Pinsamt AB

Som ni kanske sett så fick riksdagsledamöter en inbjudan till ett rese o events företag som ville visa sina tjänster. Det är ju inte konstigt att det kommer inbjudningar av sådan art. Sen var det ett antal som anammande den inbjudan av olika orsaker.

Väl ditkommen så fick man tydligen fylla i vart man ville resa om man vann någon typ av tävling. När så de inbjudan stod o skålade i champagne så steg Robert Aschberg fram o förklarade att det var en bluff.

Varför man gjorde detta var att se vilken moral riksdagsledamöterna hade. Och snopet gick man hem.

 

Nu har jag inte sett hur inbjudan var utformad mer än det vi ser här och kan inte uttala mig om det gick att misstänka att det rörde sig om mutor. Men jag utgår ifrån att det inte framkom sådan information. Så helt enkelt de som hade möjlighet gick dit. Och snopen blev dom.

 

Om jag själv fått denna inbjudan hur hade jag ställt mig? Som sagt så har jag inte sett inbjudan. Men det är många organisationer o företag som vill visa vad de sysslar med så det vore väl inte så kontigt att delta kan jag tycka. Jag tror dock att jag sökt på Internet för att se vad detta är för typ av företag innan jag gått dit.

 

Vad jag menar är. Kan man på detta sätt få en bild av moralen hos våra folkvalda i riksdagen?

Mitt svar är nej. Men om det tydligt framgått i inbjudan att det rörde sig om gåva etc. Då hade svaret blivit ja. Självklart är det inte rätt av varken politiker eller andra att ta emot mutor.

 

Men det är ett märkligt arbetssätt Aftonbladet. Se mer här.

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Mr Cool

    Bäste Hans-Inge, jag har läst dina kommentarer och har egentligen ingen invändning mot din konklusion att ”det inte rätt av varken politiker eller andra att ta emot mutor”. Men om nu det hela inte hade varit fejk så hade syftet helt klart vara att påverka beslutsfattare och göra affärer!!! Det är varje driven affärsmans förbannade plikt att skaffa sig ingående kunskaper om sina befintliga samt eventuella kunders vanor, familjeförhållanden, fritidssysselsättningar, kontakter etc. etc. Du jobbar antagligen själv med något CRM-system som är just ämnat som informationsbank för det jag nämner.

    Jag drar mig till minnes den upphetsade debatten i haubitsaffären som Bofors genomförde med Indien där man i Sverige förfasade sig att MUTOR hade förekommit. Självklart förekom mutor för annars hade Bofors inte ens fått sälja ett luftgevär till detta land. Det är också så att vi som säljare av exempelvis JAS måste agera olika om vi skall sälja stridsflygplanet till Norge eller en bananrepublik i Afrika. Vi kan inte i ett slag överföra svensk moral till alla vi handlar med utan allt handlar om anpassning. Kan vi inte det så är Sverige förlorare på den internationella exportmarknaden och detta i sin tur påverkar givetvis svensk ekonomi samt ytterst befolkningens välfärd med färre arbetstillfällen som följd..

    Efter många år i säljbranschen så vet jag att just goda relationer är a och o. Har man veckan innan suttit tillsammans halvfulla på en porrklubb i Madrid så är det lättare att acceptera en leveransförsening eller att inte vara lika hård i en prisförhandling. Olika branscher kräver också olika strategier beroende på kundens interna kontrollsystem men min erfarenhet är att man har lättare att ”hantera” arrangemangen med folk som jobbar inom offentlig förvaltning eftersom dom oftast inte behöver redovisa sin tid så noggrant. Om man vet att kunden/kunderna gillar golf och single malt Whiskey så är en konferensresa till Skottland ytterst lämplig eftersom två av dom största IT-leverantörerna finns där (HP samt IBM). Att besöket hos dessa leverantörer tar ytterst liten tid är oväsentligt och att det officiella programmet som skattemyndigheterna kräver under glada skratt rivs sönder väcker ingen anstöt. Själva syftet med resan är bara att skapa RELATIONER. Om kunden sen gör bort sig på en porrklubb eller spyr i sängen på hotellrummet kan det t.o.m. stärka denna ”pakt” och framledes leda till mångåriga affärsrelationer.

    Det jag vill säga med allt detta är att vi Svenskar inte skall vara så förbannat naiva när vi talar om just relationsbyggande. I vissa länder får man ge bort en Mercedes och i andra arrangera en jaktresa för att skjuta vildsvin i Polen eller bara en fin middag. Jag har haft förmånen att gjort mycket kul och fina affärer med många beslutsfattare i Västerbotten (Umeå) men skall givetvis inte nämna några namn eller företag för diskretion är en hederssak. Men jag har också över åren haft möjligheter att företräda vissa varumärken och har då givetvis valt leverantörer som erbjudit mig dom häftigaste resorna och dom roligaste arrangemangen. Men förutsättningen har dock varit att varumärkena varit minst likvärdiga.

  2. Hans-Inge Smetana

    Hej. Tack för ditt inlägg. Det Längsta inlägget i min blogghistoria. Jag håller med. Du beskriver hur det fungerar i näringslivet. Har själv varit säljare, säljchef i flera branscher så jag vet hur valserna går. Ett företag jag var på hyrde en hel ö i Stockholm där det ordnade baluns utöver det vanliga. Och visst kan man känna att det är på gränsen till muta.
    Jag tror dock att det är ännu viktigare för oss politiker att hålla tydlig kurs i frågan. Lite annars är det i näringslivet. Som sagt tack för ditt inlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.