KD sänker priset vid pump Dieseln med 9 kronor och bensinen med 5 kronor

De höga drivmedelspriserna slår nu stenhårt mot svenskarna. Rysslands krig mot Ukraina och den omvärldsoro det inneburit på råvarumarknaden har fått diesel- och bensinpriserna att skena. Under senaste tiden har dieseln nått 28 kr litern och bensinen 24 kr litern.

Kristdemokraterna föreslår därför tillfälligt slopad energiskatt för drivmedel i tre månader, varaktigt sänkt reduktionsplikt och dieselskattebefrielse för jord-och skogsbruk. Sammanlagt innebär det ett sänkt dieselpris med över 9 kr och sänkt bensinpris med 5 kr.

Svenskarna får nu betala världens dyraste diesel och ett rekordhögt bensinpris. I ett vidsträckt och glesbefolkat land, med drivmedelsberoende näringar, har drivmedelspriserna nått en nivå som är långt ifrån hållbara. De höga drivmedelspriserna slår nu stenhårt mot svenskarna. Rysslands krig mot Ukraina och den omvärldsoro det inneburit på råvarumarknaden har fått diesel- och bensinpriserna att skena. Under senaste tiden har dieseln nått 28 kr litern och bensinen 24 kr litern.

Barnfamiljer, pensionärer och människor på landsbygden som inte kan välja bort bilen får betala dyrt när priserna höjs snabbt. För företagarna, jordbrukare och skogsbrukare innebär de snabbt stigande priserna ett mycket allvarligt problem i ett redan ansträngt läge. De åkerier, bussföretag och lantbrukare som konkurrerar med andra länder drabbas hårt när priserna i Sverige är så mycket högre än i konkurrenternas hemländer. Och om svenskt jordbruk med sin goda djurhållning slås ut till förmån för andra länders, ofta sämre, alternativ är inget vunnet.

Skatterna på drivmedel står idag för mellan 30-50 procent av priset vid pump. För dieseln är energiskatten ca 3 kr (inkl moms) och för bensinen över 5 kr. Som en snabb och tillfällig åtgärd föreslår vi att denna skatt slopas under tre månader (april-juni), vilket innebär motsvarande prissänkning vid pump. Detta träffar alla hushåll och företag, särskilt åkerinäring och jord- och skogsbruk. Förslaget behöver undantag från EU:s minimiskattedirektiv, och vi gör bedömningen att EU kommer vara tillmötesgående kring tillfälliga undantag likt man varit under coronakrisen. Regeringen behöver skyndsamt notifiera EU-kommissionen om en sådan förfrågan. (Offentligfinansiell nettokostnad: ca 5,5-6 miljarder kr)

Priserna på biobränslet, i form av HVO, har stigit kraftigt sedan årsskiftet. Idag får konsumenter betala över 30 kr litern för ren HVO. Det är 11 kr mer än vad priset var sista december 2021. Detta beror på en stor brist, som riskerar att förvärras till följd av kriget och ökad efterfrågan. Det mycket höga priset på biobränsle påverkar svenska konsumenter särskilt mycket eftersom regeringen genomdrivit ett krav på inblandning av biobränsle, s.k. reduktionsplikt, som går betydligt längre än vad EU har som mål. EU-målet är 14 procents reduktionsplikt 2030. Sverige har sedan årsskiftet 30,5 procents reduktionsnivå i diesel och regeringens mål är att dieseln i Sverige ska ligga på 66 procents reduktionsnivå 2030. Det gör att Sverige hamstrar biodrivmedel på en marknad med stora begränsningar, samtidigt som övriga Europa ligger på omkring 6-10 procent. Kristdemokraterna har tidigare föreslagit sänkt reduktionsplikt för diesel 14 procent. Vi föreslår nu en ytterligare sänkning till 6 procent, vilket innebär 6,5 kr i sänkt dieselpris.

Jord- och skogsbruket är i en mycket svår situation. Vi är oroliga för att de höga priserna kommer leda till en konkursvåg av svenska jord- och skogsbruk. För att ytterligare kompensera drabbade näringar föreslår vi att dessa näringar, som idag har en skattenedsättning på dieseln blir skattebefriade. Det innebär att ingen energi- eller koldioxidskatt kommer betalas. Regeringen har aviserat en höjning med ytterligare 2 kronor per liter fr.o.m. juli, utöver den nedsättningen som finns idag. Kristdemokraterna föreslår skattebefrielse på dieseln under ett års tid, vilket innebär totalt ca 2,9 kr i utökad nedsättning. (Offentligfinansiell kostnad: ca 1 miljarder kr inkl regeringen)

25 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej
    Varför skall Sverige ha billigaste dieseln i Europa och minska förbättring av miljön? Kostar inte miljöförstöring några pengar eller är detta edast valfläsk?

    Vilka röstade för reduktionsplikten till 30%?

    Varför kan svenskar med relativ hög inkomst inte betala detta pris då andra kan? Vad kostar en bil att ha i Sverige jämfört med övriga Europa? Menar med alla avgifter inkl infrastruktur?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Om du tittar över vårt land. Åkerierna konkursar, bönderna lägger ner pga bristande lönsamhet etc. Vill du det ska fortsätta så? Vi behöver få större självförsörjningsgrad av livsmedel. Nu håller vi på skatta bort den enda självförsörjningsgraden vi har.
      Sverige kan inte fortsatta vara hela världens miljösamvete. Titta på en Europakarta så ser vi Sveriges roll. Vi ska självklart göra vad vi kan miljömässigt , men ge mig en enda orsak varför vi ska ta större ansvar än övriga Europas. Kommer inte fungera att fortsätta på detta sätt.

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Sverige är ett av de biligaste länderna att äga bil i, men det tar du ingen hänsyn till för du fiskar röster.

        Sen, åkerierna har de senaste 30 åren haft dålig lönsamhet, och det beror mest på att de kör för billigt, svårare än så är det inte. Vägtransporterna har ökat hela tiden men varför höjer åkerierna då inte priserna?

        Sveriger är INTE Europa största land så det snacket kan du sluta med. Och även om det var det så är det inte svårt för en åkare, vare sig han kör 100 km eller 1000 km att räkna ut vilket pris han behöver per mil för att få det att gå runt. Klarar man inte räkna ut det så klarar man egentligen inte att få ut Eget På Väg eftersom den utbildningen kräver att man kan räkna ut sin ekonomi.

        Men sen, varför skall vi ha den billigaste diesel, dt svarade du inte på

        • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

          Du ser inte vad jag skriver. Sverige kan inte påverka miljön för hela Europa. Ge mig då en enda anledning att vi ska ha större iblandning i reduktionsplikten än övriga Europa. Miljön handskas vi ju med gemensamt. Och därav min åsikt att det inte hjälper om Sverige är bror duktig hela tiden.

          Sen dina falsarier att åkeribranschen får liksom skylla sig själv är bland det dummaste jag hört. Jordbruksnäringen går också på knäna. Är det också deras eget fel? Hur rimmar det med att Sverige måste öka självförsörjningsgraden på livsmedel med att jordbruk på jordbruk läggs ner p g a bristande lönsamhet?

          • Lars Gidlöf

            Hej

            Vilka röstade för reduktionsplikten??

            Sen, åkerierna får ju skylla sig själva, man prissätter inte sina frakter så det täcker kostnaderna, vems fel är det? Är det jag som skattebetalare?

            Sen, varför skulle EU gå.med åå att Scerige får lägre bränsleskatt än miniminivå i EU?

            Röstfiske är det ni politiker håller på mig.

            Sen en fråga jag ställt till alla politiker ,oavsett färg.

            Varför skall era lönen vara så otroligt höga i förhållande till er kompetens, utbildningsnivå och ansvar?

            Ta t ex en landstingspolitiker i opposition, 83000:-/ månad, utan relevant utbildning och inget ansvar. Jämför det med en sjuksyster, hennes utbildning och ansvar.

            Folk måste, oavsett partifärg sluta rösta då ni inte har några kunskaper och ni köper ert jobb var fjärde år

          • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

            Ditt svar Lars är befängt med felaktigheter och dina tyckanden som saknar relevans så borde egentligen inte publiceras. Men gör det ändå och hoppas på bättre nivå på dina fortsatta inlägg.

    • Bergis

      Vänta ett tag Lars. Svensk kärnkraft har gjort att industrin klarat sig bra och välfärden kunnat byggas ut. Reduktionsplikten i Sverige är högre än andra jämförbara länder i närområdet vilket missgynnar oss i Sverige och företagen. Har man redan en hög lön kanske priset på bensin vid pump inte gör så stor skillnad men de flesta i Sverige har inte en hög lön.

      • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

        Helt korrekt. Och indirekt kommer transporterna drabba alla då maten kommer bli så mycket dyrare. Bönderna i Sverige har inte lönsamhet nog att fortsätta och vi tvingas ta mat från annat hål. Det är en skrämmande utveckling!

      • Lars Gidlöf

        Hej

        De flesta i Sverige har mkt bra lön, vilka jämför du med som har bättre löner än oss??

        Sen, fråga du ny denna politiker vilka som röstade för denna nivå på reduktionsplikten.

        Kärnkraft är ingen billig el och en sak måste ni lära er. Granska fakta. Norge, som är väl det land som har mest elöverskott ivärlden, har högre elpriser är oss. Beror det på att de inte har kärnkraft??

        Sen om ett land förbrukar 140 TWh el per år och producerar 150 till 170 TWh per år, har det landet då elöverskott eller underskott. Obs, du får ta miniräknaren till hjälp.

        Varför ska ett land som har överskott bygga kärnkraft för att andra länder har underskott?

      • Lars Gidlöf

        Kunskap är inte tungt att bära, sås kom med fakta för duhar ju förtroende uppdrag och då ska väl allt baseras på fakta och sanning, eller?

    • Lars Gidlöf

      Oj, han ar helt partisk?

      Som sagt, fråga herr Smetana om hur KD ska få igenom lägre bränsleskatt i EU än alla länder.

      Fråga herr Smetana vad KD røstade i frågan om reduktionsplikten.

      Sen, hur kan folk gnälla så förbannat mkt i Sverige när det ¨r ett av de billigaste länderna att äga bil i.
      T ex en kollega är, han betalar , varje dag 160:- för att åka en vägfäarja, (det är t ex gratis i Sverige)

      Läs fakta och bry er inte om politikers alla uttalande, de smörjer folk för de vill behålla sina jobb.

      • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

        Hela landet klagar på det höga bränslepriser. Du är ganska ensam tillsammans med några andra miljöpartister.

  2. Lars Gidlöf

    Hej

    Varför röstade KD för reduktionsplikten då på diesel?

    Och nu skriver du varför vi skall ta ansvar för miljön i Europa. Varför inte? Vi ha de två ledande lastbilstillverkarna i världen, så nog tjänar vi på att ligga i framkant?

    Sen, om du nu ifrågarsätter att vi i Sverige ska vara bäst, ger dig nu en motfråga. Varför skall Sverige vara det enda land, i VÄRLDEN som inte har begränsning på vinster i skolan?

    • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

      Men måste nästan småle åt din naivitet att du fortsatt tycker att Sverige ska ta hela Europas miljöansvar. Visst är vi överens om att miljön är något vi arbetar med gemensamt? Jag ber dej då se på en världskarta och titta hur stor andel Sverige är av det totala Europa. Kanske en tanka då framkommer att ju större land ju mer påverkar man miljön. Därmed inte sagt att inte Sverige ska ta sitt miljöansvar. Där var i överens redan i början.

      Ja så signifikant när argument tryter byter man ämne. Sveriges skolsystem att föräldrar ska kunna välja skola till sina barn är en självklarhet för de flesta nu och är kommen för att stanna. Dem som tror vi kan gå tillbaka i utvecklingen missbedömer situationen. Däremot ska man inte kunna föra ut skattemedel utan ska återinvesteras i verksamheten.
      Om man ondgör sig över vinsten ska man komma ihåg att skolpengen är inte en krona högre än vad kommunen har. Så om man ondgör sig över att friskolorna gör vinst så skulle jag hellre vara orolig för vart vinsten är i alla de kommunala skolorna eftersom dom har samma intäkter. Lika effektiva??

      • Lars Gidlöf

        Friskolorna, har de t ex krav på sig att stå till tjänst med lokaler,lärare etc om en annan friskola går i konkurs? Varfär ställs de kraven på kommunala skolor bara?

        Friskolorna, hur har de med skolsköterskor, skolbibliotek etc, samma tillgänglighet?

        Hur stor del av Sveriges befolkning önskar vinster i friskolor, ni skall väl jobba enligt majoritetens önskemål eller?

        • Hans-Inge Smetana (inläggsförfattare)

          Vinster ska återinvesteras i verksamheterna. Exakt samma som den kommunala skolan. Kraven på elevhälsa finns i kraven på alla aktörer

  3. Lars Gidlöf

    Hej

    Ni sänker priset vid pumpen med 9:- på dieseln.

    Berätta nu hur Ni ska göra, skulle vara mkt intressant 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.