Åsa Ögren

Prime-soppa

Under alla mina år som aktiv socialdemokrat har folkrörelsen varit det som attraherat mig och engagerat mig. När kloka vidsynta vanliga människor möts och byter erfarenheter om vardagens utmaningar, orättvisor och motgångar. Det mäktiga i att i dessa möten gemensamt forma en politik som sedan omsätts till konkreta beslut i valda församlingar. Jag har i partikongresser sett och hört medlemmar från hela landet vittna om vilken politik som skulle göra livet mera jämlikt och uthärdligt för alla. Alla tycker inte lika. Högt i tak i debatten, sen går vi till beslut och sedan sluter vi leden. Enade vi stå – söndrade vi falla.

 
Jag må vara idealist och jag tror gärna människor om gott men det som händer just nu i det socialdemokratiska partiet gör att till och med jag börjar tvivla. Idag känner jag mig både desillusionerad och stridslysten.
 
Aftonbladets avslöjanden att PR-byrån Prime i maskopi med Svenskt Näringsliv använt tidigare s-märkta konsulter till att strategiskt ändra på det socialdemokratiska budskapet så att det upplevs som mera tillväxtvänligt gör mig förbannad. Inte för tillväxtpolitiken i sig, för socialdemokratin har alltid varit tillväxtvänliga. Utan för att vi, det socialdemokratiska partiet, låter oss köpas och för att vi låter någon annan formulera, och omformulera, vårt politiska budskap.
 
Hela valrörelsen hörde jag partikamrater som uttryckte besvikelse över att vi inte nådde ut med våra kongressbeslut och med vårt politiska budskap. Däremot fick media hela tiden tag i utspel och uttalanden som inte låg i linje med kongressbesluten. Dessa blåstes upp, basunerades ut och utgjorde under en stor del av valrörelsen bilden av det socialdemokratiska partiets valbudskap. Nu vet vi varför. Eller ingår även dessa mediala avslöjanden i kampanjen mot socialdemokratin?
 
Min uppfattning är att ett starkt socialdemokratiskt parti behöver själva kompetensen att lägga upp en strategi för hur vi med kongressens beslut som grund ska vinna väljarnas förtroende. Denna strategi ska bygga på ideologi och på politikens innehåll. Inte på personfrågor eller glättiga fyrfärgstryck!
 
Min uppfattning är också att vi vinner inga val utan att optimera och ställa vår folkrörelse på fötter. Kampanjer och PR-jippon gör oss precis så sårbara som nu avslöjas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.