Lite kul också: WRC och finska rallyt

Tiden när det ansågs att alla bilar tillverkade i Asien var mer eller mindre skrot verkar nu sedan en längre tid vara över. Den ”gamla tiden” när tyska Mercedes och även svenska Volvo var slitvargarna behövs inte längre. Asiens biltillverkare, främst Japan och Toyota, men även Sydkorea med både Hyundai och KIA har blivit storsäljare. Speciellt nu när elbilen slog igenom har Asiens stärkt sin ställning ännu mer. Volvo bygger nu sina egna batterifabriker i tron att inte halka efter. Sedan tidigare har de lagt ut stora delar av tillverkningen till Kina och även de blivit delägare. Fortfarande köper svensken Volvo kanske mera av tradition än kvalitet?

Ser vi till garantierna har oftast de asiatiska längre och bättre garantier överlag. Vad är det som då säger det skulle vara dålig kvalitet om man vågar lämna längre garantier än sina andra konkurrenter? Volvo, Mercedes, Audi, BMW osv kanske ser pråligare ut, snyggare inredning och överlag räknas mera som statusbil, men vad är jag ute efter? Att bilen är pålitlig och inte innehar ständiga (små)-fel men även allvarligare är inte det viktigare? Går vi till bränsleförbrukning och ekonomi ligger de också bra till de asiatiska. Men naturligtvis, smaken är som baken, man väljer själv vad man vill ha.

Ser vi nu till det rally som pågår i Finland som ingår i wrc leder estländaren Ott Tänak nu i sin Hyundai. Han är fenomenal på att köra trots att bilen inte har de egenskaper den borde. Det finns förbättringar att göra. Tätt efter på andra plats ligger finnen Rovanperä i sin Toyota. Toyotan är troligen bättre överlag och det återstår några sträckor innan den slutgiltige vinnaren koras Ett litet misstag så är man borta. Det fick svensken Oliver Solberg i sin Hyundai erfara. Det slutade tvärt igår efter en våldsam krasch. Bilen gick inte få till utan han måste bryta.

Tar vi svenska Volvo och deras tillverkning blev den alldeles för dyr gentemot konkurrenternas. Delvis kan det bero på ”den svenska modellen” som fördyrade den. Kina som delvis köpt upp märket har både billigare och bättre arbetskraft, samt inte minst deras teknologi är bra mycket bättre generellt den svenska och nu inom Volvo Cars.

Vi ser också andra märken än de redan asiatiska som kan ha tänkt mycket på luftmotståndet och här fälgarnas konstruktion ha inverkan på detta, samt mycket annat givetvis. Nu har även BMW börjat täcka sin fälgar och inte som på de vi tidigare sett på kort sagt alla bilar med en typ av grova ekrar som tar emot luft, är nu täckta med en typ av lätt metall, eller rent av ett plastmaterial. Usch!

I dessa tider är det många förbättringar vi ser för att minska bränsleförbrukningen samt även minska elförbrukningen. Men naturligtvis kan fortfarande de gamla behövas och även fylla ett visst syfte för ändå de olika behov som finns. Hur framtiden blir med energi, hoten från kärnkraften i Ukraina som är mycket allvarligt går knappast sia om vad som kommer ske. Hoppas kan man att det inte händer något allvarligt.

Slut för idag

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.