Oljan och framtiden
Om dagens användning av kolbaserade bränslen fortsätter så kommer mänskligheten att vara utdöd om ca 200 år. Vi har redan nått maxproduktion av olja och är för närvarande i en platåfas. Den kommer att sluta ungefär år 2017 när oljepriset har nått ”smärtgränsen”, ca 20kr per liter för bensin och diesel (Sverige). Om vi ska minimera nedgången i vår välfärd så måste vi vara beredda på händelseförloppet genom att i god tid etablera ny teknik som kompenserar för oljebristen. Oljeproduktionen (och konsumtionen) kommer efter 2017 att minska med ca 1,5% per år.
På mycket kort sikt
Kaoset i Mellanöstern orsakar för närvarande en ökning av råoljepriset. Oljan har blivit 5% dyrare på några dagar. Ekonomiska bedömare anser att bensin- och dieselpriset kan öka med ca 10% (ca 1:40 kr per liter) inom de närmaste 14 dagarna. Om det högre oljepriset fortsätter, så är Mp:s föreslagna skattehöjning på fossila bränslen överspelad av marknaden. Hur ska det gå för de glesbygdsbor som anser att Mp:s skatteförslag skulle vara dödsstöten för glesbygden?
På lite längre sikt
Oljebolagen har själva konstaterat att världen nådde ”Peak oil” år 2006. Peak oil betyder: den maximalt möjliga oljeproduktionen.
Efter 2006 har världens råoljeproduktion minskat med i genomsnitt 0,8% per år. Man producerar fortfarande så mycket det går och minskningen balanseras av ett allt högre bränslepris. Detta kommer att fortgå fram till ungefär 2017 då man når ett ”pristak” som definierar vad människor kan betala för fossilbränsle. Detta pris uppskattas till ca 20 kr per liter fossilbränsle (Sverige). Om vi i Sverige (och övriga världen) ska kunna upprätthålla vårt välstånd i detta läge, så måste tekniska förändringar kompensera, med en minskad användning av fossilbränsle för transporter. (Källa: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/efterfragan-pa-olja-ska-minska-pa-grund.html)
Miljöpartiets förslag till beskattning av fossilbränsle har två motiv.
- Det ena är att åstadkomma en minskning av fossila bränslen av klimatskäl.
- Det andra är att stimulera tekniska förändringar som behövs för framtiden.
Om inget görs så kommer råoljeprisets ökning att orsaka lågkonjunktur (recession) och ökad arbetslöshet, vi kommer att få det sämre, mycket sämre. Om vi kan introducera bränslesnålare bilar och bilar med annan typ av energikälla (elbilar) innan ”pristaket” nås, så klarar vi oss bättre. Ju längre vi når på denna väg desto bättre.
På längre sikt
Efter 2017 och framåt kommer oljepriset att stiga ganska måttligt. År 2022 räknar man med att priset på bensin och diesel kommer att vara ca 22 kr per liter. År 2030 blir det 35 kr per liter, och så vidare. Prisökningen kommer huvudsakligen att bero på inflationen. Den reella prisökningen blir ganska måttlig. Produktionen (och konsumtionen) kommer att minska med ca 1,5% per år under de närmast 50 åren. (Källa: http://cornucopia.cornubot.se/2013/04/en-prognosmodell-for-oljepriset-fram.html)
Om inget görs så kommer konsumtionen av kolbaserade bränslen (kol, olja, naturgas) att fortsätta att öka med ca 5% per år. Användningen av kol och naturgas ökar för närvarande mera än oljans minskning. Med en ohejdad marknadsekonomi kommer detta att leda till mänsklighetens undergång inom en tidsperiod på ca 200 år. Koltillgångarna räcker mer än väl för att detta ska kunna hända.
Skälen till att jag är miljöpartist
Ovanstående fakta är det huvudsakliga skälet till att jag har valt miljöpartiet som min politiska plattform. Miljöpartiet är det enda partiet som tar klimathotet på riktigt allvar och som samtidigt har en bred politisk agenda för de vardagspolitiska frågorna som vård, skola, omsorg, välfärd, jämlikhet, jämställdhet, migrationsfrågor, försvarspolitik och utrikespolitik. Iden om det hållbara samhället fungerar också som en solid grund för en satsning på landsbygden och glesbygden. Jag har ett helt parti bakom mig med medlemmar som alla vill rädda världen och därmed rädda Dorotea och resten av Sverige.
Senaste kommentarerna