Elbilsbloggen

En missräkning

Något av en besvikelse

I onsdags var min avsikt att köra till Forsmark på samma sätt som gången innan med den skillnaden att battiererna skulle vara förvärmda. Jag ställde in bilen så att kupé och batterier skulle förvärmas till 04:00 då min resa skulle ta sin början. Inga problem där, bilen var isfri och varm när jag klev in i bilen strax efter fyra, men dessvärre hade inte batterierna hunnit ladda fullt. De var laddade till 98.5 %. I och för sig ingen stor skillnad men 0,015*27kWh = 0,4 kWh, vilket med min typ av körning brukar motsvarar ungefär en kvarts mil. (27 kWh är den normalt tillgängliga energimängden hos det 33 kWh stora batteriet). Jag skyller på julhetsen, det skall rännas i affärerer och skjutsas till och från olika aktiviteter i det oändliga inför den stundande storhelgen. Detta innebar alltså att det saknades några kilometer i batteriet och förutsättningarna var inte exakt lika, vilket grämde mig lite.

Jag körde på samma sätt som veckan innan, d.v.s. precis enligt hastighetsbegränsningen och när bilen övergick till dinosauriedrift hade jag tillryggalagt 14.5 mil. Nu var det i och för sig ca 3 °C kallare än veckan innan men om jag adderar de 2.5 km som representeras av de utblivna 1.5 procenten, som kvarstod att ladda när jag startade, så kom jag precis lika långt som förra veckan då batterierna inte var förvärmda.

Trist, det hade varit mycket roligare om jag nu kommit någon mil längre men så skedde alltså ej. Möjligen kan det vara så att den något kallare väderleken neutraliserade effekten av förvärmda batterier. Det skall bli intressant att se hur räckvidden påverkas av den förväntat sjunkande temperaturen i januari och februari (om nu inte den globala uppvärmingen redan har omöjliggjort den typen av undersökningar)

PMP 161227

4 kommentarer

  1. Mårthen

    Har du fått någon koll på hur stor effekt som används när bilen värmer kupen respektive batterierna? Kan din laddare leverera tillräckligt med effekt så den klarar av båda de uppgifterna + att ladda batterierna?

    Mvh Mårthen

  2. Pär-Mikael Persson

    Hej, Mårthen!

    I3:an har tre ”slingor” som kan kopplas in oberoende av varanadra. de är på 0.75; 1.5 och 2.25 kW, alltså maximalt 4.5 kW. Laddaren som jag har kan maximalt ladda med 11.5 A vilket vid 220V innebär ungefär 2.5 kW. Om bilen måste värmas med mer än 2.5 kW så tas den resterande effekten ut från batteriet.

    Det har ännu aldrig hänt mig att laddningen inte har räckt till men om det blir tillräckligt kallt så kanske det händer. Temperaturen lär ju ska sjunka under -10 °C efter nyår så då får vi se. Jag skall uppdatera bloggen med resulatat från laddning vid lägre temeraturer.

    Det lär vara så att laddningen av batterierna går långsammare då det är riktigt kallt. Det är inget som jag märkt av ännu men jag har bara sabbladdat i Gävle då det varit strax under nollan. Det kan också vara så att när jag kör längs E4:en så håller sig batterierna tillräckligt varma för att den omgivande temperaturen inte skall påverka laddningen vid snabbladdning. Även detta skall bli intressant att undersöka framöver.

    • Mårthen

      Intresant map värmeslingorna. Finns det givare i batterierna som du kan se hur varma batterierna är?

      Nu är det iof länge sedan jag läste om växelström men visst kan man ta ut högre effekt än 2500W på 10A trög säkring och 230V? Var lite spännande hemma då spänningen i vägguttaget varierade mellan 172V till 264V pga fel i ett av Fortums elskåp (glapp i nollan).

      Mvh Mårthen

  3. Pär-Mikael Persson

    Det finns givare i batterierna och det lär gå att se informationen från dem men det krävs att systemet ”låses upp” och det har jag inte gjort.

    Otäckt, det där med elfel! Det var bra att inget gick sönder i alla fall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.