Hövdingen kommer

<i>Runar Lindahl, efterbearbetning Ulf Boström. </i>”  /><i>Märkning träd inför landshövdingens besök.</i></p>
<p>Ibland, men inte särskilt ofta, hände det att det till de styrandes håll i Burträsk inkommit ett klagomål som medförde att politiker började av lantmäteriverket beställa kartor över de mest avlägsna områden i kommunen, dvs Kalvträsk. </p>
<p>Man behövde alltid efterskriva dessa kartor då de likt dagens EU-kommissionärer icket hava den blekaste aning om var geografin är placerad eller vem som är ansvarig för att den lagts där eller ens varför. </p>
<p>Oftast gällde klagomålen Åsträskvägen, som hade den egenheten att om våren äta upp bilar mindre än en standard Ford Anglia med man och allt. </p>
<p><i>Eberhart Hällgren</i>, mannen som uppfann Halsfluss, förlorade under rekordvårförfallet 1959 hela sin lastbilsflotta om 34 000 ekipage på endast 35 minuter. </p>
<p>Scania har forskat i möjligheterna till att starta gruvdrift i området för att konsumenterna skall få tillgång till klassiska reservdelar konserverade av ren idioti men undersökningen sköts i sank av Volvo PV under älgjakten.</p>
<p>Från början annonserades i dagspressen efter saknade familjer och fordon men vägverket hotade ansvarig utgivare med att draga in sina propagandakampanjer om att asfalt var skadligt för barn under 65 år så de flesta fick lysas på anslagstavlan i centrum av Kalvträsk.</p>
<p>När det då blev bekant att även landshövdingen med fjädrar och allt skulle avlägga ett tre minuter långt besök på vår avlägsna ort så vaknade storgubbarna i Burträsk och spände sina hängslen å det hårdaste. </p>
<p>Bitvargar i aldrig skådat antal införskaffades och omfördelades till att harva Åsträskvägen i treskift under 3 månader. Gruslassen som lades på denna kurviga väg kunde ha torrlagt både Kalvträsket och hela Granträsket om massorna lagts däri och vägen höjdes med ca 12 meter och diken blevo åter synliga på denna 11 kilometer långa sträcka.</p>
<p>Man fruktade även att Hövdingen ville besöka den mest berömda platsen av dem alla – Myran där Kalvträskskidan återfunnits 1924 och förberedde således en ovan stadsbo för de overkliga ting som ut i naturen återfinns – Träd.</p>
<p>På bilden se vi Herr Malmin utmärka med röda plastband små myrtallar. Blå band fästes på granar och vid björk satte man vita skyltar med texten <i>Träd</i>, på det att ingen underhöjdare vid hövdingens frågor skulle svara fel om vilka grönsaker det var som hindrade utsikten och snövesslornas framfart.</p>
<p>Så kom han då i sin svarta amerikanska bil med egen chaufför och registreringsnummer <i>AC 1</i> och alla i hatt bugade sig och kvinnorna kastade rosenblad hela vägen från Signars till Johan Berglunds. </p>
<p>Hövdingen steg ur bilen och bjöds på fredspipa och syltefläske och konstaterade (igen) att vägen var i bedrövligt skick. </p>
<p>Den check han mottog av vägverkets ordförande hade många nollor ifyllda och tre minuter senare var han försvunnen i fjärran ivrigt sökande efter asfaltvägar och andra inkomstkällor.</p>
<p>Och träden fingo stå där markerade men obesökta i väntan på nästa celebra besök som säkert skulle inträffa innan Robertsfors AB beslutade att göra kork av dem 80 år senare.</p>
                    </div>
                    <footer class=

En kommentar

  1. Dan Oskarsson

    Har ett svagt minne av dig, det måste vara 25 år sedan mina små fötter trampade i samma rum som dina. Du är dig lik, känner faktist igen dig på bilden. Åren har varit skonsam mot dig, kanske har Eberhart Hällgren, mannen som uppfann evigt liv hjälpt dig på traven 😉 Kul att du skrev i min blogg. Våra fotsteg kanske korsas i framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.