Skådespelare: Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Isabelle Fuhrman, Karel Roden, Jimmy Bennett, Aryana Engineer, Lorry Ayers
Produktionsland: Kanada, USA
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Längd: 123 minuter
År: 2009

—–
Kate (Vera Farmiga) och John Coleman (Peter Sarsgaard) försöker reparera deras trasiga äktenskap efter att deras tredje barn, Jessica, föddes död. Förlusten var extra jobbig för Kate, som fortfarande kämpar med att hålla sig nykter efter sitt alkoholproblem som skakade deras äktenskap på flera plan. Paret bestämmer sig då för att adoptera den charmiga och begåvade Esther (Isabelle Fuhrman), en nioårig flicka från Ryssland, som de förälskar sig i vid första ögonkastet. Efter ett tag börjar dock Kate ana att något inte stämmer med deras nya familjemedlem.

"Orphan" är regisserad av den spanskfödda Jaume Collet-Serra, som här gör sin andra skräckfilm. Han har blandat underhållning, thriller och mysterium på ett bra sätt och har dessutom fått ett bra manus att arbeta från.

Skådespelet från Isabelle Fuhrman, som spelar den adopterade Esther, är verkligen imponerande och hon visar redan vid elva års ålder att hon är begåvad och något att räkna med i framtiden. Hennes prestation har bland annat jämförts med Natalie Portman’s prestation i "Leon" och Kirsten Dunst i "En vampyrs bekännelse". Även om det inte är den bästa prestation av en barnskådespelare som jag sett så hör det iallafall till de bättre.

Filmen är uppbyggd som en tradionell skräckfilm, men blir destovärre aldrig skrämmande utan känns mer som en thriller. Den har en del partier som är obehagliga, men det är inte heller många. Man har på vissa ställen gått i den klassiska fällan inom skräckfilm, speciellt i slutet, där det logiska får sig en törn och det är något som drar ner betyget och helheten som annars kunde ha blivit mycket bra. Hade regissören valt att fortsätta på det spår han hade börjat där vikten låg på flickans mentala hälsa så hade den här filmen blivit riktigt bra, men nu drar han som sagt istället ned den en aning mot slutet.

Den är som sagt ganska förutsägbar, dock med ett litet undantag i "twisten" som var intressant och något som jag inte har stött på eller sett tidigare. Tycker också att filmen var lite för lång för sitt eget bästa. Hade man istället kortat ned den en aning och gjort den mer komptakt så är det möjligt att även betyget blivit ett steg högre.

Jag var länge inne på att den här filmen skulle landa på betygsnivå två, men den är faktiskt bättre än så. Det är en bra thriller som helt klart är sevärd. Då jag sett så pass mycket film och har en bred grund att stå på så är de filmer som får en tvåa i betyg ändå, oftast, sevärda enligt mig. Den här filmen har ett bra manus och ett fantastiskt skådespel i Isabelle Fuhrman.

BETYG: 3-

Etiketter: , , , , , , ,