Jakob Mjöbring

Kommunikationsbranschen behöver ett Super Bowl

Hela reklam-Amerika är i spinn runt Super Bowl som går av stapeln på söndag. Bäst bevakning tycker jag själv att Ad Age har på sina specialsidor. Super Bowl är ju som en reklamtävling fast på allvar, så att säga. Utan att ha siffror på det tror jag att det definitivt ökar intresset hos alla för kreativ reklam – från tv-sofftyckarna till reklambranschen och säkert också ute på de annonsköpande företagen. Det blir den där lägerleden som behövs för att få både bransch och andra intressenter att prata reklam i några dagar. Och jag tror att det är något som den svenska branschen saknar. Ännu mer idag då vi inte ens bänkar oss framför självklara lägereldar som TV4s reklamblock ändå kunde vara för en tid sedan. Vem har t ex sett ICAs senaste reklamfilmer som vi alla såg och pratade om förr när linjär-TV var vid liv?

superbowl_adage

Vi har förstås också våra stora idrottsevenemang som fotbolls- och ishockeymästerskapen, men då pluggas bettingbolagens usla filmer tills vi alla sänker ljudet och surfar iväg på telefonen i pausen (apropå ICA så gjorde de ju en rolig parodi på det fenomenet). Men vi har ingen riktig stor lägereld där vi kan lansera vårt reklamkunnande på bred front. I USA gör man idag också ofta en poäng att inte göra en ny film till Super Bowl. Och man pratar i åratal om när Oreo utnyttjade strömavbrottet osv, etc. Tänk om vi också kunde ha en reklamhögtid där vi någon gång om året fick både befolkningen och branschen att prata reklam och marknadsföring. Vilken dröm…

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och har Hurricane Highlife av WDL i lurarna.

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.