Jakob Mjöbring

Tre möjligheter inför 2016

Vi har utmanat varandra på min byrå att plocka ut tre möjligheter som kommer att innebära framgång 2016. Här är mina tre, som alla handlar om resultat, målgruppsinsikt och relevans, som jag tror blir de absolut viktigaste orden i vårt affärsvokabulär detta år:

Amöbakommunikation skapar resultat. Allt kommunicerar. Det var det första min första reklambyråchef sa till mig. Året var 1998. Och det har faktiskt aldrig varit mer aktuellt än inför 2016. Idag måste vi börja vi utnyttja den möjligheten. Vi måste ständigt utvärdera, anpassa, kommunicera och justera för att nå resultat. Oavsett om det är en nöjd kund eller kanske en storm med kul namn är det kommunikationstillfällen som ska utnyttjas. Detta blir under 2016 inte bara en framgångsfaktor utan också en kostnadsfråga – vi ser idag hur räckvidd blir så mycket dyrare om den inte bärs fram av relevans. Vrid över delar av din mediebudget och skapa ett eget internt team eller gör ett retaineruppläg med din byrå som likt en amöba kan anpassa sig efter allt som händer. Mediebudgeten är under 2016 den lilla utgiften, det som kostar är kunskapen, de snabba fötterna och bevakningen.

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 16.03.24

Reklamens kvalfyllda död. Nej, långt ifrån alla använder adblockers, men de allra flesta har kopplat på en mental adblocker. Väldigt få accepterar idag den slentrianreklam som vi har fått upptryckta i ansiktet så länge. Relevans har aldrig varit relevantare än under 2016. Och det gäller i båda ändar – företagen som vill nå ut kräver helt andra resultat när de kan mäta allt och mottagarna/konsumenterna värdesätter relevant information vid rätt tidpunkt men nedvärderar dig om du trycker upp något orelevant i deras ansikten. I mitten står vi som ska leverera resultat åt företagen och relevant information åt deras kunder. Det ställer helt nya krav på både byråer och medarbetare, men faktiskt även på marknadscheferna som ska köpa. Komplexiteten ökar och med det också kraven på konsulterna. Vår bransch mår bra av det ökande trycket på leverans, men vi måste också bli bättre på att sätta upp relevanta målsättningar. Under 2016 finns det goda möjligheterna för de byråer som både kan skapa relevant innehåll som rundar reklamfiltren och som mäktar med att arbeta så nära kunderna att förväntningar och leverans motsvarar varandra.

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 12.02.14

Alla är sitt eget varumärke. År 2016 blir året då allt fler företagsledare inser att de måste börja utnyttja medarbetarnas egna varumärken för att nå ut. Det handlar inte om att få personalen att klicka gilla på det företaget postar, vi måste gå djupare än så och hjälpa utvalda medarbetare att bygga upp sina varumärken som experter och problemlösare snarare än säljare. När företagsrepresentanten kliver in hos kunden ska kunden inte bara veta vilka de är, de ska ha djup respekt för den kunskap de har läst sig till att ”säljaren” har med sig i bagaget. När vi tar ”social selling” till den nivån är den värd sina inlägg i guld. Men då måste också företagsledarna inse att det är en långsiktig investering som visserligen kan kliva ut ur huset den dag medarbetaren i fråga slutar. Men den risken tar alla som lär upp en ny medarbetare redan idag. De allra djärvaste låter sina värdefullaste medarbetare arbeta fram personliga kommunikationsplaner tillsammans med en pr-byrå och jag lovar att de sedan kommer att få se grymma säljresultat i slutet av året. Hjälp dina medarbetare att bygga och vårda sina egna varumärken och dina egna affärer kommer att blomstra. Tror faktiskt att det här är den smartaste och mest effektiva marknadsinvesteringen ett B2B med lite längre säljcyklar kan göra år 2016.

/ @jmjobring som också bjussar på mina 15 i topp från 2015

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.