Bohrs hammare

Yttrandefriheten är fundamental

Påven Franciskus uttalade efter Charlie Hebdo-massakern följande under en resa till Filippinerna:
”Du ska inte provocera. Du ska inte förolämpa andras tro. Du ska inte göra narr av andras tro.”

Påven uttalar sig här som en fullständig idiot. Yttrandefriheten är inte bara något symboliskt. Den är helt fundamental. Det är viktigt att påminna om varför detta är fallet.

Skälen till varför yttrandefriheten är grundläggande är följande:

– Själva akten att fråga sig ifall yttrandefriheten är fundamental – utbyte och värderingar av tankar och idéer – förutsätter att vi har rätt att utbyta och värdera tankar och idéer. När vi talar om yttrandefrihet (eller vad annat som helst) så kommunicerar vi. Vi avgör inte våra åsiktsskillnader genom att bryta arm eller ha en skönhetstävling eller en pistolduell. Såvitt du inte är villig att diskvalificera dig själv enligt Nat Hentoffs ord, ”yttrandefrihet för mig men inte för dig”, så gäller att snart du dyker upp till en debatt för att argumentera mot yttrandefriheten, så har du förlorat den.

Den som är likgiltig inför detta logiska argument för yttrandefriheten kan observera ett annat baserat på den mänskliga erfarenheten, på empiriska data. Föreställ dig en värld där orakel, siare, profeter, påvar, synska, imamer, eller gurus har blivit förunnade med sanningen som endast de har tillgång till och som det vore dumt, ja kriminellt, av oss övriga att ifrågasätta. Historien visar att det inte är den världen som vi lever i. Självutnämnda sanningssägare har regelbundet visat sig ha haft fel – ofta på ett komiskt sätt – av historien, vetenskapen, och det sunda förnuftet.

– Den kanske största upptäckten i den mänskliga historien – den som står över alla övriga upptäckter – är att våra hävdvunna källor till vår tro och övertygelse i själva verket genererat grova felaktigheter och således bör avvisas som källor till kunskap. Dessa källor inkluderar religiös tro, uppenbarelse, dogmer, auktoritet, karisma, teckentydning, profetior, intuition, klärvoajans, konventionell visdom, och subjektiv övertygelse.

På vilket sätt kan vi då veta? Till skillnad från matematiska bevis, som inte handlar om den materiella världen, ligger svaret i den process som vetenskapsfilosofen Karl Popper kallar för hypotes och falsifiering. Vi formulerar en idé om verkligheten, testar vår idé i denna verklighet, och tillåter världen att falsifiera de felaktiga idéerna. ”Hypotesen” i denna formel hänger förstås på att vi kan utöva vår yttrandefrihet. Vi erbjuder dessa hypoteser utan säkerhet för att de är korrekta. Det är endast genom att bryta idéer mot varandra och se vilka som står emot alla försök att avvisa dem som vi vinner kunskap.

Så snart denna insikt sjönk in under den vetenskapliga revolutionen och Upplysningen, kullkastades den hävdvunna förståelsen av hur världen fungerar. Alla vet väl idag att upptäckten av att Jorden kretsar kring solen snarare än omvänt måste övervinna ett intensivt motstånd från klerikala auktoriteter. Men den Kopernianska revolutionen var bara den första händelsen i den omvälvning som skulle få vår nuvarande förståelse av världen att vara helt oigenkännlig för våra föregångare. Allt som vi vet om vår värld – vår civilisations, arts, planets, och universums åldrar; vad vi består av; de lagar som styr materien och energin; hur vår kropp och hjärna fungerar – var förolämpande för den heliga dogman för den tiden. Vi vet idag att dessa de mest omhuldade övertygelserna från varje tidsålder och varje kultur kan bli falsifierade, vilket även med all säkerhet även gäller för några av de övertygelser som vi håller som absolut självklara idag.

– Det tredje skälet för varför yttrandefriheten är fundamental för den mänskliga blomstringen är att den är absolut nödvändig för demokrati och som ett bålverk mot tyranniet. Hur fick de monstruösa regimerna under 1900-talet makten? Svaret är att gäng av beväpnade fanatiker tystade sina kritiker och motståndare. (1933 års allmänna val i Tyskland som gav Nazistpartiet makten föregicks av en mångårig följd av hotelser, mord, och våldsam förödelse.) Och så snart de sitter vid makten, så kriminaliserar diktaturerna all kritik av regimen. Detta är lika sant för de mindre folkmordsbenägna men lika brutala regimerna av idag, såsom Kina, Ryssland, de Afrikanska ”starke man”-staterna, och nästan samtliga islamska länder.

Skälet till att man sällan ser något motstånd mot regimerna i diktaturstater är att massan saknar allmän kunskap – medvetandet att alla andra delar deras kunskap och även vet att alla andra vet det. Människor kommer att riskera repressalier från en despotisk regim bara ifall de vet att andra också utsätter sig för samma risk vid samma tidpunkt. Allmän kunskap skapas med offentlig information, såsom ett radio- eller TV-meddelande. Sagan om ”Kejsarens nya käder” illustrerar denna logik. När den lille pojken ropade att kejsaren var naken, så sade han ingenting som ingen annan visste, de kunde alla se att det förhöll sig så. Men han ändrade ändå deras kunskap, eftersom nu visste alla att alla andra också visste att kejsaren var naken. Och denna gemensamma kunskap gav dem modet att utmana kejsarens auktoritet med sina skratt.

Denna historia påminner oss varför humor inte är något att skratta åt – varför satir och löje, även barnslig och smaklös, är så fruktad av autokrater och skyddad i demokratier. Satir kan i det fördolda utmana antaganden som är som en andra natur hos en publik genom att tvinga dem att se att dessa antaganden leder till konsekvenser som alla känner igen som absurda. Vi använder giftigt tal för att underminera inte bara politiska diktatorer utan även vardagens små tyranner; den tyranniske chefen, den skenhelige prästen, skrävlaren i baren, grannen som försöker påtvinga alla andra sina egna kvävande normer.

Självfallet finns det emellertid noggrant definierade och varsamt avgränsade specialfall där andra hänsyn får begränsa vad som får sägas helt fritt: bedrägeri, ärekränkning, utpressning, förräderi av militära hemligheter, och anstiftande av omedelbar laglöshet. Att förolämpa andras tro, åsikter, eller världsåskådning hör inte till dessa undantag.

Och ifall du har några invändningar mot dessa argument är det yttrandefriheten som ger dig rätt att uttrycka dem.

[1] https://www.bostonglobe.com/opinion/2015/01/26/why-free-speech-fundamental/aaAWVYFscrhFCC4ye9FVjN/story.html

4 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Jag kan inte se att yttrandefrihet innebär ett tvång att håna och kränka andras tro. Att bemöta tro med bekräftade fakta däremot är klokt och befogat.
    Yttrandefriheten ger mig rätt att säga saker till min granne som säkert kommer att göra denne upprörd och ledsen, men vad vinner man på det? Alla har rätt att säga vad som faller dem in, men de flesta väljer sina strider istället för att bara provocera utan mål och mening.
    Se så lite utrymme jag behövde Stefan, för att fullständigt smula sönder hela din argumentation, som är lång som en engelsk TV-serie !

    • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

      Hej Göran!

      Sant, det finns inget tvång att förlöjliga och håna tro. Men, och det är det viktiga, det är nödvändigt att det görs. Ingen åsikt, ingen tro, bör vara skyddad från löje och hån. I synnerhet inte när de i sak är löjliga.

      Nu säger jag inte att allting i tron är löjligt, men det skadar inte att påminna om det som är det. Knappt några som är religiösa idag tror på vissa urgamla dogmer som för inte alltför länge sedan betraktades som rent kriminellt att betvivla. Detta skedde genom att de avslöjades som ihåliga, ja löjliga, när de utsattes för yttrandefriheten i att håna dem.

  2. Göran Jonzon

    Det som ska bli oerhört intressant är att se hur all världens religioner hanterar situationen ifall SETI-gänget får kontakt med utomjordiskt liv? Vi har redan nu kartlagt över 1000 planeter inom avstånd från sin stjärna som medger liv. Det är väl bara buddismen som har dörren lite på glänt för att vi inte utgör guds avbild?

    Men inskränktheten är knappast en följd av religiös tro. Den verkar istället finnas gott om även bland sådana som påstår sig sakna tro! Idag talade jag med en gammal jägare i Hälsingland som uppmanade mig att inte skjuta skabbrävar! Motivet var att rävskabb smittar Lodjur och att de dör bara 3 dygn efter att sjukdomen brutit ut ! Man blir lätt förstummad inför sådana människor.

    • Stefan Rådström (inläggsförfattare)

      Neil DeGrasse Tyson har ställt en ”fascinerande oroande tanke” gällande utomjordiskt liv. Skillnaden i DNA mellan människan och schimpansen är endast är 1-2 procent (enligt rådande vetenskapliga konsensus), och den allra smartaste chimpansen vi känner till befinner sig på ungefär samma kognitiva nivå som ett mänskligt barn på 2-3 år. Hela skillnaden i intelligens mellan människan och chimpansen finns således förborgad i denna pyttelilla skillnad i DNA. Hur man än försöker kommer en chimpans, hur smart den än är, aldrig att begripa vad du talar om ifall du försöker lära den t.ex. den allra mest grundläggande relativitetsteori.

      Föreställ dig en utomjordisk intelligens, där den ekvivalenta skillnaden i DNA mellan oss och dem ligger på bara mellan 1-2 procent till deras fördel. Deras småttingar skulle med lätthet klara av vad t.ex. Stephen Hawking gör – komplicerade fysikberäkningar inuti huvudet – vilket de bara skulle tycka vara gulligt, då deras motsvarighet till treåringar redan klarar mycket mera. Om vi är ekvivalenten till chimpanser gentemot dem, varför skulle vi i så fall anta att vi över huvud taget skulle begripa vad de talar om när vi vill kommunicera med dem, än mindre tala om deras förståelse av världen? Det är till och med möjligt att de redan försöker tala med oss (eller utför experiment med oss), utan att vi förstår det.

      Det brukar påstås att Buddhismen är en ”ateistisk religion”, men det är inte riktigt sant. Buddhismen handlar inte om att tro eller inte tro på gudar, utan läran säger att gudstro inte är användbart för att söka eller uppnå ”upplysning”. Mera korrekt brukar Buddhismen beskrivas som icke-teistisk religion: alla ateister är icke-teister, men inte alla icke-teister är ateister.

      Det är förstås helt sant att inskränkthet och stolligheter finns bland alla människor. Tack vare att det finns yttrandefrihet kan man möjligen ändå få dem att ändra sig, eller åtminstone göra det mindre troligt att de kan övertyga andra om sina dumheter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.