Andreas Georgsson (S)

Tillsammans bygger vi Umeås framtid.

”Nu räcker det”

Mona var tydliga ikväll i sitt tal i Almedalen.

Välfärden går före skattesänkningar.

Vägvalet är ditt!

Vill du gå till vänster med ökad solidarietet, rättvis fördelning av våra resurser en politik för alla medborgare, en politik som bryr sig om dig som medborgare, din familj och er framtid.

Vill du fortsätta åt höger, med mer egoism, där särintressen får styra politiken, där vi försämrar vår välfärd och ger majoriteten av pengarna till de allra rikaste i vårt land.

Etiketter: , , ,

14 kommentarer

  1. Mr Cool

    Andreas, eftersom du inte svarade på mitt inlägg i Edwards blogg så ställer jag frågan igen. Du skrev ”Inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp och vi har inte lyckats få till någon minskning av utsläppen inom detta område.

    Vägtrafiken står för 95% av transport utsläppen.

    Då frågar jag mot bakgrund av att SVERIGES utsläpp av koldioxid endast är 0,2% av det totala. Är åkarna i Västerbotten ett så stort problem så att S vill kväsa denna näring medelst skatter så att utländska aktörer tar över i stället? Tågtransporter är för DYRT. Bara så åkarna vet vad dom skall rösta på.

  2. Mr Cool

    Nå Andreas, vänligen redovisa nu för väljarna syftet med att kväsa en hel näring medelst skatter bara för att ”utsläppen” i just Västerbotten hotar moder jord. Jag var i Mexico City för 40 år sedan och man såg då inte solen för alla luftföroreningar men jag kan meddela att staden står kvar. Tågtransporter och det Stalinistiska flumprojektet Botniabanan kommer INTE under överskådlig tid att kunna konkurrera när det gäller transportkostnader. Om du inte tror mig så skicka redan idag 50 kilos paket med Bilspedition kontra järnväg och jämför priserna så får du se. Väljarna vill ha besked…..NU.

  3. Andreas Georgsson

    Svar till Mr Cool (2010-07-09 10:16)
    Om du är observant och ser på fakta.

    Oavsett regering så ska koldioxidutsläppen minskas i Sverige det har vi förbundit oss via avtal.

    Vi kan inte fortsätta som vi har gjort oavsett om det är i Sverige eller någon annanstans.

    Kväsa med skatter, hmm, nu ska vi se vi har redovisat hur mycket vi ska höja skatten med, det kallar jag att vara ärlig.

    Vi har också sagt att vi ska kompensera för transporter i glesbyggden.

    Alliansen började komma med förslag på höjningar över 1 krona i vintras. Men, sedan dess har de vägrat redovisa hur stor höjningen blir.

  4. Andreas Georgsson

    Svar till Mr Cool (2010-07-11 13:34)
    Ja, Mexico City har stora problem, staden står säkert kvar. Men enligt egna siffror dör 100 000 barn i staden varje år pågrund av utsläppen. Livslängden har minskat med 10 år i staden. Otaliga sjukdomar drabbar de som lever och bor i staden.

    Nästa år börjar Volvo Lastvagnar att kommersiellt sälja sina lastbilar som går på biogas och kan sänka utsläppen med 95%.

    Tänk framåt tänk nytt, vill man vara med när tider förändras måste man var beredd på förändring.

    Botnibanan sänker kostnaden för att transportera via tåg med upp till 35%.

  5. Andreas Georgsson

    Svar till Mr Cool (2010-07-11 13:34)
    Mr Cool vilket land tror du är bäst på att ta fram de mest effektiva lösningarna för att minska utsläppen i världen?

    Snäckorna
    Det var en pojke som gick med sin pappa på en strand. Pojken plockade upp snäcka efter snäcka och bar dem ut i havet.

    – Vad håller du på med? undrade pappan.

    – Jag hjälper snäckorna svarade pojken.

    – Men kom nu, sa pappan. Du ser väl att det finns alldeles för många snäckor. Du kommer aldrig att kunna rädda allihop. Så det spelar ingen roll.

    – För den här snäckan spelar det en roll svarade pojken och såg på den snäcka han höll i handen.

  6. Johan Karlsson

    Botniabanan är ännu ett exempel på den omvända planekonomi som Partiet tillämpat i Sverige. Med det menar jag att i Sovjet kunde politrukerna studera en karta och konstatera att ”här bor det mkt folk och finns tung industri. Då bygger vi en järnväg här!”. I Sverige byggs järnvägar där det varken finns folk eller industri, kanske under förhoppning att dessa ska etablera sig.

    Själv var jag på ett seminarium på Botniabanans huvudkontor för ca 10 år sedan. Föreläsaren erkännde villigt att det inte fanns någon samhällsekonomisk vinst på detta bygge. Det är subventioner som ska driva det hela.

  7. Mr Cool

    Andreas, appropå din anekdot om snäckorna så bekräftar det bara min uppfattning att många åtgärder för miljön är helt verkningslösa utan bara är till för att tillfredställa känslan av att göra något. När det sen gäller Mexico City så verkar du ha stenkoll på utfallet på andra sidan jordklotet men ännu har inte de rödgröna lyckats tala om vad exempelvis invandringen kostar i SVERIGE. När det sen gäller taxi så verkar ju din kollega från MP Y.Ruwaida tycka att det fungerar bra eftersom hon åkt för över 70000 kr under ett budgetår i ett läge då hon egenligen borde ha använt häst och vagn.

  8. Andreas Georgsson

    Svar till Johan Karlsson (2010-07-12 11:03)
    Det finns en tydlig kalkyl på Botniabanan, läs mer på hemsidan, http://www.botniabanan.se

    I en rapport av FN:s utvecklingsprogram (UNDP) presenterar man resultatet från en stor forskningsstudie av 14 OECD-medlemmar som tagit emot invandrare från 74 länder under perioden 1980-2005.

    Man konstaterar att invandring ökar sysselsättningen utan att tränga ut lokalbefolkningen från arbetsmarknaden, och att även antalet investeringar ökade som en direkt följd av immigrationen.

  9. Andreas Georgsson

    Svar till Mr Cool (2010-07-12 16:10)
    Snäckorna talar om att det faktiskt är viktigt att alla gör något även om det är en liten sak.

    I en rapport av FN:s utvecklingsprogram (UNDP) presenterar man resultatet från en stor forskningsstudie av 14 OECD-medlemmar som tagit emot invandrare från 74 länder under perioden 1980-2005.

    Man konstaterar att invandring ökar sysselsättningen utan att tränga ut lokalbefolkningen från arbetsmarknaden, och att även antalet investeringar ökade som en direkt följd av immigrationen

  10. Mr Cool

    Eftersom censuren inte släpper igenom mina frågor om invandringen så byter jag spår.

    Hur kan vänstern i Sverige veta exakt besked om antalet dödsfall i miljöpåverkan i Mexico City då det inte ens är kännt hur många invånare som bor i staden p.g.a. obefintlig folkbokföring. Sist jag var där så ”trodde” man att det bodde sisådär 20-30 miljoner.

    Det är väl helt ok att rädda snäckor för syns skull men jag protesterar då Svensson skall åsamkas skyhöga skatter bara för att Sverige skall vara ”bäst i klassen” utan något egentligt resultat.

  11. Andreas Georgsson

    Svar till Mr Cool (2010-07-13 21:45)
    Ja, om det nu var 40 år sedan du var där så kan det ju ha hänt saker, statistik är väl inget konstigt.

    Lite mer statistik, bäst i klassen, betyder att vi har en export av miljöteknik för 37 mijlarder 2008, exporten ökar stadigt varje år, 2008 med 4%, trots lågkonjunkturen.

    Det land som köper mer och mer miljöteknik från oss är Kina.

    Och företagen hadde en omsättning på 135 miljarder 2008 en ökning med 14% från 2007.

    Det tycker jag är resultat, som visar att vi ska stå främst på miljöområdet och att vi kan göra det lönsamt.

    Samtidigt som vi själva vinner på det.

  12. Johan Karlsson

    Nu vet jag inte vad invandringens ekonomiska faktorer har med Botniabanan att göra men jag håller delvis med dig. Invandring är en ekonomisk tillgång, men bara så länge invandrarna integreras i samhället och börjar arbeta. Bidrag ger ingen samhällsekonomisk vinst, även om ni rödgröna tycks tro det.

  13. Johan Karlsson

    ”Ger majoriteten av pengarna till de allra rikaste”. Vad är detta för kommunistisk mumbojumbo? Det har väl aldrig hittills inträffat att någon tagit de ”fattigas” surt förvärvade slantar för att ge dessa till de ”rika”, möjligtvis med undantag för subventioner av rikemansnöjen som opera?
    Den största och fulaste girigheten står som bekant vänstern för, de nöjer sig ju inte ens med sina egna pengar utan ska dessutom lägga vantarna på andras.
    Jag vill inte heller att särintressen ska styra varje del av mitt liv, därför kommer jag heller inte att rösta vänster den här hösten.

  14. Andreas Georgsson

    Svar till Johan Karlsson (2010-07-23 12:54)
    Så det är bättre att ge skattepengar till städhjälp, för att ett antal rika moderater i flera år anlitat städhjälp svart?

    De 20% rikaste får dela på 50 miljarder i skattesänkning och de övriga 80% får dela på övriga 42 miljarder. Riksdagens utredningstjänst (2010:286)

    Den som inte har eller kan arbeta har inte fått skattesänkningar de har fått det sämre, De 20% fattigase har fått det sämre under Alliansens fyra år.

    Sedan 2006 har andelen fattiga i Sverige fördubblats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.