Katarina Hampusson

Hjärnspånk

 

Nu när det är storhelg kanske det finns tid över till brain-storming. Här har ni ett ämne att gå i gång på.
 
Servicepunkten är som ett nav för den bygd som tillhör dess upptagningsområde. Servicepunkten kan vara ett samarbete mellan det offentliga och näringslivet, mellan det offentliga och ideellt föreningsliv (t.ex en byaförening) eller ett samarbete mellan alla tre aktörer. Avsikten är att närservice ska kunna tillhandahållas och vara en mötesplats för byns/kommundelens innevånare och besökare.
 
Vännäs Landsbygdsråd har haft öppet möte på Slöjdarnas hus. Öppningstemat för kvällen var Servicepunkter. Anders Kling från Nordmaling var inbjuden att tala om det arbete som gjorts kring servicepunkter i Nordmalings kommun.
 
 Anders Kling berättar om servicepunkter.
 
I Nordmaling har man satt upp några grundkriterier som varje servicepunkt måste uppfylla. De kriterier som specificeras är bl.a. tillgänglighetstid, datorer med skrivare och användarsupport, fikahörna, minst 3 aktiviteter/år.Enligt avtalet tilldelas servicepunkten en summa för varje kriterie som uppfylls, d maxnivå.

Datorservicen eller digital service är det mest primära. Via dator kan bank/postärenden skötas, blanketter och annat skrivas ut. I Nordmalings kommun finns fortfarande handlare kvar som inhyst servicepunkten. Det öppnar möjligheten för den som kommer att även kunna utföra inköp. Vissa handlare är också utlämningsställen för postpaket.
Fikahörnan har en central position som samlingspunkt för boende i området. Aktiviteterna kan variera t.ex. uppvisningar av lokala föreningar till tipspromenader etc. Syftet med aktiviteterna är att sätta servicepunkten i fokus samtidigt som man sammanför lokalt boende för att stärka gemenskapen i bygden. För den enskilde nyttjaren handlar det om självkostnadspriser för utskrifter/kopior etc. För den som driver servicepunkten är maskinutrustning en engångskostnad och sedan tillkommer löpande kostnader för t.ex. uppdateringar.
I en utveckling kan den digitala delen användas, t.ex. som mötesplats med arbetsförmedling, försäkringskassa etc. Kanske utvecklingen leder till att det offentliga skapar rum för personliga möten en gång i månaden? Banker och andra tjänster kan kanske komma ut och erbjuda sina tjänster på ort och ställe?
 
Med hjälp av Nordmalings idéer kan vi i Vännäs identifiera den egna bygdens behov och skapa den service som är anpassad för området som ska täckas.
I Vännäs har vi inga lanthandlare kvar men vi kanske har andra näringsidkare som kan upprätta en servicepunkt, eller den kan kanske etableras i en bystuga eller i en skola? Vännäs Landsbygdsråd deltar i det kommunala nätverket Krisforum, där ska bl.a. lämpliga ställen för ev. krissituationer identifieras (stora strömavbrott, olyckor etc.),kanske kan de här intressena sammanföras?  I en miljö som tar emot många besökare kan det också vara aktuellt att skapa dessa servicepukter. T.ex. vintertid vid slalombacken och sommartid flytta servicepunkten till Vännäs bad & camping?
På pendelstationerna?                            
 
Det som kan bli postitiva effekter:
Miljö – med sevice i närheten kanske man kör mindre bil?
Tillväxt – nya kommunmedborgare och fler säsongsboenden t.ex. sommargäster?
Nyskapande – fler entreprenörer, utveckling av besöknäring?
 
Ekonomi, den eviga frågan – vad kommer det att kosta kommunen?
Vi tar Nordmaling som exempel igen: Det finns 5 servicepunkter och kommunen har budgeterat ca 150 000 kronor till dessa.
 
Ha en glad midsommar och snacka gärna om det här och möjligheterna och dela gärna med er av det ni kommer fram till.
 

 

 

Etiketter: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.