Fredrik Gustavsson, Vindeln

Skorsten och en övergiven Volvo

Idag kommer snickaren förbi och hjälper till att mäta upp skorstenen. Sedan väntar beställning från en värmehandlare i Skellefteå. Nu börjar det vara dags att få det klart.

Innerväggarna i pannrumet har skivor på större delen av väggen i ett lager. Jag hoppas på att lyckas måla golvet nu i veckan och montera några skivor när färgen torkat.

Gipsskivor är ändå rätt smidiga att hantera när man lärt sig hur man ska skära dem, även om det aldrig blir lika snyggt som när favoritsnickaren från Ekträsk gör det.

Apropå Sunkens blogg så har jag länge tänkt skriva om det här med äldre och körkort. Vi borde i Sverige på något vis fånga upp dem som inte längre är lämpliga att köra bil för både deras egen säkerhet, deras anhöriga, medtrafikanter och oskyddade trafikanter.

För någon vecka sedan kom jag körandes efter vägen mot jobbet och där stod det en Volvo mitt på vägen just innan en kurva. Ingen varningsblinkers. Ingen varningstriangel. Det var tur att det inte var halt och att sikten var god.

Någon rådig person tog sig till att knuffa ner bilen i diket så att den inte var en uppenbar trafikfara.

Här i trakten har de flesta äldre god förmåga att framföra sina bilar. Farten anpassas. Man kör försiktigt.

Tyvärr finns det också de som nog inte längre borde köra bil. Det händer emellanåt att man möter en bil på fel sida eller får hålla ut väldigt långt åt kanten utan att den mötande uppfattar att de möter en bil.

1) Inför regelbundna synundersökningar för att avgöra om man är lämplig som bilförare.
2) Man får med viss regelbundenhet information om nya trafikregler och i samband med förnyelse av körkortet får man svara på enkla frågor om nya trafikregler och viktiga befintliga (rondellkörning, högerregeln).
3) Enkelt test av reaktionsförmågan a la apparat på Konsum på 80-talet för att kolla om man skulle köra över älgen eller inte. (lampa tänds, tryck på knapp. Pip snällt eller elakt. Bli 5 kr fattigare)

Dessa kontroller gäller samtliga trafikanter och kan ske t.ex. i samband med förnyelse av körkortet. Möjligen oftare när man passerat 70.

Om man upptäcker problem med 1, 2 eller 3 görs en individuell bedömning av personens lämplighet som förare.

Finansiering genom färre olyckor genom säkrare förare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.