Jakob Mjöbring

Ny statistik: Internet och svenskarna 2015

Nyligen släpptes Internet och svenskarna som är en av de viktigaste temperaturmätarna hur svenskarna använder sociala medier och Internet. Och som vanligt är där mängder av godis för oss som arbetar professionellt med att kommunicera. Det jag fastnade för direkt var ”någon gång-användarna”, se graf nedan. I den tabellen blir de tre i sig väldigt olika nätverken LinkedIn, Snapchat och Twitter lika stora, se nedan. Det visar också lite hur trubbigt det också kan vara att försöka klumpa ihop ”sociala medier” idag.

alla

 

En annan intressant statistik är att se vilka sociala nätverk de unga besöker, som ju fortfarande är de som är mest aktiva på de här plattformarna, mest troligt för att de har mer tid och mer vana vid att kommunicera digitalt. Det intressanta och glädjande för en kommunikatör här är att se att både Instagram och Facebook fortfarande behåller en så stark ställning. För både Snapchat och KiK är mycket mer låsta plattformar där du i princip inte kommer åt de unga, även om vi delvis når dem på Snapchat förstås. Medan minstingen Tumblr i det här diagrammet mest är en bloggplattform med socialt påhäng, så egentligen inte så konstigt att mindre tid läggs där kanske.

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 16.53.08

Vi som jobbar på kontor och ska kommunicera sitter ofta framför en dator när vi gör det. Det är egentligen dumt. De allra flesta av oss borde egentligen dela via mobilen eftersom det är där mottagaren oftast ska se det du delar, se nedan.

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 17.03.41

 

En annan viktig påminnelse som i varje fall jag tar med mig är att alla fortfarande inte vet vad en podd, tweet eller hashtagg är, se tabellen nedan.

 

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 17.09.09

 

Ett av de senaste årens modeord är ”content marketing” och det handlar väldigt kort om att man som företag ska skapa så bra innehåll att kunderna ska vilja ta del av det. De ska hitta dig via sök eller sociala medier och bli inspirerad och nyfiken på det du delar. Kunderna ska hitta dig när det passar dem istället för att du ska annonsera för att nå kunderna och avbryta dem med din annons. Det här sättet att arbeta kräver en långsiktighet och hänger ofta tätt ihop med att arbeta med PR på ett strukturerat sätt. Och för alla oss som jobbar på det sättet blir nedanstående graf väldigt intressant. Vad söker folk efter? Ja, jobbar vi med content och PR ligger vi bra till eftersom nyheter och fakta är det folk mest letar efter.

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 17.13.38

 

Nedanstående är däremot mer oroande kanske. Att e-handel minskar känns lite underligt, men samtidigt ser vi att i pengar ökar e-handeln sin omsättning. vi får säkert anledning att åtrkomma till den grafen.

Skärmavbild 2015-11-12 kl. 17.23.03

 

Det var bara några snabba axplock ur Internet och svenskarna 2015. Jag får säkert anledning att återkomma i ämnet ;)

/@jmjobring som lyssnar på Where I Belong med Longfellow.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>