Jakob Mjöbring

Vad är Native Advertising?

Jag ska i en serie inlägg försöka förklara de vanligaste branschorden som marknadsförare och pr-konsulter använder idag, se länkar till övriga inlägg i slutet. Jag märker att jag tar vissa termer och uttryck för givna, men inser att alla kanske inte har haft detta som jobb och intresse de senaste 20 åren… Du kommer förhoppningsvis att ha åsikter om mina inlägg och om mina definitioner, så känn dig varmt välkommen att diskutera med mig – på Twitter, här på bloggen eller på någon annan plattform eller kom förbi vår byrå. Kom mer än gärna på förslag på ämnen och uttryck du tycker att jag bör ta upp och försöka förklara. Det finns som bekant inga dumma frågor och ju mer du förstår av de termer som används desto bättre köpare av konsulttjänster blir du – så jag lovar att göra mitt bästa för att den här läsningen ska bli en så bra investering av din tid som möjligt. Nu kör vi.

[Detta inlägg är en omarbetad version av av ett tidigare inlägg med samma rubrik publicerat 160308]

NATIVE ADVERTISING – MER ÄN VANLIGA ANNONSER Kanske skulle vi kunna översätta Native Advertising till redaktionell annonsering, men det känns ju inte bra i journalistmagen direkt. Men det handlar om annonsering som är så bra att den tillför minst lika mycket värde som den redaktionella miljön den befinner sig i. Ofta skapas den av journalister, men utrymmet den får i den redaktionella miljön är alltså betald annonsplats. Strategen Pontus Staunstrup har listat fyra riktigt bra svenska exempel på just Native Advertising i sitt blogginlägg om Native Advertising.

Staunstrup har i inlägget också listat de tre kriterier han tycker ska uppfyllas för att det ska vara Native Advertising:

1) Värde för läsaren

2) Lika hög ambition som det redaktionella

3) Respekt för plattformen

Annonsammanslutningen IAB har också en bra definition, den lyder så här:
Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen. Native advertising är en del av det bredare begreppet content marketing, som avgränsas genom det faktum att native advertising alltid är betalt utrymme.

Västerbottens Kuriren har sedan en tid tillbaka kunnat erbjuda Native Advertising här lokalt, jag skrev om det här. Sedan dessa har VK Media uppdaterat mig och de har nu ett par case med nöjda kunder. VK Media erbjuder sina kunder att skapa materialet, men de kunder som har använt det hittills har samtliga skapat sitt eget innehåll, eller snarare deras befintliga byråer. Personligen tror jag mycket mer på den den här annonsformen lokalt än att fortsätta köpa banners.

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.54.00

FÖR VEM?
Ja, vem kan då använda Native Advertising? Egentligen skulle alla kunna använda det, men eftersom det kräver en del jobb för att både skapa själva inläggen, och även att bygga in det i ett större Content Marketing-tänk för att få bra utdelning, är nog Native Advertising ändå främst till för varumärken med en lite större marknadsföringsbudget. Vill du läsa mer om Content Marketing har jag förklarat det här.

SÅ HÄR FUNKAR DET
Native Advertising fungerar lite olika beroende på vilket mediehus som du ska annonsera på, men de allra flesta erbjuder sig idag att både både skapa innehållet och erbjuda annonsplatsen. Mediehusen tar därmed också en större del av kakan, alltså även själva skapandet av annonsen som annars oftast ligger på reklambyråns bord. Mediehusen gör inte endast detta för att tjäna mer pengar, de gör det också eftersom det kan vara svårt för en traditionell reklambyrå att få till den ton och det stuk på artiklarna som gör att de passar in i miljön och blir just Native Advertising och inte vanliga annonser. Aftonbladet har t ex skapat Aftonbladet Partnerstudio där journalister arbetar med att skapa annonser, andra kända studions är T Brand Studio på New York Times och förstås har BuzzFeed också en studio.

T_brand

Det finns massor att läsa om Native Advertising på webben. Förutom Staunstrups inlägg, som jag nämnde ovan, har IAB (global annonssammanslutning som finns representerad i Sverige) en bra samlingssida med matnyttig information. Som vanligt tycker jag att det alltid är en bra idé att prata med sin vanliga marknadsföringspartner för att höra deras åsikt om Native Advertising kan vara användbart just för ditt företag.

Läs även Vad är Content Marketing?

@jmjobring på Punkt PR som idag lyssnar på Frank Oceans Blonde.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>