Sekab
Det har varit en del turer runt detta bolag. Man kan tycka en hel del!
Men vad ska de göra för att få politikernas förtroende igen?
Etanolbolaget Sekab i Örnsköldsvik har byggt upp den svenska E85-marknaden. Nu överlåter man etanolimporten åt bensinbolagen för att rädda företaget ur likviditetskrisen.
Sekab är i akut likviditetskris och måste be sina ägare – tre kommunala energibolag – om pengar. Det handlar om 225 miljoner kronor i mjuka lån, en slags checkkredit.
Men för att övertyga kommunerna om att inte pengarna kastas i sjön måste Sekab presentera ett åtgärdsprogram för långsiktig lönsamhet.
Åtgärdsprogrammet innebär följande:
1. Importen och distributionen av E85-bränslet fasas ut under året i samarbete med oljebolagen, som i dag är kunder till Sekab.
2. Sockerrörsprojektet i Tanzania och Mocambique i Afrika avvecklas, liksom etanolfabriken i Polen.
Egen kommentar: Se till att utnyttja våra skogsresurser till att börja med istället!
3. Pilotfabriken i Örnsköldsvik för utvinning av etanol ur skogscellulosa ska köras lite sparsammare. I dag går den för fullt 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.
4. Sekab-organisationen bantas och koncernledningsfunktionerna tas bort.
En annan sak som nämns är att –
Vi ska inte använda kommunala pengar till etanolprojekt i Afrika eller till att fungera som en etanolbuffert för oljebolagen, säger Per Carstedt till Ny Teknik på fredagseftermiddagen.
– Vi säger nu till bensinbranschen att den får ta över E85-marknaden. Vi har avtal som gäller året ut, men vi har nu sagt att vi drar oss ur. Det binder för mycket kapital, säger Per Carstedt.
I min värld är det en självklarhet att kommunala pengar satsas i kommunerna igen annan stans!
Varför säljs det så lite Etanol? (En enkel egen analys)
1. Bilarna drar mer bränsle!
2. Bränslet är för dyrt!
/Sunken
Senaste kommentarerna