Veckoblogg för v 22

farmorMÅNDAG: Kjell bestämde sig för att följa med, så det blev att hitta en lågprisbiljett på flyget hem den 29:e. Och det fanns biljetter kvar, även om de var dubbelt så dyra som den jag har, men det spelar ingen roll. Roligt att han ville följa med oss ner till Göteborg. Var och löste ut Tommys present som jag fick med posten sedan jag slutat jobba. Och så slog jag in det och även paketet till Lovisa från hennes farfar och hans fru. Det blev ett stort paket, men som tur är så är inte tigern så tung. Ringde till Marcus så vi fick prata om resan och tider. Ulrika kom in på kvällen med Anna, de är tvungna att lära sig ge Kotte insulin. Och även hur mycket av Laktulosen han skall ha och hur man ger honom den. För det är viktigt att han får sin medicin, både för tarm och diabetes.
TISDAG: Ingen tidningsrunda på morgonen, blev ingen tid över för det. Låg lite för länge för det. Då jag kom hem och skulle packa, så kom jag ihåg att jag hade ett presentkort från Kjell, som jag fick i julklapp. Så jag for upp till Bjurholm och köpte mig lite nya kläder till resan. Ringde till Marcus för att höra om han kom med bussen till Vännäs eller om hans mamma körde honom dit. Men han fick ta bussen. Gjorde ordentligt med fika som jag tog med, för jag förstod att Marcus skulle vara hungrig. Patrik skjutsade oss till Vännäs sen fick han ta vår bil till Umeå. Då slapp Ulrika köra oss dit på kvällen. Och som vanligt är det trångt att sova på tåg. Vi hade liggvagn, 6 bäddar och mixad. Så vi fick sova på samma ställe alla tre. Men för 95 kronor/per person till Göteborg så offrar man en natt på ett tåg. Vi hade inte berättat för Tommy att Kjell skulle med, det skulle bli en överraskning. Så man var försiktig med vad man sa då man pratade med honom.
ONSDAG: Strax före elva kom tåget till Göteborg efter drygt 13 timmar. Där fanns Lina och Tommy och Lovisa. Men Tommy han hade redan kommit på att Kjell var med. Det hade han räknat ut på mig, genom sådant som jag inte sagt. Så det blev ingen överraskning, men han blev glad att Kjell var med. Vi tog det lugnt några timmar. Sen blev det en tur till ett köpcenter utanför Göteborg, där vi köpte Lovisas present från oss. Och även Lina och Tommy köpte där. Men jag handlade inget till mig själv, fanns inget som jag var intresserad av. Vi var till studion där Tommy jobbar och kikade lite. Sen på kvällen så åt vi Pizza, det var gott med det. Är ju länge sedan jag åt en hel själv. Tommy och Marcus for och hämtade dem. Var trött på kvällen, somnade direkt då jag lade mig ner.
TORSDAG: Födelsedagfirande, 40 åring och 1 åringen blev firade ordentligt. Lovisa fick många paket, men roligast var nog hinken med de små figurerna till. På dagen var vi in till centrum, Kjell och jag stannade av vid trädgårdsföreningen och kikade där. Lina och Marcus for och handlade present till Tommy från Lina. Kjell, jag och Lovisa fikade gott och tittade på studentfordon som åkte förbi. Synd att det blåste och var inte någon större värme ute denna dag. På kvällen blev det god hemlagad middag med lax och tårta i efterrätt.
FREDAG: Tidigt uppe, skulle med flyget som gick 8:20 från Göteborg. Ledsamt att åka från ungdomen tyckte jag. Hade gärna stannat några dagar till hos dem. Men det gick ju inte, eftersom jag har jobb nu. Och Lovisa är ju en liten solstråle. Flygresan gick bra hem, även för Kjell och Ulrika hämtade oss i Umeå. Men att flyga är smidigt och fort går det, kollade klockan hur lång tid det tog att komma hem. Ifrån det vi stängde dörren hos Tommy och Lina tills vi var på gården i Agnäs tog det 5 timmar och 5 minuter. Inte är det konstigt att man föredrar flyg framför bil eller tåg. Nästa gång jag far ner, hoppas jag att det blir minst 4-5 dagar. Skulle inte ha något emot att fara ner i December då det är upplyst på Liseberg. Det skulle vara kul att få uppleva det. Men katterna verkade tycka det var trevligt att vi kom hem, de gillar inte att man är borta. Nu har Ulrika skött om dem bra, men de trivs bättre om de har någon hemma på dagarna har vi märkt. På kvällen kom B-E och kollade på altan, vi skall sätta dit en dörr och göra så att katterna skall kunna gå ut dit. Och han skall hjälpa oss med det.
LÖRDAG: Sov länge denna morgon. Då vi ätit frukost blev det affären och så köpte jag lite sommarblommor och mera plantjord. Sen for jag och lämnade in tipset och hämtade mitt andelstips och så blev det graven och där planterade jag en liten krukros. Köpte mig själv en gul också. Kjell han gick ut och började med Ulrikas vedhög och fick hjälp av Patrik som tur var. Då jag kom hem så började jag plantera ut alla sommarblommor i urnor och krukor. Efter lunchen så gjorde jag klart. Nu är alla mina plantor på rätt ställe, nu hoppas jag att det inte blir nattfrost något mera. Hade tänkt motionera på eftermiddagen, men jag väntade till kvällen för det var väldigt varmt på eftermiddagen. Men vid sjutiden var det lite bättre temperatur för motionen. Kjell var med så han gav mig vatten på två ställen, jag har så lätt att bli törstig och värre är det då det är varmt ute. Så jag behöver vätska även om jag inte springer så långt.
SÖNDAG: Sov ganska länge även idag, men det är ju söndag. Vi tog ut pumpen så nu kan jag vattna med älvvatten. Men det krånglar alltid innan man fått den att funka, nu gick det ganska bra trots allt. Kjell fick hjälp av Patrik och det är alltid lättare då man är två stycken. Kjell han bjöd på middag, det blev f.d. Jontes även denna gång. Så det blev ingen nyttig mat denna söndag. Men det är ju inte så ofta man äter ute, någon gång måste man unna sig sådan mat också. Och så var ytterligare en vecka slut och även en månad är slut. Var en toppenvecka tycker jag, dels för att Kjell följde med till Göteborg och så var det roligt få fara till ungdomen och fira dem. Det betydde mycket för mig.