Elbilsbloggen

Ett motorhaveri i bilder

Jag har nu besökt BMW-verkstaden som arbetar med min havererade elbil. Enligt de senaste uppgifterna så kommer den nya bensinmotorn att levereras om två veckor, d.v.s. en bit in i april. Det är ett datum som skjutits fram ett par gånger redan så förlåt mig om jag framstår som en smula pessimistisk.

Jag fick förklarat för mig att motorn kan komma tidigare också! Jo, jo så klart att den kan, man kan få tillbaka för mycket på skatten utan att skattemyndigheten upptäcker också men det har aldrig hänt mig.

Nåväl, jag fick i alla fall möjlighet att besöka patienten där den låg på operationsbordet hos bilverkstans motsvarighet till kardiologen, med hjärtat separerat från kroppen:

Mototpaketet

Mototpaketet

Så här ser det ut, vänster och höger förmak eller elmotor respektive bensinmotor (med tillhörande generator). Det här är två helt separata komponenter som inte sitter ihop mekansikt på något vis. Däremot går det två elkablar från generatorn som drivs av motorn. I dessa kablar går den ström som laddar batterierna när motorn är i drift. Generatorn sitter nere till höger (den syns bakom ljuddämaren).

Här ser man elmotorn i förgrunden och bensinmotorn i bakgrunden.

Här ser man elmotorn i förgrunden och bensinmotorn i bakgrunden.

Intressant att notera är hur mycket mera komplex bensinmotorn ger intrycka av att vara jämfört med elmotorn. Det sägs att en bensinmotor består av ca 2000 delar medan en elmotor består av 18.

Det här alltså boven i dramat, bensinmotorn vars ena kolv tydligen gått sönder.

Bensinmotorn

Bensinmotorn

Notera skylten uppe till höger!

Hela området under i3:an där motorn ligger, är kringgärdat av svart-vit-randiga plastband med skyltar som varnar för livsfarlig spänning.

Det här är delar som tidigare ingått i den nu trasig kolven.

Det här är delar som tidigare ingått i den nu trasig kolven.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.