha kunna nyttja en snabbladdare men i Sundsvall så är elen så dyr att det skulle kosta mig över en krona per mil extra jämfört med att köra på bensin). Det hade bara kostat mig dryga 20,- men av principiella skäl vägrar jag att betala ett företag som tar så mycket betalt för elen att det blir billigare att köra på bensin. Den här frågan skall jag behandla lite mera ingående inom kort.
Senaste kommentarerna