Elbilsbloggen

Ett för högt pris

Poängen med att köra en elbil är att vara miljövänlig eller ekonomisk, beroende på vem som betalar (helst både och).

Med tanke på de miljöproblem som värden står inför idag, så borde det finnas en tydlig koppling mellan dessa två parametrar. D.v.s. miljövänligt borde vara billigare än det som inte är det, eller rättare sagt ju mera miljövänligt desto billigare.

Diesel och bensin innehåller en energimängd motsvarande knappt 10 kWh/l (9.8 resp. 9.1 kWh) och kostar ca 13 kr/l i dagsläget.

Den elenergi som förbrukas hemma kostar ungefär 1 kr/kWh, lite dyrare på vintern och lite billigare på sommaren. Diesel och bensin kostar motsvarande 1.3-1.4 kr/kWh.

Problemet med ovanstående jämförelse är att verkningsgraden hos förbränningsmotorer i personbilar är avsevärt sämre än för motsvarande elmotor. En bensinmotor har, som bäst, en verkningsgrad på ca 30% (vid högt effektuttag) medan motsvarande siffra för en dieselmotor är ca 40%. Verkningsgraden hos elmotorn, i den BMW i3 som jag har, ligger på 94%. D.v.s. det går endast att använda 2.5-4 kWh av petroleumprodukternas innehåll till att driva bilen framåt medan nästan allt energiinnehåll i elbilens batteri kan användas till eldrift. Det är inte fullt så enkelt eftersom värmen som alstras (och måste kylas bort) av en förbränningsmotor går att använda till att värma kupén medan en elbil förlorar räckvidd när elen värmer kupén. Det finns även andra aspekter på batteriets verkningsgrad som är temperaturberoende och har en inre resistans med en viss självurladdning som följd mm. Det förändrar dock inte det faktum att elbilen är betydligt mera energieffektiv än fossilt drivna bilar.

En elbil förbrukar ca 2 kWh/mil, en dieselbil förbrukar 0.6 l/mil och en bensinbil något mer, det kostar således 2 kr/mil att köra elbil och ca 8kr/mil att köra bilar som drivs med bensin eller diesel. Detta innebär att ”miljökriteriet” som jag ställde inledningsvis alltså är uppfyllt om jag laddar min bil hemma.

Nu finns det andra kostnader som inverkar på den totala milkostnaden som skatt, försäkring, service, värdeminskning o.s.v. men det påverkar inte valet av energislag när bilen väl är inköpt. Om det går att välja mellan t.ex. bensin och el (som är fallet med min i3:a) så väljs endera det billigaste alternativet eller det miljövänligaste.

Så länge elbilen laddas hemma så råder ingen konflikt mellan dessa båda alternativ, men om elbilen laddas någon annanstans än hemma så är det sannolikt att priset för elen är högre och då kan elbilsägaren tvingas välja mellan el och miljö. Om det senare inträffar så menar jag att prisbilden är felaktig, d.v.s. om det är dyrare att köra en bil på el än på bensin så är elen för dyr (alternativt bensinen för billig).

Under några års tid när Sundsvalls Elnät har byggt upp en infrastruktur för laddstationer här i Sundsvall så har elen varit gratis vilket förändrades dramatiskt när det Danska bolaget Clever fick ta över hela infrastrukturen här i Sundsvallsområdet. Att leverantörer måste få betalt för en levererad produkt är inget att förfasas över men när Clever tar 5 kr/kWh så blir elen enligt tidigare nämnda kriterium för dyr. Med den prissättningen så kostar det helt plötsligt 10kr/mil att köra elbil medan det kostar kostar 8 kr/mil att köra på bensin, alltså är elen för dyr.

Ett för högt pris

Ett för högt pris

De flesta låter plånboken styra sina val, vilket är helt korrekt i en marknadsekonomi, varför ett för högt elpris i laddstationerna innebär att miljön får betala ett för högt pris i form av utsläpp.

PMP 161012

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.