Katarina Hampusson

ATT-satserna

När beslutet om skolorganisationen togs i vår folkvalda samling gjordes också en del tillägg.
Beslutet som helhet kan ni läsa
här (sid i 23 dokumentet, bilagorna sid 89 i dokumentet).

 

Det spännande var att det då rådde en rörande enighet om att satsningen på byarna var en viktig del för kommunens tillväxt och utveckling. De s.k. Att-satserna (tilläggen) som bifölls i samband med beslutet om skolorganisationen räknades som en landsbygdssatsning. Men nu vänder vindarna och hur den utvecklingen ska se ut och vilka strukturella satsningar politiken är beredd att göra blir otydligare och otydligare.

 

Följer man de utspel som hitintills gjorts är min sammanfattning följande:

 

Sittande majoritet i Vännäs kommun:
Socialdemokraterna förväntar sig ofta motprestationer av landsbygdsborna för de landsbygdssatsningar de för fram.

Vänsterpartiet har alltid fört en svag landsbygdspolitik, de små enheterna har aldrig varit prioriterbara. Att den åsikten fortfarande lever kvar inser man när man läser Andreas Jansson (V) blogg.

Miljöpartiet gick innan valet ut och talade om vikten av landsbygdsutveckling men nu är Mp tyst.

Övriga partier:
Kristdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna var efter beslutet 2010 mycket nöjda med Att-satserna (tilläggen) men nu hörs ingenting i den offentliga diskussionen.

Opposition:
Centerpartiet har profilerat sin tro på landsbygden och fortsätter att påtala vikten av en kommun med levande landsbygd vilket bla förutsätter service i form av barnomsorg och skola. Läs Ulf Eriksson ( C ) blogg.

 

Etiketter: , ,

3 kommentarer

  1. Andreas Jansson

    Som vanligt tänkte jag skriva. Men du drar dig fort för slutsatser..

    Hela förskolefrågan tas ur sitt sammanhang. Du som är påläst och följer med i protokoll från KF och KS vet ju att barngrupperna har blivit större och att lärartätheten har blivit sämre i kommunen.

    Att äventyra det vi redan har idag med att starta upp en förskola som inte har underlag gröper ur budgeten för BoU än mer, då risker vi att barngrupperna fortsätter att öka och att lärartätheten blir ännu sämre.

    I det långa loppet så blir byaskolorna ännu mer utsatta om man för en sådan ansvarslös politik. Alla partier vill ha kvar de befintliga byaskolorna, men då gäller det att vi håller budget.

    Vi får se vad Tväråbäcks förskola slutar, det ska upp i Juni-KF, jag sitter inte i KF och jag har inte förankrat mina egna tankar och idéer i partiet, men jag ser med spänning fram emot vad KF beslutar.

    Fortsatt glad påsk.

  2. Katarina Hampusson

    Svar till Andreas Jansson (2011-04-23 10:16)
    Hej Andreas,
    Glad Påsk till dig och de dina! Det blir ett långt svar som jag får dela upp.
    Jag brukar inte vara den som blir beskylld för att dra för snabba slutsatser men det är rätt häftigt att jag får ”adda” ytterligare en uppfattning om min personlighet till listan.
    Jag förstår att du som Vänsterpartiets megafon känner att du inte riktigt vet hur du ska försvara den svaga landsbygdspolitiken du representerar. Istället väljer du att ställa dig bakom tesen om bristande underlag fastän det vid det här laget är allmänt känt att det är baserat på en undersökning som knappast kan anses komplett. Jag bygger min blogg utifrån det landsbygdsperspektiv jag lever i och verkar för bl.a. i min roll som ordförande i Vännäs Landsbygdsråd.

    Resonemanget om Tväråbäcks förskola är ett grepp i den landsbygdssatsning som Kommunfullmäktige beslöt och inte ett ärende från BoU. Det blir därför lite fel att koppla ihop BoU:s budget och detta ärende med varandra. Ekonomiska medel är avsatta i kommunens budget och driften planerad att finansieras bl.a. genom omstrukturering av befintlig verksamhet som flyttas in i förskolan.

    Vill du se reda siffror på skillnaden mellan förskola i redan befintlig lokal kontra nyproducerat kan du läsa kvalitetsanalysen från förskolorna ”Vännäsby” och ”Spiran”. Lokalkostnadern för Spiran kostar ca 1,2 miljoner kronor /år (ca 400 000/avdelning och år) och för Vännäsby ca 150 000/år för sin avdelning.
    En modul må kostnadsmässigt inte bli speciellt billig att uppföra men kan å andra sidan flyttas alt. avyttras, allt efter de behov som finns och uppstår. Det är en flexibel lösning som är gynnsam för kommunen och det ökande användandet av modulsystem i andra kommuner signalerar det faktumet.

  3. Katarina Hampusson

    Svar till Andreas Jansson (2011-04-23 10:16)
    BoU håller sin budget på att förskolorna gör de besparingar som är nödvändiga.
    Då det gäller skolenheterna framgår det att en enda skolenhet håller budget – det är Brån. Trots de samordningsfördelar du skriver om för storenheterna har Vega, Hammar och Vännäsby inte hållit budget under de senaste åren. Pengsjö och Tväråbäck håller godtagbart sina budgetar. Allt utifrån de ramar som tilldelats. Alla skolor behövs. De kompletterar varandra utmärkt. Med de skolor Vännäs kommun har finns möjligheten till den som bor i tätorten att välja en mindre skola till sitt barn och naturligtvis vice versa.

    Vad gäller lärartätheten. Det finns ett nyckeltal. Detta är baserat på antal elever/lärare.
    Lärarantalet regleras alltså efter det behov som finns. Däremot vet vi inte hur den nya skollagen kommer att påverka den befintliga lärarkåren i Vännäs och därigenom skapa kostnader?

    Det som delegerades var uppdraget att anta anbud om modul i Tväråbäck.Protokollet finns att läsa på: (http://www.vannas.se/Sve/Filarkiv/Kommunfakta%20och%20Organisation/ks110419%20-%20F%C3%B6rskola%20i%20Tv%C3%A4%C3%A5b%C3%A4ck.pdf)
    Det skulle vara intressant att veta hur mycket över budget modulen kostade då man valde att förkasta det. Alla andra argument och orsaker för beslutet skulle istället vara synnerligen intressant att testa juridiskt eftersom det går helt emot beslutet i Kommunfullmäktige, kommunens enda folkvalda församling.
    Det här börjar likna ett medborgarförakt. Hur mycket är vår folkvalda församling värd?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.