Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Krav på skärpt straff

Magdalena Andersson (M) har skrivit en mycket bra motion till riksdagen om att straffen för rattfylleri ska skärpas.

Första raderna i hennes motion får mig att må illa, och jag hoppas ni som läser får samma känsla också.

Varje timma kör 525 personer onyktra i Sverige. Mer än två begravningar per vecka sker på grund av alkohol i trafiken. Varje år dödas 150 personer och 1000 skadas svårt i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor.
 
Bra att någon tar tag i detta och jag hoppas att straffen framöver för detta brott ska bli ordentligt kännbart. Jag skulle gärna se att bilarna som de alkoholpåverkade framför tas om hand på momangen. De ska sedan kunna lösas ut men det ska kosta en rejäl slant att få plocka ut den. Att körkortet ska dras in en längre tid är också solklart, men som hon skriver i motionen så kör en del bil ändå. Men då kommer jag till det jag vill se som den stora förändringen, fängelsestraff ska lättare kunna utdömas och på det rejält kännbara böter.
 
Vi måste på något vis bli kvitt detta problem, och som det ser ut nu är hårdare straff enda utvägen. Detta pågrund av att många bilister skiter fullständigt i om det tagit sig 2 eller 15 starköl innan de sätter sig bakom ratten. Hoppas att någon tar tag i att införa en lag så att alkolås installeras på alla nya bilar. Dessutom så bör en del i straffet vara att den som kör rattonykter får stå kostnaden själv för att ett sådant lås ska tvångsinstalleras på dennes bil.

Magdalenas motion i dess helhet  (Wordformat)

Etiketter: , , , , ,

6 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Men vi måste också göra skillnad på om man haft 0,2 promille (½ glas vin) eller 2,0. De flesta länder har 0,5 som gräns. I de lägre promilleområdena har det hänt att annars skötsamma människor (också riksdagsledamöter) gjort misstag dagen efter. I vart fall är det helt fel att införa samma regler på sjön. Det är bredare på sjön. Inget annat land har det – jaga inte en öl!

  2. Gustav

    Varför inte införa dödsstraff på en gång?? Jag kan förstå dina tankar men jag tycker ändå du bör vakna upp och se dig om och se hur det ser ut i verkligheten. De flesta som kör onyktra har allvarliga problem med alkoholen eller vad de nu använder för något. Dessa individer skiter fullständigt ifall nåt körkort dras in, för majoriteten saknar det ändå. Vidare skiter de i ifall bilen blir beslagtagen eller inte; det är ju bara att fixa en ny. Köpa billigt eller sno en… Att de sen åker in ett tag bryr sig många inte heller om. De ska säkerligen in ändå på grund av många orsaker..

    För att få bort alkoholpåverkade från vägarna är det nog bara alkolås som gäller. Det skulle troligtvis få bort de flesta.. Men då bör alkolåset monteras in i alla bilar, från fabrik. I äldre bilar borde staten ta sitt sk. ansvar och hjälpa till med exempelvis mindre vägtrafikskatt eller liknande.

    Det finns visserligen många sk. vanliga människor som tar bilen dagen efter, på väg hem från krogen eller dylikt. människor som antagligen har eler håller på få problem med drickandet men i övrigt fungerar socialt.

    Ditt förslag om att dessa skulle få bekosta alkolåset själv är ju i sann högeranda. Har man pengar kan man i princip köpa sig fri… De som har det sämre ställt kommer troligtvis inte att ha råd med nåt sånt, med de konsekvenser det medför. Dvs. inte kunna köra bil, inte lagligt iallafall… En person som redan är på fel väg lär inte ändra sitt liv till det bättre efter detta….

    Att en dömd rattfyllerist ska vara tvungen att ha alkolås i sin bil är en jättebra ide, men det ska inte vara en fråga om hur mycket pengar man har på banken…

    Att kunna återfå sitt liv, kontrollen över sitt liv bör väl vara en rättighet för alla och inte något som skapar ytterligare klyftor i samhället?

  3. Mikael Sundling

    Svar till Ulf Parde (2009-10-06 21:00)
    Jagar inte en öl! Men har man alkolås så finns lösningen där anser jag. På sjön tycker jag samma regler ska gälla. Är man sugen på att ta sig en fest är det bara att ankra. Statistiken över de som dör på sjön är inte heller så rolig att läsa. Ofta är det alkohol med i bilden även där, även snöskotertrafiken har problem med detta.

  4. Mikael Sundling

    Svar till Gustav (2009-10-06 21:06)
    Dödsstraff är att ta i! Jag vet hur det ser ut i verkligheten. Men bevisligen fungerar inte dagens system så något måste göras. Ser att du håller med om att alkolås vore ett alternativ för att komma åt problemet. Men innan vi är där (Tycker personligen att det bara är att införa lagen direkt) så bör böterna och straffskalorna öka så kanske det blir en förbättring.

    Klart att de som äger bilarna ska bekosta alkolåset själv, de får även de som köper en ny bil! Det är inte högeranda utan ren och skär rättvisepolitik.Räntefria avbetalningsplaner eller nåt liknade tycker jag skulle fungera för de som inte har råd att köpa låset kontant.

    I Sverige pågår en försöksverksamhet där dömda rattfyllerister kan få tillbaks sitt körkort med villkor att alkolås är installerat i fordonet. Dessa alkolås kräver bland annat att man blåser på nytt under färd. Vid ett återblås under färd har föraren upp till 6 min på sig att utföra ett prov. Om föraren inte utför något prov eller om provet skulle vara positivt så larmar låset genom tut och blink, bilens tuta startar, samt att loggen i alkolåset registrerar en överträdelse som i efterhand rapporteras till Länstyrelsen.

  5. Gustav

    Det där med dödsstraff var inte så allvarligt menat, vilket du säkert förstod.

    Vi är då överrens om att alkolås är en bra lösning. Jag anser att det borde sitta i alla motorfordon. Att montera in dem från början borde troligtvis göra att kostnaden skulle sjunka rätt mycket jämfört med idag. Det faller väl på politikernas lott att stöta på biltillverkarna?

    Jag känner väl till att dömda rattfyllerister kan få tillbaks körkortet om de monterar in alkolås i bilen. Tycker det är bra då många speciellt här uppe är rätt så beroende av bilen. Men, nu har jag inte siffrorna i huvudet men det är inte speciellt billigt med alkolås idag. Det innebär att folk med hög inkomst eller pengar på banken mer eller mindre köper sig fria. Efter domen kan de inom kort fortsätta sitt liv med skillnaden att de får hålla sig nykter ifall de vill köra bil lagligt. De som har låg inkomst och/eller saknar medel får allt vackert finna sig i att vara utan körkort… Jag vet inte hur du ser på saken, men jag tycker då inte det är speciellt rättvist.

    Okej att bilägarn får stå för kostnaden, men den borde i såfall kunna beräknas ungefär som dagsböter, dvs efter inkomsten. Hög inkomst= högre kostnad, låg inkomst= låg kostnad och lika kännbart för båda grupperna.

    Tycker också staten kunde avsätta medel för att så många alkolås som möjligt skulle monteras in, helst i alla bilar. Visst kommer det att kosta en slant, men alkoholrelatera olyckor är också kostsamma plus att det viktigaste är väl ändå att få bort så många rattfyllerister som möjligt från vägarna?

    ..har mycket mer tankar i ämnet men den sena timmen gör sig starkt påmind….zzz

  6. Mikael Sundling

    Svar till Gustav (2009-10-07 00:48)
    Jag förstod att det där du nämnde om dödsstraff inte var menat.

    Vi är helt överens om att alkolås är det bästa. Sen har vi nog lite skiljda tankar om hur det ska finansieras. Men att staten kanske går in med en viss subvention till de som har äldre bilar kan vara en lösning, men jag är inte den som ska svara på hur mycket de i såfall ska vara.

    Däremot att en lag bör införas så att alla nya motorfordon ska ha det installerat, är ett enkelt beslut enligt mig.

    Detta bör mildra problemet med rattfyllan men vi har ju narkotikamissbrukare som också kör bil, där har jag ingen annan lösning än att straffskalan skärps och det rejält!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.