Skådespelare: Jessica Biel, Ben Barnes, Kristin Scott Thomas, Colin Firth, Kimberley Nixon, Katherine Parkinson, Kris Marshall, Christian Brassington, Charlotte Riley, Jim McManus, Pip Torrens
Produktionsland: Storbritannien
Genre: Komedi, Romantik
Längd: 97 minuter
År: 2008

—–
John Whittaker (Ben Barnes), en ung engelsman, blir otroligt förälskad när han för första gången lägger blicken på Larita (Jessica Biel), en glamorösa amerikanska kvinnan, och paret gifter sig kort därefter. Allt är dock ingen dans på rosor och när det nygifta paret anländer till engelsmannens familjehem är sonens mor Veronica (Kristin Scott Thomas) inte alls nöjd över valet och börjar direkt motarbeta frun, som inte ger sig i första taget. Mrs. Whittaker manipulerar övriga familjemedlemmar och använder sig av andra knep för att slå undan benen och få Larita i gungning, medan Larita själv lyckas behålla sig lugn. Genom sina ansträngningar har Veronica lyckats påverka sin son och hur Larita än beter sig så inser hon snart att hon kan förlora sin makes kärlek.

"Små skandaler" är en ny version av häxmästarens, Alfred Hitchcock, film från år 1928 med namnet "Olovlig kärlek" och bygger på en pjäs skriven av Noel Coward. Det är en till större del underhållande film som dessutom blandar in både romantik och drama. Regissör till denna version stod Stephan Elliott för.

En ganska intetsägande film utan något direkt budskap. Det är dock en charmig och ganska lättsam komedi i brittiska miljöer men som också följer de mallar som finns för denna typ av filmer från Storbritannien. Fotot var både bra och detaljrikt från ett scenografi hämtat under början av trettiotalet. Måste ändå säga att det är något som saknas i den här filmen, har dock svårt att riktigt sätta fingret på vad det är.

Man får följa en hel del olika intriger, kanske främst utifrån relationerna som karaktärerna har, väntar på men också inte har, och det bidrar till en underhållande period under drygt en och en halv timme som film pågår. Filmen är ganska underhållande, speciellt under första halvan, på sina ställen men är för den delen inte skriven enbart till komedigenren.

Skådespelet är överlag bra och det finns ingen som faller ur ramen under filmens gång. Det finns många speciella karaktärer som de flesta har en inrutad världsbild och lever därefter. De tre som gjorde störst intryck på mig var Colin Firth som kommer med ett par underhållande monologer, Kristin Scott Thomas och kanske framför allt Jessica Biel som sticker ut lite extra.

Jag hade inte alltför höga förväntningar då jag startade filmen och det bjöd inte heller på något som skulle ändrat min åsikt. Det finns en del underhållande scener, men tyvärr håller inte filmen någon jämn nivå utan hoppar lite fram och tillbaka. Blev dock lite överraskad över Jessica Biel’s prestation som var lite bättre än förväntat.

BETYG: 2