Michael Noren, Ånäset

Stadspojken

Bryssel pyssel

Stadspojken har å yrkets vägnar tillbringat några dagar i Europas hufvudstad, Bryssel. Det är intressant med en stad som Bryssel att allt finns där och även sånt man inte visste fanns.

Om måndag kväll när vi anlände så passerade vi hotellet för att checka in och lämna in väskorna och sedan ut för att få lite mat i våra tomma magar. Vi, Stadspojken och Gävlebon Ulrich begav os ut i Brysselkvällen och vandrade ett tio- eller tjugotal kvarter innan vi hittade en riktig lokal restaurang med uteservering. Vi satte oss ned i vimlet under parasollet som skyddade oss mot det så typiska Brysselvädret dvs. regn. Vi var laddade på att äta något typiskt Belgiskt till middag. Ulrich skulle ha musslor och Stadspojken skulle ha en rejäl biff. Men det slutade med att vi åt tre tallrikar med Pommes och ost & korv. Sedan så tog vi igen en tre kilometers promenad, denna gång tillbaka till hotellet. Vi drog oss tillbaka vid 23 och sedan kom John Blund eller om det var Puckly och drömfåren.

Tisdag morgon efter en riktig LCHF frukost så var det dags igen för apostlahästarna att ta os till mötet. Vi följde dom stora vägarna fram till Scotland House (ca fem km). vi lyckades att passera en rad kända landmärken såsom kommissioner, ett antal svenska regionkontor, Place Luxemburg och parlamentet innan vi nådde fram till Schulman 6. Dagens seminarietema hade fokus på hur EU-finansieringarna på Ungdomssidan k0ommer se ut efter 2020. På kvällen var det middag på en turistfälle restaurang i Gamla Stan. Så Stadspojken o Ulrich tog en ny 5kilometare fotledes dit. Vi hann stanna av på en av de mest intressanta barer som Bryssel har att uppvisa, Le Cirio vid Börsen. Efter en konstig middag med många frågetecken och klagomål så bröt vi upp och splittrades likt löven för vinden. Stadspojken o Ulrich skulle fotvandra tillbaka till hotellet. Efter ett kortare stopp vid ett vattenhål så fick vi se glädjeyttringarna från ett par tusen människor utanför Börsen. Vi gick gata upp o gata ner och fönstershoppade tills vi kom till hissen som förde oss hem. Vi gjorde kväll vid elva även denna kväll. Igår, onsdag, samma frukost och morgonprocedur dvs promenera till Schuman 6. Igår förmiddag så hade vi genomgång av goda exempel inom ungdomsområdet från olika delar av Europa. Eftermiddagen som var ledig ägnade vi oss åt att vandra ner till shoppinggatorna och försöka hitta presenter och annat roligt.

Vi for förbi hotellet för en kortare siesta innan det bar iväg till Schuman 6 igen. Denna gång för att vara med på receptionen för EuroDesks 20års jubileum. Efter att ha ätit en del snittar, minglat med människor från dom olika samarbetspartners som Eurodesk har så for vi hemåt och satte oss på en uteservering vid hotellet och summerade våra uppfattningar kring denna resa och vad det gett oss rent konkret.

Stadspojken tog även tillfället i akt att marknadsföra Summoned Tide genom att dela ut skivor till olika intressanta människor från olika länder i Europa med uppmaningen att som skulle se till att sprida musiken.

Det ska bli kul att se om det kommer bli någon respons på alla dom som fick skivor. Och med tanke på om det tas emot positivt över allt så är det en stor Europa Turné för bandet på gång till Polen, Tjeckien, Turkiet, Grekland, Italien, Spanien, Skottland, Belgien, Frankrike, Tyskland mm. Så det är tur att dom fått kommunens ungdoms stipendiet på 10000. Dom pengarna lär komma behövas. Dom har också på stående fot blivit inbjudna till en festival i Polen nu i Augusti. Men mer om detta kommer att komma både här o på facebook.