Åsa Ögren

Lagen ska stödja utveckling inte utmana hållbarheten

Tanken bakom Lagen om offentlig upphandling (LOU) är att motverka korruption och skapa rättssäkra och rättvisa förutsättningar för de aktörer som utför uppdrag åt offentlig sektor. Lagen är oerhört detaljstyrd, övervakad och numera även testad vid ett otal överprövningar då anbudslämnare gärna överklagar upphandlingar och på så sätt får lagen testad.

 
Detta måste man ju säga är både vällovligt, viktigt och bra men jag måste säga att det är verkligen inte lätt att följa lagen till punkt och pricka samtidigt som man säkerställer sig om att man köper varor och tjänster med den kvalité vi vill ha. Ofta, väldigt ofta, hamnar vi i situationer där upphandlingen överklagas, där upphandlingen vinns av någon som hittat kryphål eller där det visar sig att de krav vi ställer inte går att specificera i upphandlingsunderlaget.
 
Min uppfattning är att vi måste kunna ställa krav på miljö, på arbetsvillkor och på andra prioriteringar som gör att vi i offentlig sektor medverkar till att näringslivet levererar långsiktigt hållbara varor och tjänster.
 
Jag har också uppfattningen att vi politiker bär ett stort ansvar att följa lagen även om vi tycker att den i många hänseenden sätter käppar i hjulen för oss. Det vore därför insiktsfullt och till hjälp om vår regering tog beslut om att införa definitionen ”tjänst av allmänt ekonomiskt intresse” på en rad vitala samhällstjänster och funktioner. Tyvärr har de senaste årens regeringsbeslut fiskat efter konkurrens och marknadstillträden där det egentligen inte känns naturligt eller möjligt ur ett samhällsperspektiv som bygger på ansvar och långsiktighet. Detta medför på sikt att LOU i sin tillämpning riskerar skapa brister i viktiga samhällsfunktioner.
 
Min uppfattning är att ingen medborgare, marknad eller politiker kan försvara de konsekvenser som följer av att LOU tillämpas på så sätt att t.ex. medborgarnas avfall transporteras omkring på landets vägar istället för att nyttjandegöras i enlighet med närhetsprincipen och hållbarhetsmålen. Det finns många viktiga samhällstjänster och infrastruktur som äventyras ifall marknadstillträden prioriteras till varje pris.
 
Några ärenden har i sin överprövning hamnat i EG-domstol och kommer att leda till viktiga prejudikat men det tillkommer hela tiden nya prövningar. Den yttersta finurligheten då det gäller LOU tror jag ändå att Skellefteå kommun står för. De innerstadsbussar som trafikerar stadens gator, Skelleftebuss, har inte upphandlats, har inget avtal med kommunen och har inte heller någon ersättning från kommunen vilket skulle leda till att man troligen inte omfattas av LOU. Konkurrensverkets jurister och byråkrater sliter nu sitt hår och ska granska det fiffiga upplägget.

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Barnomsorgens utbyggnad blandar kommunförslag, ramavtal och upphandling som tillsammans försvårar utöver LOU-problem. Idéer och forskning utifrån kommer då i kläm. Vilket gör att sådan förnyelse, enskild företagares eller forskares, får svårt att nå in och fram.

    Finurlighet här från politiskt håll är nya vägar in och förutsättningar för nytänkande och erfarenheter. T ex att helhetskonkurrensutsätta nya dagis så att företag får erbjuda totalkoncept som prövas av arbetsgivare och fack. Eller att dagistomter säljs till fast.bolag/byggföretag som erbjuder husen till förskolerektorer som väljer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.