Museibloggen by Anki Berg

Tittut!

AdShells20160615_123848_resized

Just nu syns vi i ett antal busskurer och affischpelare runt om i Umeå. Vi vill påminna om att vi finns så klart, och provar detta format för första gången.

Att vara ett museum i public service-anda är inte helt enkelt. Hur når man alla människor i Västerbottens län? Ja, så lyder nämligen vårt uppdrag – att nå alla invånare i länet. En marknadsföringsbudget på en miljon eller två vore ju roligt att kunna sätta sprätt på, men å andra sidan inte realistisk. Istället får vi vara påhittiga och i stor utsträckning lita på att vi har många ambassadörer där ute som rekommenderar oss till vänner och bekanta. Och för att få ambassadörer gäller att troget leverera relevanta och intressanta saker… ni förstår.

Att nå helt nya besökare kräver dock mer än ambassadörer. Vissa besöksgrupper når sällan eller aldrig till museet. Därför är samarbeten oerhört viktiga. Vårens utställningar Kännbart och The White House till exempel, har gett oss kontakt med för oss nya nätverk. Vår pop-up-utställning i april i MVG var en annan aktivitet som väckte mångas nyfikenhet – och många har vi gladeligen tagit emot som nya besökare efter det.

Vårt arbete med skolan är kanske det enskilt viktigaste för att sänka trösklarna till museet och locka till fördjupning och fortsatta besök. Många lärare inom modersmålsundervisning använder också museet som utgångspunkt för en rad olika samtal och det är en sådan tillfredsställelse att se dessa unga återkomma på egen hand efter skolans slut eller under helgen.

Nu hoppas vi på en välbesökt sommar och att flera blir våra ambassadörer, genom att berätta om oss och genom att följa, dela och kommentera våra inlägg på Facebook och Instagram.

Kanske är det någon som blir nyfiken när de står där i busskuren och funderar på hur morgondagen bäst ska tillbringas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.