Jakob Mjöbring

Rörliga nyheter? Lyssna på några som testar

Rörlig bild kommer stort överallt, så även på kommunikationsbyråernas egna plattformar. När byrån jag numera arbetar på, Punkt PR, drog igång ett rörligt nyhetsbrev efter sommaren upptäckte jag att flera andra byråer gjorde samma sak, fast i lite olika former. Tre är lite för mycket för att vara slump, så jag blev nyfiken och drog iväg ett mail till byråerna Salgado i Uppsala, Vinter i Luleå och min egen byrå Punkt PR i Umeå om orsakerna bakom det här simultana beslutet att börja med rörliga nyheter. Och här kommer svaren, som jag tror att vi alla har något att lära av. Det handlar för alla tre om att sänka trösklarna in i det rörliga och att testa sig fram. Det vi också kan se för alla tre att de har fått bra räckvidd trots ganska ringa insatser. Läs och låt dig inspireras!

 

Olov Hjärtström Baudin, tf VD, Punkt PR

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 13.13.40

När drog ni igång och hur många avsnitt har ni gjort?
Vi startade i september och har spelat in två rörliga nyhetsbrev och är igång med det tredje.

Varför valde ni att göra ett rörligt nyhetsbrev?
Vem läser nyhetsbrev nuförtiden? Visst, många prenumererar, men få tar sig igenom textmassorna. Vi ser att den visuella kommunikationen fortsätter att vinna mark och att rörligt material når fram, inte minst på Facebook. Valet var självklart och nu när tekniken är så enkel och greppbar borde fler följa efter.

Ersätter det rörliga något annat ni har gjort tidigare (t ex mailutskick)?
Ja, vi har valt rörligt istället för att skriva om det vi gör.

Hur resonerade ni runt val av plattform och genomförandet?
Vi kände att vi ville hålla det enkelt, kort och personligt, med kundnyttan – innehållet – i fokus. Det ska inte finnas några trösklar, varken för att spela in eller för att titta på den färdiga resultatet. Vi resonerade med våra vänner på Dohi Broadcast kring olika lösningar och kom fram till att använda deras studiomiljö, inte minst för Dohis Broadcasts är det här ett sätt att testa och utveckla sitt koncept för rörliga snabba nyheter för företag. Det tar bara max en timme att spela in och rådda, vilket är en förutsättning för att vi – som är relativt få – ska hinna med detta. Filmerna rullar på våra digitala plattformar och klipps i lite varierande längd beroende på plattform, men gemensamt är att vi når våra kunder och potentiella kunder direkt och utan krusiduller. Det kräver väldigt lite engagemang från kunden för att ta del av materialet.

Hur många tittare har ni per avsnitt?
Våra två avsnitt av Studio PR har sammanlagt 5.000 visningar på Facebook och även en del visningar på andra plattformar, men vi betraktar Facebook som primär kanal.

Vad har ni för budget?
Vi investerar framför allt vår egen tid och kan se att resultatet är långt bättre än det tidigare skrivna nyhetsbrevet i fråga om räckvidd och genomslag.

Är ni nöjda med utfallet?
Allt kan bli bättre, givetvis, men hittills har satsningen bekräftat att rörligt, visuellt och kundnyttigt är vägen framåt. Men vi är sammantaget väldigt nöjda med genomslaget.

Hur länge kommer ni att fortsätta i samma form?
Allt kan bli bättre, givetvis, men hittills har satsningen bekräftat att rörligt, visuellt och kundnyttigt är vägen framåt. Men vi är sammantaget väldigt nöjda och faktiskt lite förvånade över det stora genomslaget. Vi tycker att det bekräftar att rörligt är en ganska självklar väg till ökad synlighet idag, inte minst med tanke på Facebooks satsning att lyfta rörligt material.

Titta på Studio PR:
Avsnitt #1 på Facebook
Avsnitt #2 på Facebook

— —

Joakim Malmberg, produktionschef, Salgado Kommunikation

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 13.22.06

När drog ni igång och hur många avsnitt har ni gjort?
Vi drog igång Salgado-TV via Periscope i september och gör ett avsnitt varje vecka, så hittills är vi uppe i åtta avsnitt.

Varför valde ni att göra ett rörligt nyhetsbrev?
Det snackas mycket om rörligt men framförallt om live. Vi märkte att alla etablerade plattformar har börjat rusta sina möjligheter till rörligt och livestreaming och var nyfikna på Periscope.

Ersätter det rörliga något annat ni har gjort tidigare (t ex mailutskick)?
Vi har en blogg sedan länge men Salgado-TV ersätter inget veckovis nyhetsbrev.

Hur resonerade ni runt val av plattform och genomförandet?
Vi uppfattar som sagt live som en utbredd trend och det finns någonting befriande, för att inte tala om tidssparande, att använda en plattform med ett tillåtande klimat. En del av charmen är att det inte blir så tillrättalagt.

Hur många tittare har ni per avsnitt?
Antalet live-tittare varierar stort, men Periscope har fördelen att man även kan publicera innehållet i andra kanaler efteråt.

Vad har ni för budget?
Vi har egentligen inte marknadsfört någonting bortsett från några hundralappar på Facebook inför första avsnittet.

Är ni nöjda med utfallet?
På sikt vill vi så klart att fler tar del av innehållet men syftet är att testa och visa på hur man kan använda Periscope. Vi är nöjda med starten.

Hur länge kommer ni att fortsätta i samma form?
Vi kör på året ut och sen får vi se hur vi fortsätter. Det kommer ständigt nya sociala medier, så det är möjligt att vi kör vidare i någon annan kanal.

Titta på Salgado TV:
Live på Periscope-kanalen @salgado_se
I efterhand på Facebook

— —

David Hakeberg, Digital Kreatör, Vinter

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 13.31.08

 

När drog ni igång och hur många avsnitt har ni gjort?
Vi drog igång i oktober och vi har hittills gjort fyra ordinarie men sedan några extra runt vårt 30-årsfirande som byrå.

Varför valde ni att göra ett rörligt nyhetsbrev?
Egentligen flera anledningar. Dels har vi redan börjat jobba så på Facebook tillsammans med några av våra kunder och vi kände att vi ville utvecklas ytterligare runt den formen för att kunna ta med de erfarenheterna till våra kunder.  Och själva göra det vi rekommenderar andra, helt enkelt  ta vår egen medicin.  Sedan har vi ett tag funderat ett sätt att göra små snabba aktuella spaningar för att dela med våra kunder och vi började fundera på att sätta ihop en powerpoint som kunde uppdateras och dras då och då på kundmöten men det var någon som blev illamående när vi nämnde ordet powerpoint så vi började fundera på något annat format. Bjuda på lite kunskap på ett enkelt avslappnat sätt.

Ersätter det rörliga något annat ni har gjort tidigare (t ex mailutskick)?
Nej snarare kompleterar, men möjligtvis de bloggposter där vi tidigare delade med oss av tips och trender. De blir nu rörliga istället.

Hur resonerade ni runt val av plattform och genomförandet?
Vår målgrupp är inte primärt branschkollegor och early adopters  som eventuellt befinner sig i smalare kanaler utan en ganska bred skara av våra kunder. Där är Facebook idag en av de största kanalerna. Just det korta rörliga formatet med hög aktualitet passar också ganska bra på Facebook. Sen delar vi dem även på Youtube och webben men den primära kanalen är idag Facebook. Sedan ville vi hålla det kort, enkelt, personligt med en av avslappnad ”Vinterstil”.

Hur många tittare har ni per avsnitt?
Vi har inte hållit på så länge och det är lite beroende på hur man skall läsa Facebooks statistik. Men runt tusen per avsnitt har vi hittills nåtts. Vilket vi är mycket nöjda med utifrån vår fanbase på Facebook idag.

Vad har ni för budget?
Grundtanken var just att testa hur slimmat och snabbt man kan göra detta. Just för att det inte skall bli för stor apparat som man inte mäktar med.  Vi ville ju även visa våra kunder att det inte behöver vara så krångligt.

Är ni nöjda med utfallet?
Jo vi är nöjda!

Hur länge kommer ni att fortsätta i samma form?
Med rörliga inslag kommer vi nog fortsätta länge men formen kommer nog att förändras och utvecklas hela tiden och det kommer nog se annorlunda ut ganska snart.

Titta på Vinter.svepet:
På Vinters Facebooksida

 

/ @jmjobring som tack vare Så mycket bättre har börjat lyssna på Me and My Army med geniet Kleerup igen.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.