Jakob Mjöbring

Missa inte Instagram-annonserna

Häromdagen pratade jag med en mycket spännande tysklandbaserad startup som heter CupoNation. De sitter i en inkubator i München och är en del av omtalade Rocket Internet som bland annat Kinnevik är delägare i, förutom de beryktade bröderna Samwer. I vilket fall, CupoNation har annonserat på Instagram en tid i Spanien och när man pratar med dem låter det som om det återigen är lokal- och nationell media som kommer att ta stryk. Det har spekulerats en del i svensk media om att det är från glassiga magasin och influencers (alltså stora instagrammare, bloggare eller videobloggare) som pengarna till Instagram-annonseringen kommer att tas ifrån. Men efter mina samtal med CupoNation och deras bloggpost på ArcticStartup är jag inte längre så säker. Jag tror att det kommer att flöda annonspengar även från nationell och lokalmedia. Men oavsett hur det blir kommer här fyra orsaker till varför jag tror att Instagram-annonsering är att räkna med:

Skärmavbild 2015-09-19 kl. 23.15.38

1) Styrningen av annonserna på Instagram kommer att likna den på Facebook. Med andra ord kan du styra in i detalj exakt vem du vill annonsera för. Då menar jag exakt. Det är är ju fortfarande där som både lokalmedia och nationell media brister, de har fortfarande mycket svårare än Facebook och Google när det gäller att hjälpa (i varje fall mindre) annonsörer att nå exakt rätt i målgrupp.

2) Det är billigt. Än så länge. Det talar för att du ska vara snabbt inne och direkt börja bygga närvaro på plattformen. Det försprång du kan få om du är tidigt ute kan bli dyrt för de som kommer efter att göra om. Enligt CupoNation betalar de ner till 2 cent per klick i Spanien.

3) Vi är mobila när vi har tid att shoppa och bli påverkade. Ingen nyhet, men det talar ju också för Instagram som fullt ut är en mobil plattform. Vi är vana att hänga där på vår fritid med mobilen i handen. Lokala och nationella nyhetssajter besöker många trots allt fortfarande rätt ofta från vår desktop på jobbet, och då är vi också en lite längre bit ifrån shopping i tanken. Inte unikt för Instagram förstås, men icke desto mindre en fördel.

4) Uppmärksamheten är total. Du missar knappast en bild på Instagram. Den fyller din skärm när du skrollar förbi den för att kolla in kompisarnas bilder. Du missar väldigt lätt en displayannons på din nyhetssajt, helst om du kör någon form av ad blocker.

Givetvis kräver Instagram att du använder riktigt snygga bilder och i övrigt sköter dig snyggt så att du inte sticker ut negativt på plattformen. Men jag vill hävda att det som skiljer en bra marknadsförare (och annonsör) från en medioker är att de behärskar mediet fullt ut. De tar tillvara alla aspekter som just den plattformen besitter för att skapa budskap som är relevant. Ju mer relevant desto billigare är det fortfarande att nå ut på de här plattformarna. Instagram kommer inte att skilja ut sig där, snarare tvärtom eftersom du får ta så stor plats.

Så… mitt tips är att se över bildbanken och hänga på låset den 30 september då Instagram enligt uppgift ska öppna för annonser i Sverige.

 

/ @jmjobring som lyssnar på alltid så skört vackra Min Stora Sorg och All skit kommer tillbaka.

 

(Denna post har i lite modifierad form även publicerats på min blogg på Resumé.)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>