Sockerfritt godis som fixar sötsuget



Sockerfritt godis, hur ofta är det en hit? Inte tillräckligt ofta enligt mig.
Jag har varit på jakt efter framförallt jämförbara alternativ till choklad, så det har blivit en del prövande av icke-sockrade godsaker på slutet.
Det är som sagt inte lätt att hitta sådant som håller måttet, tycker jag.
Jag fastnade mer eller mindre för dessa fem i alla fall.
 

 

 

        Hasselnötskräm

hejehjehej

Mums! Det räcker så. 😀

 

         Kexchoklad       

20180223_074844

          God men rätt söt, så en räcker oftast för att stilla mindre sötsug.        

 

Mjölkchoklad

20180223_060834

        Inte Marabou’s krämighet, jag upplever den som lite torrare men absolut god.

        Några bitar åt gången räcker, jag uppskattar den mest i bakning och desserter.

 Saltlakrits

5774540611709

     Dessa blev jag positivt överraskad av,

jag hade inte förväntat mig speciellt mycket utan ville bara testa.

Smaken påminner mycket om ”Salta katten”.

 

  Sötlakrits

5774540611808

Dessa hade gärna fått vara lite mjukare, men bra smak av sötlakrits i alla fall.

Klart godkänd!

 

 

De flesta är endast eller delvis sötade med steviaglykosider, från växten stevia.
Jag är egentligen ingen förespråkare av sötningsmedel (syntetiska sötningsmedel i synnerhet, tycker att steviaglykosider känns som ett bättre alternativ i jämförelse), intar det själv i mycket begränsad mängd.
Men när sötsuget slår till och man exempelvis vill undvika stora svajningar i blodsockret tycker jag det är kanon att det finns goda alternativ att ta till.
Det rekommenderade högsta dagliga intaget av steviaglykosider är 40 mg/kg kroppsvikt (vilket motsvarar 4 liter lightläsk per dag för någon som väger 60 kg.)
En mängd jag tvivlar på att så jättemånga har som vana att dra i sig. 😀

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.