Kommer BB i L-sele bli bemannad?

Är det inte det det är frågan om att det saknas personal. Det är i vilket fall den uppfattning jag fått. Nu har även Regionen gått med på att privata krafter ska in. Men till vilken kostnad, 80 miljoner pratas det om. Varför kunde inte Regionen lösa det innan till en mycket billigare kostnad, 17 miljoner uppges det.

I Värmland Karlskoga hade man en liknade situation man skulle lösa den med förlossningsenheten med. Det är fortfarande ingen verksamhet här och enligt svt-nyheter är den fortfarande stängd.

Det kommer i vilket fall dröja till hösten innan L-sele BB öppnar om det blir som man säger. Naturligtvis vore det jättebra om det kom igång igen, det är inte det, men mycket talar emot. Vi får ändå hoppas.

Jag var till L-sele i förrgår, det var en mindre undersökning jag skulle göra och visst är det bra med lasarettet i L-sele. I avstånd om vi jämför med Umeå är det ungefär halva vägen (12 mil enkel) från V-mina köping sett. Jag var beviljad taxi, men nu ska det ju läggas ut på ett norskt företag. Då gäller det främst färdtjänst och sjukresor. Det kommer taxi i våra Inlandskommuner tappa. Hur det blir för brukarna återstår att se. Vad kommer man köra med, blir det lika bekväma bilar som nu taxi har? Det vet vi inte. Hur mycket sparar Regionen in här och som sagt hur kommer den servicen se ut?

Samtidigt kan jag undra hur det skulle sett ut åka i en elbil. Till L-sele är det mest bara skog och ödemark långa sträckor, med några byar. Hur skulle det sett ut om vägen varit dåligt plogad, tillika var det ganska kallt -20, skulle strömmen räckt hela vägen? På hemvägen körde vi in på en avtagsväg i en av de få byar efter vägen och där var vägen bara till hälften plogad. Utan fyrhjulsdriften (finns även på elbilar förvisso) hade det inte gått. Nä nog föredrar jag åka i en diesel. Det känns mycket tryggare än en elbil under de förhållanden vi här kan ha.

Hela detta med det som dirigeras från EU där man verkar utgå från förhållandena som kontinenten har tar ju kål på oss som i dessa i bygder. Vi måste använda det som fungerar och utsläppen man pratar om, det som ska vara det väsentliga, hur mycket kommer det påverka om vi fortfarande kan ha bilar och annan trafik som ändå fungerar. Samtidigt öppnar man nu för kolbrytning i Tyskland. Jag tror hela det här projektet kan vara på väg falla. Samtidigt skriker nu Northvolt om en ny batterifabrik i G-borg och hur mycket ström kommer den att sluka. Det tänker man lösa med mera vindkraft.

Nu väntar högre drivmedelspriser igen. Det ser verkligen dystert ut om det fortsätter. Tron att elbilen ska lösa allting, är en övertro som vi dyrt kommer få betala. Men vem bryr sig om de små, huvudsaken den stora massan får som den vill.

Laddning på vägen (från fjällen blir vägsträckan minst det dubbla) finns inga, inte heller till Umeå. Det kommer dröja år innan det blir, om det blir och frågan är om det hela lika bra lägga på is för gott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.