Conny Forsströms demokratiskt socialistiska blogg

Politiska åsikter

Hur dumma tror de att folk är?

När restaurangägarna i ett reportage i VK hävdar att de minsann betalar avtalsenliga löner och ändå inte vill skriva på ett kollektivavtal så torde det vara uppenbart för alla att de inte betalar ut avtalsenliga löner. Däremot är det ju lättare att säga att man GÖR det, för då är väl förhoppningen att folk ska äta där ändå och inte bli upprörda. Företag som inte skriver på kollektivavtal ska bojkottas till den grad att deras ekonomiska förluster blir så kännbara att de till slut antingen tar sitt förnuft till fånga eller går i konkurs p.g.a. bojkotten.

Självklart att högern anser detta vara maffiafasoner. Ni vill inte ha rättigheter åt arbetarna. Deras eventuella rättigheter ska i er värld vara beroende på godtycke hos arbetsgivarna. Detta kommer som tur är vi arbetare aldrig att acceptera! Ett starkt fack är LIVSNÖDVÄNDIGT!

Etiketter: , , , , ,

40 kommentarer

  1. Caj

    Kan du inte gå in och debattera på Facebook gruppen ”Valket 2010 Dalarna”
    Det är några moderata politiker som är väldigt blå som
    debatterare (den ena MUFs ordf. Dalarna)..
    Ord man ständigt hör, VÄNSTEREXPERIMENTET, RUT,RUT, RUT allt verkar stå och falla med Rut. De menar att jobbskatteavdraget skapat 100 000 tals jobb m.m.
    samt 65% är helt ok för då vill folk jobba!!!

  2. Uffe

    Conny: lönen är inte det enda som ett kollektivavtal reglerar. Det kan därmed finnas andra anledningar än kollektivavtalets lönenivåer för att en företagare inte skall vilja skriva på avtalet.

  3. Mr Z

    Conny, är inte ett avtal en överenskommelse mellan två parter? Anser du det vara rätt att tvinga den ene parten att skriva på ett avtal som denne inte känner sig nöjd med? Skulle du själv vilja att under tvång skriva under ett avtal, där du inte håller med delar av innehållet? Är det enligt dig själv bara den ena parten som ska avgöra om avtalet är bra för bägge parter?

  4. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-22 20:08)
    Exakt, ett avtal kräver två parter. Men min poäng är att högern inte vill ha det så. Högern vill låta arbetsgivarna bestämma lönen med möjligen en lagstiftad minimilön som är löjligt låg à la USA.

  5. Mr Z

    Conny, du undvek att svara på mina frågor och valde istället att påstå att högern inte vill ha ett avtal mellan två parter, var du nu har fått det ifrån? Jag tolkar ditt tystad avseende svar på mina frågor som att du inte har några svar att komma med.

  6. Uffe

    Men Conny: jag tycker du bortser från en väsentlig sak: om lägsta lönen sänks måste en del andra saker också sänkas, för tex hyresvärdarna vill ju ha någon som hyr deras bostäder. Och någon som jobbar för ynka 50 spänn/timme har inte råd med hög hyra. Alltså måste också hyran sänkas. På något sätt… Och det samma gäller mycket mat: om en städare skall ha råd att köpa den får den inte kosta för mycket. Alltså blir maten billigare.

  7. Uffe

    Conny: Och innan du säger att det går att hitta andra hyresgäster och andra som köper den dyra maten, låt mig påpeka: det kan finns inte hur många ”rika” som helst. Det ligger i rikedomens natur: om många har så mycket pengar är man inte rik längre. Och med en begränsad marknad (ingen i London skulle hyra bostad i Storuman, tex) måste priserna anpassas till lönerna som råder i området.

  8. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-22 22:06)
    Jag svarade men jag svarar igen: det högern vill ha är avskaffande av facket (på sikt, man försvagar det redan nu) och minimilöner i bästa USA-stil.

    Och nej, jag skulle inte vilja skriva under ett avtal med tvång och det finns inget tvång för arbetsgivarna heller! Däremot ska vi använda alla lagliga medel, t.ex. bojkott, för att sätta press på dem som inte vill skriva under avtal att behandla sina arbetare schysst.

    Det är trots allt arbetsgivarna som är i överläge, äger de materiella resurserna och gör vinst på vårt arbete. Så nej, synd om dem är det inte!

  9. Conny Forsström

    Uffe, se på Storbritannien, se på USA där klyftorna är enorma! Om det fungerade som du säger så torde det bli en utjämning så att många fick det bättre..men som vi alla vet så fortsätter klyftorna vara stora med många fattiga och på existensminimum ibland arbetandes dubbla jobb och å andra sidan en superrik minoritet. Kort sagt, den osynliga handens resonemang funkar inte, tror t.om. att Adam Smith själv hann revidera den tanken (åtminstone något) när han insåg att det inte blev så.

  10. Mr Z

    Tack Conny för att du tog dig tid att svara, men jag tycker att du säger emot dig själv. I ditt blogginlägg skriver du bl.a. ”Företag som inte skriver på kollektivavtal ska bojkottas till den grad att deras ekonomiska förluster blir så kännbara att de till slut antingen tar sitt förnuft till fånga eller går i konkurs p.g.a. bojkotten.” Om nu bojkotten i förlängningen kan driva ett företag i konkurs, då blir företaget tvingat att skriva under avtalet mot sin vilja.

  11. Mr Z

    Du ger ett motsägelsefullt svar när du skriver ”Och nej, jag skulle inte vilja skriva under ett avtal med tvång och det finns inget tvång för arbetsgivarna heller!” Men om alternativet är en konkurs som följd av en bojkott, då innebär det att arbetsgivaren under tvång får skriva under avtalet, för att undvika en konkurs. Du menar alltså att det är helt i sin ordning att tvinga en arbetsgivare att skriva under ett avtal, samtidigt som du själv inte skulle vilja skriva under ett avtal under tvång. Det låter motsägelsefullt i mina öron.

  12. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-23 19:19)
    Mr Z, och vad föreslår du? Att det inte ska finnas någon press på arbetsgivarna att skriva på kollektivavtal? Vad blir följden av det tror du? Väldigt få skriver på. I praktiken skulle det innebära att facket försvagas till nollpunkten och då kan vi lika gärna avskaffa facket..men låt mig gissa Mr Z, det är det du och andra högeranhängare vill?

  13. Uffe

    Conny: jag tror du nervärderar värdet av kollektivavtalet. En del småföretag kommer inte att skriva på med mindre än att de tvingas till det (salladsbaren i Göteborg…), men för stora företag är ett standardavtal för de anställda _synnerligen_ praktiskt. Det blir nämligen väldigt mycket enklare att anställa folk om man säger att de villkor som gäller är kollektivavtalet istället för att förhandla med varje enskild anställd. Kan du tänka dig ett företag med måttliga hundra anställda som skall förhandla om anställningsvillkoren för varje anställd? Det går inte, rent ekonomiskt.

  14. Mr Z

    Conny, eftersom du själv inte vill skriva under ett avtal under tvång, hur kan du då kräva att en arbetsgivare ska göra det?

  15. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-24 14:14)
    Mr Z, som jag sagt tidigare, arbetsgivaren är i ett överläge redan från början med tanke på att hon/han äger de materiella resurserna. Låt oss leka med tanken att hon/han inte behöver skriva under avtal utan själv kan bestämma lönerna. Tror du villkoren för arbetarna skulle bli sämre än nu? Eller bättre? Om du tror det senare så tror du fel. Självklart skulle arbetsgivarna göra det sämre för att öka sin egen vinst.

    Vad tycker du i denna fråga? Ska avtal skippas?

  16. Mr Z

    Conny, frågan gäller inte huruvida kollektivavtal skall skrivas eller inte, utan om det är ok att det sker med tvång. Jag hävdar att det är fel att tvinga någon att skriva under ett avtal mot sin egen vilja, vilket även du Conny håller med mig om, så länge det gäller dig själv. Du verkar dock tycka det är helt ok att tvinga någon annan att skriva under ett avtal, då det inte drabbar dig själv personligen. Svaret på din fråga är att avtal skall skrivas, men att det ska ske på ett sätt som bägge parterna blir nöjda med. Är man oense om vissa delar, får man förhandla om dessa.

  17. Bröderna Gidlöf- Leif talking

    Såg att sd startat en lokalförening här i umeå. Antar att du kommer att stå på deras lista. Vill bara säga att jag verkligen hoppas att ni inte kommer in i kommunfullmäktige!
    Unjken människosyn är väl bara förnamnet…

  18. Bröderna Gidlöf- Leif talking

    Sedan att du har en rubrik med ”hur dumma tror de att folk är?”. Jo conny, vi är tillräckligt smarta att genomskåda sådana som du.

  19. Mr Z

    Javisst är det så Conny och då är det väl också rimligt att en arbetsgivare som inte är överens med det som står i kollektivavtalet också ges möjlighet att förhandla om de delar som denne inte är nöjd med istället för att sättas i blockad av facket och med tvång tvingas skriva under avtalet. Jag finner det mycket märkligt att ha åsikten att det är ok att tvinga en arbetsgivare att skriva under ett kollektivavtal, samtidigt som man själv inte skulle vilja bli utsatt för motsvarande tvång.

  20. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- Leif talking (2010-03-25 09:19)
    Har du ens läst min blogg? Jag är socialist!!! Socialdemokrat!! Socialist!! Hur många gånger ska jag upprepa det för dig? Var har du fått det ifrån att jag skulle stödja SD?

    Nej, jag inser att du bara försöker reta mig, men att bli kallad för något jag inte är och tar 100% avstånd från kallas ärekränkning. Du kanske skulle läsa vad bloggen KALLAS först. Där har du en första ledtråd! Jag är SOCIALIST! Behöver jag skriva det med större bokstäver?? Nu säger jag inget mer i denna fråga! Jag avslutar med: Jag är socialist!!! Är det tydligt nog?????

  21. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- Leif talking (2010-03-25 11:28)
    Läst bloggtiteln? Hur i hela friden har du fått för dig att jag är SD-are? jag står så LÅNGT från SD som det bara är möjligt!

  22. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-25 15:37)
    Nej, som arbetare skulle man, utan kollektivavtal, bli ställd inför ”valet”: jobba till låg lön eller svält!
    Jag vet inte vad du kallar det men för mig är det tvång i lika hög grad.

  23. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- Leif talking (2010-03-25 11:28)
    Jag vill ha en DEMOKRATISK SOCIALISM! i samhället. Jag hatar kapitalism och rasism! I och med dessa inlägg har jag förklarat min politiska ståndpunkt för dig, om det undgått dig var jag står. Punkt från min sida. Vill du fortsätta kalla mig sd-anhängare får det stå för dig.

  24. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- Leif talking (2010-03-25 11:28)
    Vill du däremot diskutera socialism, välfärd och solidaritet så gör jag gärna det. Men fler ärekränkningar från din sida kommer jag inte svara på, bara så du vet.

  25. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- Leif talking (2010-03-25 11:28)
    Men det är väl så…när högern inte har några argument kvar, då tar man till sandlådefasoner och skriker förolämpningar istället. En sista gång: jag är socialist! Jag står till VÄNSTER politiskt, INTE till höger! Har du några argument gällande kollektivavtal nu när vi klarat av var jag står politiskt, undrar jag.

  26. Uffe

    Conny: du bortser från en detalj: _ingen_ arbetsgivare kan tvinga dig att arbeta hos denne. Det _enda_ undantag från detta är staten.
    En arbetsgivare kan erbjuda en uppsättning villkor som gäller om du väljer att arbeta där, och om du gillar villkoren tar du jobbet. Gillar du inte villkoren så hittar du en annan arbetsgivare.

  27. Bröderna Gidlöf- leif talking

    Sverigedemokrat som utger sig föpr att vara socialdemokrat. Det var något nytt. Är det därför du bloggar anonymt? Du vågar bara stå för dina åsikter på internet…är det så? Nä, oss kan du inte skrämma.

  28. Mr Z

    Conny, varför tror du att bara för att en arbetsgivare saknar kollektivavtal innebär det med automatik att arbetaren erbjuds en låg lön? Jag får intrycket att du har en generell bild av arbetsgivare som någon form av giriga människor som lever för att utnyttja andra människor. Det förekommer att arbetsgivare beter sig på det sättet och det är inget jag försvarar, men det finns även arbetsgivare som gör ett fantastiskt jobb och tar väl hand om sina anställda, även om kollektivavtal saknas. Till sist har du alltid möjligheten att söka ett annat arbete om du inte kommer överens om villkoren.

  29. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- leif talking (2010-03-25 18:54)
    Skrämma? Jag försöker verkligen inte skrämma någon. Men om du har något att skriva som rör kollektivavtal, så vore det intressant.

  30. Conny Forsström

    Svar till Mr Z (2010-03-25 23:07)
    Jag ifrågasätter hur många som skulle ge schyssta villkor utan kollektivavtal. Men låt oss säga att vi avskaffade avtal, för eftersom de flesta enligt dig är schyssta, så behövs de ju inte. Då menar du att möjligheten finns att byta jobb om man är missnöjd. Då hade du inte räknat med begreppen konjunktursvängning respektive arbetslöshet. Så i praktiken skulle man inte ha något val, man skulle tvingas acceptera dåliga villkor. Detta vet ni inom högern och så vill ni också ha det, att arbetsgivarna själva ska få sätta löner och villkor. Det är något som vi inom vänstern aldrig kommer acceptera.

  31. Conny Forsström

    Svar till Bröderna Gidlöf- leif talking (2010-03-25 18:54)
    Det här är sista svaret jag skriver till denna signatur, såvida denna signatur inte tänker diskutera politik, utan istället försöker kränka min person (i brist på argument och sakfrågor).

  32. Mr Z

    Återigen Conny, jag har inte förespråkat att kollektivavtal skall tas bort, däremot vänder jag mig emot att det ska vara möjligt att tvinga en arbetsgivare att skriva under ett avtal fast denne inte är överens om innehållet. I den frågan har du och jag olika åsikt. Min ståndpunkt bygger på att jag skulle själv inte vilja skriva under ett avtal med tvång och då kan jag heller inte kräva att andra ska tvingas till detta.

  33. Mr Cool

    Conny, om nu kollektivavtal enligt dig är den enda lösningen så undrar jag vad du tycker om att facket MOTSÄTTER sig att man betalar bättre än avtalet. Men fackets devis är att duktiga medarbetare skall kväsas ekonomiskt och de underpresterande skall premieras.

    Men jag tolkar det som om du stödjer Al Capones gamla devis om ”ett erbjudande man inte kan säga nej till”. Det är därför jag tycker illa om fackets maffiametoder.

    Nå Conny, du har över tiden hävdat att Venezuela är ett föregångsland med ett ultimat styre. Kan vi inte få höra lite av dig om situationen i detta förträffliga land?

  34. Mr Cool

    En sak till Conny, förklara med enkla ord logiken i att Svenska villkor skall gälla för utländska företag då de jobbar i Sverige (Lavalfallet) men när Svenska företag jobbar i Lettland så skall helt plötsligt INTE lokala villkor gälla utan Svenska löner och traktamenten skall utbetalas.

    Vilket konkurrensmedel tror du sen utländska företag kan använda på den Svenska marknaden om inte priset??? Är det solidariskt att blockera konkurrens???

    När du själv handlar så utgår jag ifrån att du i första hand tittar på prislappen och inte vem/var produkten är tillverkad. Kolla dina kläder och skor.

  35. Conny Forsström

    Svar till Mr Cool (2010-03-27 12:26)
    Vad säger att arbetsgivaren inte får betala MER än avtalet stipulerar? Inget! Problemets kärna är att utan kollektivavtal skulle arbetsgivarna göra som de vill i ännu högre utsträckning än idag. Vad är problemet med kollektivavtal? Jag är rätt säker på att ”problemet” för arbetsgivarna ligger i att de vill betala lägre löner än avtalet och därför stör sig på att det överhuvudtaget ska finnas kollektivavtal.

  36. Mr Cool

    Conny, grundbulten i ett avtalsförhållande är att bägge parter känner sig som vinnare. När du köper en bussbiljett eller ett par skor så ingår du egentligen ett avtal med motparten. Hur skulle du tycka om att bli påtvingad ett par skor eller tvingas köpa bussbiljett fast du aldrig åker buss??? Jag har själv haft 100-tals anställda och suttit i företagsledningen för en koncern med över 10000 anställda och målsättningen har ALDRIG varit att hitta någon ”billig” att anställa utan RÄTT person för uppgiften. Det motsatsförhållande du försöker lyfta fram är uteslutande vänsterromantik. Conny – SD ??

  37. Mr Cool

    Conny, du har rätt i att det från arbetsgivarens sida inte är något problem att i enskilda fall betala bättre än avtalet för goda prestationer och tur är väl det. Men FACKET protesterar när så sker.

    Såsom tidigare delägare i fyra restaurangen så vet jag att det normalt inte fuskas med storleken på timlönen men däremot att deltidsanställda jobbar mer än avtalat och får pengarna svart. Men i din förenklade värd är det ju bara den som betalar svarta pengar som är en skit och inte den som tar emot den och kanske sen fuskar med sina inkomstuppgifter och lyfter bidrag. Du har ju gått på A-kassa.

  38. Conny Forsström

    Svar till Mr Cool (2010-03-27 14:32)
    Otaliga är de som kan vittna om hur det fuskas med löner i just restaurangbranschen. Det krävs dessutom inte mycket för att inse varför arbetsgivare kan vägra skriva på kollektivavtal, nämligen så att de kan betala lägre än vad avtalet ger så klart. Det bästa ur arbetsgivarens synpunkt är självklart om arbetaren är oskyddad gällande den senares rättigheter.

  39. Johan Karlsson

    Om alla företag i hela världen betalade svältlön till sina anställda, vem skulle då ha råd att köpa varorna som tillverkades?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.