Lättare lurad med el
Jag har efter snart åtta månaders användning av min BMW i3 REX tvingats konstatera att det är betydligt vanligare att jag inte kan ”tanka” el jämfört med bensin. Under denna tid har jag, vid tre tillfällen, drabbats av felfungerande snabbladdare. För några veckor sedan så råkade jag ut för att samtliga motorvärmarstolpar på parkeringen i Forsmark felfungerade under två hela dagar varför jag inte kunde ladda min elbil. Resultatet, av alla ovan nämnda händelser, blev att bensinmotorn fick rycka in och tjänstgöra.
Nu skall jag erkänna att vid de tillfällen då snabbladdaren som Gävle Energi tillandahåller, alldeles gratis, inte fungerade så kunde jag i princip ha använt en annan snabbladdare i Gävle men eftersom de drivs av Clever som tar 5 kr/kWh så blir det billigare att köra på bensin.
Det har även visat sig att jag ibland har svårt att hinna laddda i3:ans batteri fullt till dess jag skall åka till Forsmark. Skälet till detta är att elbilen används mer och mer, även min fru har börjat använda den om jag inte kör den vilket innebär mera körtid och mindre laddtid. Det har gått så lång att jag nu funderar på att köpa en extra laddkabel som klarar att ladda 11 kW med trefas 16A.
Nu är det väl i sig ingen katastrof om jag har fått köra 50 mil extra på bensin under de drygt 2800 mil som bilen hittills rullat men om jag inte haft tillgång till REX-en, alltså bensinmotorn, så hade jag varit ganska lurad vid några tillfällen.
PMP/170424
Senaste kommentarerna