En missräkning
Något av en besvikelse
I onsdags var min avsikt att köra till Forsmark på samma sätt som gången innan med den skillnaden att battiererna skulle vara förvärmda. Jag ställde in bilen så att kupé och batterier skulle förvärmas till 04:00 då min resa skulle ta sin början. Inga problem där, bilen var isfri och varm när jag klev in i bilen strax efter fyra, men dessvärre hade inte batterierna hunnit ladda fullt. De var laddade till 98.5 %. I och för sig ingen stor skillnad men 0,015*27kWh = 0,4 kWh, vilket med min typ av körning brukar motsvarar ungefär en kvarts mil. (27 kWh är den normalt tillgängliga energimängden hos det 33 kWh stora batteriet). Jag skyller på julhetsen, det skall rännas i affärerer och skjutsas till och från olika aktiviteter i det oändliga inför den stundande storhelgen. Detta innebar alltså att det saknades några kilometer i batteriet och förutsättningarna var inte exakt lika, vilket grämde mig lite.
Jag körde på samma sätt som veckan innan, d.v.s. precis enligt hastighetsbegränsningen och när bilen övergick till dinosauriedrift hade jag tillryggalagt 14.5 mil. Nu var det i och för sig ca 3 °C kallare än veckan innan men om jag adderar de 2.5 km som representeras av de utblivna 1.5 procenten, som kvarstod att ladda när jag startade, så kom jag precis lika långt som förra veckan då batterierna inte var förvärmda.
Trist, det hade varit mycket roligare om jag nu kommit någon mil längre men så skedde alltså ej. Möjligen kan det vara så att den något kallare väderleken neutraliserade effekten av förvärmda batterier. Det skall bli intressant att se hur räckvidden påverkas av den förväntat sjunkande temperaturen i januari och februari (om nu inte den globala uppvärmingen redan har omöjliggjort den typen av undersökningar)
PMP 161227
Senaste kommentarerna