Tidningsdöden.

Att vi använder mobilen till annat än att prata i den i allt större utsträckning är uppenbart. Vi använder den som en dator.

Såg just att Aftonbladet tappar rätt stort i tidningsupplaga och tappar med det intäkter i storleksordning 40 miljoner. Tappet kompenseras något när mobilanvändandet ökar.

I mars hade Aftonbladet 2,55 miljoner unika användare per vecka i mobilen, vilket är 44 procent fler än samma månad förra året. Tydligen generar vårt surfande en del reklamintäkter till Aftonbladet på i storleksordning 36 miljoner. Men som ni ser så överväger inte intäkterna via mobilsurf tappet på ca 40 miljoner på lösnummerförsäljningen.

Så tidningsbranschen går mot tunga år. Har i o f sig varit så ett tag. Reklamfinansierare väljer i allt större utsträckning övrig media där man kan komma åt konsumenternas alla sinnen, både känsla, ljud o bild. Det borgar för större effekt.

Så inte ens marknadsledande Aftonbladet lyckas ersätta printbortfallet med digitala intäkter. Vi kommer nog i ännu större utsträckning även se att vi som konsumenter får köpa in oss på nyhetssidor.

Tror dock inte att vi som konsumenter kommer stillatigande se på denna utveckling. Läsa nyheter på Internet har inte kostat hittills för oss konsumenter. Och så vill nog stora massan att det ska fortgå.

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.