Michael Noren, Ånäset

Stadspojken

On the Road again

Jaa det kan man väl kalla det man håller på med just nu. Stadspojken är ju ute med en Buss från Kålaboda som är fylld av förväntansfulla fans till Summoned Tide.

Hur ska det gå? Kommer dom att lyckas på scenen? Är det deras tur? ja det finns många frågor som hägrar en dag som denna.

Vi, Stadspojken, BussOve o Eliassons pojkarna, lämnade Residenset och ett molnigt o lätt regningt Ånäset. Via Robertsfors där vi fyllde på med folk, mat o instrument, snabbstopp i Bygdeå, Umeå o Hörnefors där vi fyllde på med mer resenärer (fans). Vi hade ett stopp i Gnarp så att BussOve fick vila upp sitt förarkort 45 minuter. Annars så hade vi fått fortsätta endast i 40km/tim.

Detta eminenta fortskaffningsmedel som BussOve o BussAnders har införskaffat har både Bredband, KabelTv och andra livsviktiga förnödenheter. Så vem ä rStadspojken att klaga. Vi är även lagom många så att vi som vill får ha eget säte med all den lyx detta medför.

Nu är halva bussen i Törnrosaland, dvs tar sig sin behövliga vila innan kvällens kraftansträngning. Det kommer bli mycket musik för hela pengen idag.

Men hur kommer det att vara när vi är på hemväg?? Att Summoned Tide kommer vara nöjda med sin prestation oavsett placering. Vi andra kommer att vara stolta över att få vara med om den framgång dom förhoppningsvis kommer att röna ikväll.

Men tänk om det värsta inträffar!!!!! Att dom vinner. Vad kommer hända då?? Jaa en sak vet jag vad som kommer ske. Det kommer bli bubbel iform av Bollinger Grand Cru för bandet. Men vad kommer hända sen?? Jaa det blir något som Stadspojken får återkomma med i en senare blogg. Nu gäller det först att köra lite Veni och Vidi samt hoppas på  Vici.

Det skulle vara roligt om en ny framgångssaga ser dagens ljus i en mörk konsertlokal på W-Dalas nation i Uppsala ikväll.

 LITE FAKTA:

Heavy metal kännetecknas bland annat av frånvaron av de traditionella ackordföljder (så kallad visharmonik) som hårdrocken delar med mer traditionell rock och populärmusik överhuvudtaget. I stället är låtarna ofta modala med kvintackord eller mollackord, men nästan aldrig durackord. En typisk låt i e-moll kan till exempel röra sig mellan ackorden E5, F#5 och G5 (femackord (kvintackord) är samma sak som ackord med utesluten ters). Typiskt är att lägga många (till exempel 16) takter på varje ackord med ett riff som upprepas hela tiden. Sedan flyttas allt upp till exempel ett helt tonsteg från E5 till F#5 för att senare falla tillbaka. Att en hel vers eller annat längre parti i en låt kan ha bara två ackord är ingen ovanlighet. Observera att när ackord på tonartens ters förekommer är det nästan alltid molltersen (som i exemplet ovan med G5) eftersom den underliggande skalan är i moll. Vad gäller skalans septima är den (om den förekommer) ofta låg, vilket skulle motsvara D5 i vårt exempel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.