Ekergårds fisk och grönt

Rädsla är det nya sexiga

Bild jag tog på Coop.

sketch-1569948200731~2

Jepp företaget skyltar med att deras dadlar är gmo-fria trots att det inte finns gmo-dadlar på marknaden. På grund av de hårda lagstiftningarna i t.ex. EU och USA är det hyfsat få grödor som den tekniken används på. Annars är det ett exempel på vad denna artikel och dess rubrik, som jag lånade, syftar på Fear is the new sex. Reklambyråer har i sin arsenal ersatt sex med rädsla. I alla fall när det gäller mat, man spelar på folks rädsla för vetenskap, inte på folks lust känslor.  Det är så man säljer dadlar(?)

Intressant nog, om vi ska tro senaste eurobarometern, är vi européer inte längre rädda för gmo. Så märkningen kanske inte är för vanligt folk, vanlig folk har inte några problem med gmo, utan för eliten, etablissemanget. Det är etablissemanget som är rädda. Eller så drar jag en för stor slutsats av faktumen bara 27% av européer oroar sig över gmo.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.