FiLM

Johan Falk – GSI (2009)

FILMRECENSION
Originaltitel: Johan Falk – Gruppen för särskilda insatser
Regissör: Anders Nilsson
Skådespelare: Jakob Eklund, Joel Kinnaman, Mikael Tornving, Meliz Karlge, Reuben Sallmander, Jens Hultén, Jacqueline Ramel, André Sjöberg, Henrik Norlén, Martin Wallström, Lars G Svensson, Marie Richardson, Ruth Vega Fernandez, Zeljko Santrac, Fredrik Dolk
Produktionsland: Sverige
Genre: Action
Längd: 113 minuter
År: 2009

—–
Johan Falk flyttar tillbaka till Sverige och sin hemstad Göteborg efter att under fem år tjänstgjort som polis inom Europol i Haag. Väl hemma får han tjänst inom den lilla, men framgångsrika, specialenheten GSI – Gruppen för Särskilda Insatser, som håller koll på den grova organiserade brottsligheten. Men något som Falk inte förstår är hur den lilla specialenheten kan uppnå sådana förvånansvärt goda resultat och oftast ligga steget före de kriminella. Frågor som hur GSI:s relation till de kriminella ser ut börjar snurra i hans huvud och långsamt öppnas ögonen upp för en världs han inte trodde fanns.

Personligen är jag ingen fantast av svenska kriminalfilmer så som Beck och Wallander som producerats för television. Jag har tidigare sett ett antal filmer ur båda följetongerna och har rent utsagt tyckt att det varit skit som jag lika gärna kunnat spola ned i toaletten. Av förklarliga skäl var jag väldigt skeptisk till att se ytterligare en kriminalserie som är produceras inom Sveriges avlånga land, men efter påtryckningar och många röster som sagt att den är riktigt bra och betydligt bättre än de tidigare två nämnda så gav jag det tillslut en chans.

Gruppen för särskilda insatser ingår som sagt i en serie där det här är den första filmen av den nya produktionen. Det har dessutom för en del år sedan kommit ut tre filmer, men någon av dessa har jag inte sett. Måste säga att jag faktiskt blev positivt överraskad över det jag såg. Det känns inte alls som något som skulle komma från Sverige och är både spännande och engagerande där man dessutom lagt till en del komiska inslag i det hela.

Något som däremot inte var av någon vidare klass är skådespelet, kanske främst från huvudrollsinnehavaren Jakob Eklund, men även Mikael Tornving, som bara känns stela. Dialogen var väl inte direkt heller på topp, utan kändes mest som utfyllnad. Handlingen har man sett förut i andra produktioner, men det är inte heller så konstigt. Några stora missar som man gjorde var att i vissa scener, där enheten står uppradade i närheten av de kriminella, inte tar någon strid trots att man blir beskjutna, till exempel i hotellscenen. Däremot tycker jag att den känns ganska realistisk vilket är ett stort plus.

Den får en stark tvåa av mig. Inget nytt under solen, men det är absolut en av de bättre kriminalserier eller filmer som producerats i Sverige på senare tid. Långt mycket bättre än vad Beck och Wallander är. Nu återstår det bara att se om de övriga filmerna håller någorlunda samma nivå, och det har jag hört att de ska göra.

BETYG: 2+

Etiketter: , , , , , , ,