matteönell

Hans Lindbergs gnisslande höftkulor

Du kan nu ”tvärfara” till IKEA, som dom själva uttrycker det. Tidningar och TV varnar för långa bilköer. Vi får läsa ingående rapportering om vad personalen får till frukost. Invigningsbjörken som man sågade av var inte var en björk från Umeå utan ifrån Djäkneboda (ja, det var faktiskt en nyhet). Vårt kommunalråd Hans Lindberg svänger på kroppen så det gnisslar i höftkulorna i en väckelsemötesartad dans.

Jag förstår att man är lite överexalterad och glad för att IKEA kommer till stan. Lycklig över både arbetstillfällen, turism och den fortsatta framtidstro det kommer innebära för en stad som Umeå. Och jag tycker att etableringen är viktigt och rolig.

Samtidigt så kan det få både mig och andra att fundera på vart vi är på väg.

”Att en ful stor blå byggnad fylld av möbler som man får sätta ihop själv kan orsaka iver likt tonårstjejer på en One Direction konsert får mig att undra över om det ändå inte är rätt kört för mänskligheten.” – Stefan Söderfjäll, Ledarskapscentrum

I vår värld pratar man om ”lovebrand” och ”loyalty beyond reason” det innebär i korthet att man strävar efter att bygga varumärken där konsumenten älskar varumärket så mycket att allt förnuft kan slängas ut ur fönstret. Apple är ett utmärkt exempel där en väldig stor del människor älskar varumärket så mycket att dom kan ta fram i princip vilken produkt som helst och konsumenterna kommer köpa den. Det innebär också att Apple kan säga och göra saker i större utsträckning än andra utan att dessa människor slutar tycka om Apple, bra som dåligt. Ett annat bra exempel (tyvärr) på ”loyalty beyond reason” är TRUMP.

Vad man måste förstå är att bakom rattarna sitter slipade affärsutvecklare, marknadsstrateger, kreatörer och kommunikatörer med all senaste forskning, mätning och skitmycket pengar för att styra skeppet i exakt utpekad riktning. Arbetsprocessen är väl definierad och inget sker av en slump. Apple, TRUMP och i detta fallet IKEA vet mycket väl vad man behöver göra för att lyckas.

Vad jag menar är att Hans Lindbergs höftkulor inte gnisslade av slump. Allt var väl regisserat av IKEA och jag tror att Anders Ågren idag tyckte det ändå var ganska skönt att han inte stod på den scenen igår. IKEA vet vikten av att bygga en kyrka där ens församling kan komma och tillbedja. Kolla bara på filmen från invigningen så förstår ni.

Jag förstår varför det blir såhär, det är lätt att man rycks med när ett ”lovebrand” kommer på besök. Jag känner dock att jag det är min skyldighet att berätta att allt är riggat, så att ni vet.

IKEA är bra för Umeå och jag är väldigt glad för att dom är här av massor av skäl. Men dom kommer inte frälsa oss, dom är bara ett av världens starkaste varumärken, ett lovebrand som säljer möbler och är sjukt duktiga på det.

IMG_0997

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.