Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Dåliga hemsidor!

Har just suttit och läst rankingen som kommunerna får för sina hemsidor. Den sammanställnigen har SKL tagit fram via 200frågor till varje kommun.
 
– Kommunens webbplats är ofta en medborgares första kontakt med kommunen, därför är det väldigt viktigt att de fungerar så bra som möjligt. Denna undersökning utgår därför från det mest relevanta, den information som medborgarna själva söker på kommunernas webbplatser, säger Håkan Sörman, vd på Sveriges Kommuner och Landsting.
 
Min egen kommun får ingen topplacering de hamnar på plats 255 (290) (Umeå hamnar på plats 3). Med andra ord finns det mycket att göra för att hemsidan ska bli ett bättre forum för medborgare, nyinflyttnigspekulanter och anhöriga att söka information och hitta svar fort via kommunens hemsida. Anser att hemsidan är viktig ur ett demokratiskt perspektiv. Viktiga saker som jag anser att medborgare ska kunna läsa som saknas på vår hemsida är bland annat detta.
  1. Handlingar före sammanträden med kommunfullmäktige
  2. Handlingar före sammanträden med kommunstyrelsen
  3. Handlingar före sammanträden med nämnderna
  4. Det bör finnas möjlighet för medborgarna att söka i diariet
  5. Det bör finnas en budget som presenteras i en förenklad form anpassad för medborgare och målgrupper.
Finns mycket som jag anser kan bli bättre, så mitt tips är att vi ska ta lärdom av Umeå.
 
En sak som är bra på vår hemsida (finns en del) är att såkallade medborgarförslag kan lämnas in direkt. (Det är bara Umeå, Vindeln och Lycksele som erbjuder detta i Västerbotten)
Ni kan läsa själva vad Vindeln eller er egen kommun erbjuder via sin hemsida HÄR (Excel format)
 
/Sunken
 
 
Etiketter: , , , , , ,

8 kommentarer

  1. Kent-Erik Mattsson

    Är faktiskt överens med dig i detta ämne, kommunens hemsida är så tragiskt dålig. Måste ju vara fantastiskt enkelt att titta på någon annan kommuns hemsida och få ideér finns ju uppenbarligen 254st som är bättre.
    Och förresten, du har bytt bild ser jag. En riktig grymmögebild 🙂

    / Mattsson

  2. Andrz

    Kollar man på grannkommunerna (Vännäs, Robertsfors, Bjurholm) ser webbsidorna misstänkt lika ut. Är det så att det kopieras mellan kommunerna? Och vill man ha en bättre webb är det väl bara att skjuta till mer resurser, eller? Det finns ju mycket man kan göra via webben istället för att gå in på kommunkontoret.

  3. Christoffer

    Kommunala sidor misslyckas nog för att personen som anlitas endast är ”webmaster” på papperet men i huvudet och framför datorn är det Sven Svensson som precis lärt sig vad HTML står för.
    Jag som webbutvecklare (och även programmerare) kan hitta en och annan detalj att störa mig på när det gäller kommunala men även andra köpta sidor. Det största problemet jag dock ser är hur navigeringen ordnas. Det ska vara lätt att hitta det som är väsentligt. Till exempel på Vindelns sida så kan man fråga sig varför öppettider och dylikt för återvinningscentralen ligger under ”Bo och bygga” medan det finns en kategori som heter ”Miljö” där ungefär allt annat miljörelaterat (inlkusive renhållning) ligger.
    Man måste dock i grund och botten se till vilka som ska besöka sidan. Mest troligt är det privatpersoner från Vindelns kommun som besöker just den sidan. Då bör sidan även vara anpassad för just det. Fram med det som är relevant och stoppa undan resten!

  4. Mikael Sundling

    Svar till Christoffer (2009-10-06 22:06)
    Håller med dig fullt och fast.
    Det är mycket viktigt att hemsidan är lätt att navigera på. Sen att en ordentlig sökfunktion fixas till är också ett måste. Som det är nu är det inte mycket man hittar via den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.