Ekologiskt kamouflage.

<i>Runar Lindahl, efterbearbetning Ulf Boström. </i>”  /><i>Motorvägen mellan Avaberg och Brattberg med vägverkets nya kamouflagesystem.</i></p>
<p>Som jag tidigare har redogjort för använde vägverket Åsträskvägen som teststräcka för obalanserade fordon och torrväxelutveckling. Inte så många känner dock till att vägverkets generaldirektör Thure Nerman kontaktade <i>Eberhart Hällgren</i> i all hemlighet för att försöka bygga den allra första motorvägen som inte skulle reta upp landskapsarkitekter och medlemmarna till <i>Motståndare till Allt Nytt </i>(MAN).</p>
<p>Nerman ville skapa en väg som smälte in i landskapet på ett aldrig tidigare prövat sätt och vem vore bättre att tillfråga om inte Asfaltens grundare <i>Eberhart Hällgren</i>, Fiskberg, mannen som uppfann Solnedgångar? </p>
<p>Svårigheterna med att dölja en motorväg för allmänheten är inte bara offentlighetsprincipen och vårt öppna samhälle där alla kan begära att få se de anslag som avsatts för vägarnas byggande samt väl och ve. </p>
<p>Nej, det finnes även andra saker att ta hänsyn till, som Eberhart skriver i sin dagbok den 29 september 1964:<br /><i>Att vägen skall vara minst en aning synlig för bilisten torde vara ett absolut krav samtidigt som en bärplockare ska kunna gå fritt omkring i den svenska natur och plocka sina snåtter som på vilken blötmyr som helst, kan vara för en oinvigd ett dilemma.</i></p>
<p>Den första provsträckan motorväg mellan Bränngropen och Langtelle nyttjade fiffigt utplacerade speglar. Men grusvägar, plogning och speglar samspela icket på önskvärd nivå, visade slutrapporten. </p>
<p>Herr Hällgren fick åter sätta sig vid ritbordet och denna gång var han borta så länge att hans hustru, <i>Inga Hill</i>, anmälde honom som saknad till Överkonstapel Axel Burlin i Burträsk. </p>
<p>Men Eberhart hade bara uppfunnit det osynliga hologrammet och Inga Hill kunde icket se honom där han satt vid köksbordet kamouflerad till en uppsättning Ungerska pelargoner.</p>
<p>Denna uppfinning löste hela problemet och bara ett år senare kunde motorvägen mellan Avaberg och Brattberg invigas. </p>
<p>Det var ämnat såsom en stor Baluns med landshövdingar och politiker som skulle försöka taga åt sig äran av något de som vanligt bara överhört när de tjuvlyssnat på folk som arbetar. </p>
<p>De styrande hade hyrt in kända personer som skulle få tillfälle att köra sina dyra fordon på denna i sanning miljöriktiga vägsträcka. Maten som tillagats av René Boman sades i dagspressen ha överträffat även Sven Westmans bröllopsmiddag.</p>
<p>Tyvärr så föll hela evenemanget på sin egen förträfflighet då inte ens Eberhart Hällgren kunde se var vägen fanns. Hur man än letade, ropade och hotade så var vägen alldeles osynlig. </p>
<p>Snopna fingo de prominenta personerna skramla hemåt i sina belånade fordon på den vanliga potthålsprydda vägen. Allt sedan den dagen har ingen höggubbe besökt denna region och området är troligen belagd med besöksförbud och satt i politisk karantän. Ingen ansvarig vill i alla fall kommentera vart anslaget om två miljarder tog vägen.</p>
<p>Om man idag vill besöka denna fantastiska motorväg får man nyttja den gamla grusvägen som fanns innan Zakre började med sin vedhuggning men som vi se på bilden är det inte ens idag helt lätt att se dess sträckning.</p>
<p>Inga Hill fortsatte dock att vattna blommorna som såg ut att komma från Ungern ända fram till pensioneringen då Horace Hällgren tog över ansvaret för samtliga förekommande växter i den Hällgrenska gården. Eberhart Hällgren emigrerade ju som bekant till Japan 1941.</p>
                    </div>
                    <footer class=

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.