Elbilsbloggen

I snö och slask

Förra veckan snöade det ordentligt när jag åkte från Sundsvall till Forsmark. Efter fem körda mil hade jag en snitthastighet på 56 km/h och då var lejonparten av sträckan längs E4:an. Det var en vit vägg som mötte mig när jag tittade ut genom vindrutan.

Vad gäller LED-ljusen så snöade de igen på en kvart. Det var fullständigt hopplöst, efter två mil var jag tvungen att stanna för att torka av dem. De var ett av skälen till den låga snitthastigheten. Tillslut blev jag ikappkörd av en långtradare. Då svängde jag in på en parkering (och blev varse om hur ruskigt halt det var ute i snön) sedan hängde jag på bakom långtradaren och lät LED-ljusen snöa in bäst de ville.

Mina LED-ljus skall tydligen generera 6000 lm (för båda förmodar jag) och de lyser väldigt starkt men helljusen sitter så nära vägen på i3:an att reflektionen i vägbanan, alldeles framför bilen, bländar. Det gick tämligen problemfritt att installera LED-ljusen på i3:an, inga varningslampor e. dyl. Däremot visade det sig när jag testade halogen kontra LED (mot garageporten) att med originalhelljusen monterade, så höjer bilen automatiskt LED-halvljusen när helljuset slås på, d.v.s. halvljusen riktas aningen mera uppåt då. Denna effekt uteblev när jag bytte till LED-helljus.

Problemet med att LED-ljusen snöar igen måste få en lösning under vintern för så här går det inte att köra. En lösning är naturligtvis att byta tillbaka  till halogen men eftersom de lyser så dåligt är den idén inte så tilltalande. Min far har ett par Rayzer xenonljus (sådana som placeras inne i bilen, bakom backspegeln) som han inte använder längre. Jag tänker prova om de går att använda i i3:an.

Vad gäller vinterdäcken Bridgestone Blizzak NV så blev jag faktiskt lite imponerad. Det är första gången som jag kör på dubbfria däck, de fungerade klockrent i den nya blötsnön. Däremot så upplevde jag att de periodvis genererade mera ljud i kupén när det var snö, på ett sätt som jag inte upplevt med någon av de andra bilarna som jag ägt.

Jag är positivt överaskad av i3:an vägegenskaper så här långt. Det har hänt att ”rumpan” har slängt lite någon gång ibland men bilens stabilitetsprogram har direkt kontrollerat alla sådana incidenter på ett förtroendeingivande sätt. Det händer att den spinner till lite vid gaspådrag men inget olustigt på något vis. Med det sagt så tvingas jag förstås konstatera att X3:an (som jag körde innan jag bytte till en BMW i3) spelar i en annan division vad gäller stabillitet. Den gick som på räls i snömodd och i stort sett alla besvärliga fören. X3:an kunde vara lite lömsk på det viset att man inte märkte hur halt det faktiskt var förrän hastigheten var alldeles för hög.

När jag åkte hem från Forsmark förra veckan så körde jag ganska fort på väg mot Gävle. Då jag kom ut på E4:en vid ”Dragons Gate” förvånades jag av att så många låg och körde bakom långtradare i högerfilen. Det var inget problem eftersom det är tvåfilig motorväg där men efter en stund började jag ana oråd och provbromsade lite grand och i samma stund stod det klart för mig varför alla körde så sakta varefter jag också saktade in. Men det är ett gott betyg till i3:ans förmåga att hantera dåliga vägförhållanden.

PMP 161108

4 kommentarer

  1. Mårthen

    Hej P-M!

    Vet inte om du har gjort det men jag skulle vilja att du skriver upp mätarställningen när du byter mellan sommar- och vinterdäck. Detta för att se hur långt du kan köra på respektive däck innan du måste byta ut dem. Hade tänkt att skicka en fråga till Tom Moloughney i USA eftersom han har kört långt med sin i3:a (dvs mer än 50k miles) men är mer intressant att veta hur däcken slits i Sverige och dess asfalt. Jag har en bekant här på RAB som har haft en Volvo V60 D6 laddhybrid och på den tog bakdäcken slut väldigt snabbt. Efter 1800 mil var han tvungen att byta bakdäcken då de var slut. Har för mig att BMW i3 har kraftig rekuperation.

    Jag väntar med spänning på LA motorshow som börjar den 18 november och VW ska presentera den uppdaterade e-Golf. Med vänlig hälsning Mårthen

  2. Pm persson

    Hej, Mårthen!

    Det är intressant fråga du tar upp!
    Jag bytte till vinterdäck den 14/10 och dessvärre har jag inte noterat den exakta mätarställningen. Dock vet jag att jag hade kört drygt 600 mil då bytet skedde.
    Du har helt rätt i att regenereringen av energi via bakhjulen är kraftig. Den lär skall kunna uppgå till 50 kW.
    Jag skall mäta mönstret på bak- respektive framhjul då jag lägger på sommarhjulen. Då får vi se hur stor skillnade är.

  3. Christer

    Hej PMP!
    Det där med LED kontra halogen är en ganska intressant frågeställning om man kör mycket på vinterväg. Det känns som om halogen ändå har en stor fördel i det att värmen håller lyktglaset snö- och isfritt. Kan det vara en anledning till att många tillverkare håller kvar vid halogen? Det blir intressant att höra om du finner någon ”fix” till detta problem. 🙂
    Hälsningar Christer

    • Pm

      Hej, Christer!

      Ja, halogen har onekligen en fördel i att de smälter bort snö från lycktglaset. Dessvärre ”stjäl” den effekten energi från ljuset vilket är väldigt påtagligt hos orginalljuset på BMW i3.

      Det är en utmanade tanke som du för fram, i det att biltillverkare håller kvar vid halogenlampor för att hålla lycktglasen rena. Det skulle naturligtvis kunna förhålla sig på det viset men jag tror snarare att det har med kostnader att göra.

      I3:an är nog i första han tänkt som en stadsbil och därför satsas inga resurser på helljusen.

      Halvljusen finns som fabriksmonterade LED men det är i och för sig ett tillval, fast helljusens placering vittnar om att BMW Inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt helljuset.

      Nu har det inte snöat så mycket sista månaden varför jag inte har funderat så mycket över LED-ljus-problematiken men snart ökar nog inctatamentet för den typen av tankar 😉

      Jag får återkomma i ärendet!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.