Ålidhems församling har bundit upp sig till islamister och struntar i lagar. Samtidigt måste vanliga muslimers rätt erkännas. Urladdning stundar?

Jag bloggar av två skäl. Precis som andra vill jag påverka.
Men jag vill också motverka en sjunkande politisk allmänbildning
Min förhoppning är att läsare från alla läger ska få ut något av det jag skriver.

__________________________

Ingress
I mitt förra blogginlägg (4 augusti) lovade jag att berätta sanningen om varför det görs nästan desperata försök att hindra hundägare från att fortsätta att bada sina hundar vid Kyrkstugan – just i år. Sanningen är att det är påtryckningar från islamister som har fått representanter för Ålidhems församling att, genom osanningar och bluffskyltar, åsidosätta bland annat den i grundlagen omnämnda allemansrätten. Samt även Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter (som bygger på allemansrätten).

Hur ska vi se på representanterna för Ålidhems församling?
Hur djupt involverade är Ålidhems församling med Muslimska brödraskapet och de wahhabitiska salafisterna?

En sak är klar: representanterna för Ålidhems församling står långt närmare islamisterna än vad de står de tusentals hundägare som har alla rättigheter på sin sida när det gäller kunna bada sina hundar vid olika badplatser runt om i Umeå – däribland vid badplatsen intill Kyrkstugan vid Nydalasjön. (Jag skriver konsekvent ”representanter” för Ålidhems församling. Jag vill nämligen inte lägga skulden för det som har skett på medlemmarna i Ålidhems församling. Och naturligtvis inte på hela Svenska kyrkan, till vilken Ålidhems församling hör.)

Om plakatet ovan:
Anställda vid Naturvårdsverket anser följande: Ett plakat av denna typ faller under en speciell lagstiftning. I denna lagstiftnings § 5 står bland annat följande: ”Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet…”
Representanterna för Ålidhems församling har inte brytt sig om att skaffa något tillstånd från någon myndighet!

 

Del ett
Först några ord om rättigheter och skyldigheter.
Jag tror att det var i slutet av 2017 som muslimerna i Umeå förlorade det rum på NUS som de hade kunnat använda för tvagning av de avlidna inför begravningar av sina troende. Den 23 januari 2020 skrev jag ett blogginlägg med följande rubrik: ”Muslimerna måste återfå ett rum för tvagning inför begravning. Samhället består av rättigheter och skyldigheter. Här ligger rätten hos muslimerna”.
Jag tror inte att muslimerna i Umeå har återfått ett sådant rum på NUS. Men jag anser att muslimer måste få detta. Denna fråga är så viktig för så många att behovet måste tillgodoses. I detta fall anser jag att det är muslimerna som har rättigheten på sin sida.

Jag anser att större betoning måste läggas på rättigheter och skyldigheter i samhället. Med skyldigheter följer rättigheter. Rättigheterna är ett resultat av att man fullgör sina skyldigheter. Uttrycket ”gör din plikt – kräv din rätt” är ett bra uttryck. Jag vet att väldigt många är av samma åsikt som jag i dessa frågor.

Detta om rättigheter. Sedan över till skyldigheter.

 

Del två
Sveriges ”konstitution” består av fyra grundlagar
. Det är på dessa grundlagar som den svenska demokratin vilar. Här duger inte resonemang av följande typ: ”Du tycker si, jag tycker så, men vi kan väl mötas i mitten genom någon sorts kompromiss?” Svaret på ett sådant förslag är naturligtvis följande: ”NEJ, vi kompromissar inte om grundlagarna”.

Det finns självutnämnda representanter för Sveriges muslimer som bland annat kräver att böcker som de ogillar ska plockas bort från bibliotekens hyllor. Med självutnämnda representanter syftar jag på islamister som Muslimska brödraskapet och wahhabitiska salafister. Dessa riktningar utgör extrema minoriteter bland Sveriges muslimer. Dessa islamister utövar ofta ett hårt åsiktsförtryck riktat mot andra muslimer.

Om islamister – representanter för extrema minoriteter som Muslimska brödraskapet och de wahhabitiska salafisterna – ställer krav som innebär att grundlagarna åsidosätts måste både bibliotekarier och representanter för församlingar inom den skattefinansierade Svenska kyrkan klara av att säga NEJ.

Detta är deras skyldighet.

 

Del tre
Hur ska vi då se på representanterna för Ålidhems församling? Dessa åsidosätter nämligen, genom osanningar och bluffskyltar, bland annat den i grundlagen omnämnda allemansrätten. Samt även Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter (som bygger på allemansrätten).

Islamisterna har alltså lyckats få representanter för Ålidhems församling att dansa efter deras pipa. Åtminstone när det gäller att försöka övertyga hundägare att avstå sin rättighet att bada sina hundar vid Kyrkstugans badplats. Från och med i år pressar alltså representanter för Ålidhems församling hundägarna för att de ska överge den rättighet som de har att bada sina kopplade hundar. En rätt som alltså både bygger på den i grundlagen (regeringsformen 2 kap. § 15) omnämnda allemansrätten, samt på Umeå kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter, som också den bygger på allemansrätten.

När hundägare hindras från att bada sina hundar genom ogiltiga skyltar och argument från representanter för en församling, efter påtryckningar från islamister, handlar det inte ”bara” om förhindrande av hundbad. Det handlar dels om förhindrande av hundbad, dels om ett förräderi mot den allemansrätt som nämns i den grundlag som kallas regeringsformen.

Jag ska uttrycka detta på ett annat sätt.

För att hindra hundägare från att utnyttja sina rättigheter, när det gäller att bada sina kopplade hundar, har representanter för Ålidhems församling brutit och förvanskat innebörden av följande lagar, bestämmelser och uppgifter om ägandeförhållanden:
a) Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning,
b) Allemansrätten som nämns i regeringsformen (2 kap. 15 §),
c) Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun,
d) Trots att kommunen äger fastigheten som Kyrkstugan står på har ”äldre” representanterna för Ålidhems församling fått ungdomar att tro att församlingen ”rår om” badplatsen och därför ”bestämmer” över denna.

Det finns många som skiljer mellan tro och kyrka.
Agerandet från representanterna för Ålidhems församling (kyrkan) påminner stundtals om ren laglöshet. Paradoxen i detta fall är att ”laglösheten” inte har syftat till att gynna den kristna tron! Representanterna för Ålidhems församling har agerat ”laglöst” för att tillgodose önskemål från extrema islamistiska minoriteter som Muslimska brödraskapet och wahhabitiska salafister.

Jag ber alla, kristna och andra, att stanna upp ett ögonblick och begrunda detta!

 

Del fyra
Varför ska de som har rätt utmålas som bråkstakar?
De som först tog på sig uppgiften att stoppa hundägarna från att bada sina hundar på badplatsen vid Kyrkstugan började med att föra fram ett tydligt budskap. Representanterna för Ålidhems församling kunde exempelvis uttrycka sig så här:
Du får inte bada din hund i vattnet av hänsyn till muslimer som inte känner sig bekväma med att bada i samma vatten som en hund. Det finns muslimer som har klagat (sagt för att stoppa hundägare från att bada sin hund),
Det handlar inte bara om att det finns plats för alla i vattnet. Det handlar om vilken inställning som man har till att bada i samma vatten som en hund (sagt för att ”tysta” hundägare som påpekat att badplatsen rymde alla),
Men jag är präst (eller pastor) och vill uppmuntra till samförstånd. Man ska inte bråka i onödan (sagt för att ”samförståndet” skulle gå ut på att hundägaren gav upp sina rättigheter).

En sak som förtjänas att understrykas, extra tydligt, är hur begrepp som ”samförstånd” och uttryck som ”man ska inte bråka i onödan” missbrukas av islamisterna och deras svenska medlöpare.

Representanterna för Ålidhems församling gör sitt yttersta för att få hundägarna att avstå från att bada sina hundar enligt allemansrätten, som nämns i regeringsformen (en annan grundlag). För att lyckas med att ”avväpna” hundägarna gör församlingens representanter sitt bästa för att bryta mot lagar, lokala ordningsföreskrifter och sprida missuppfattningar om vem som äger den fastighet som Kyrkstugan står på. När då vissa hundägare ändå står på sig – medvetna om att de både har allemansrätten och Allmänna Lokala ordningsföreskrifter Umeå kommun på sin sida och därför tänker bada sin hund – byter församlingens representanter metod. De kombinerar sig skickligt av två olika metoder:
* förklara sig vilja uppnå samförstånd (bara motparten backar),
* själv uppträda otrevligt.

 

Del fem
Representanterna för Ålidhems församling vill framställa sig som de som endast vill ha ”samförstånd” samt slippa ”onödigt bråk”. Men problemet för församlingens representanter är detta: Hundägarna har rätten på sin sida – flera gånger om. Och ifall representanterna för Ålidhems församling bara accepterade detta så slapp vi onödiga bråk och kunde uppnå samförstånd.

Samtidigt har företrädarna för Ålidhems församling knutit upp sig så starkt till islamisterna – lovat dem att jaga bort både hundägare och hundar – att de tvingas bryta mot lagen och uppträda bryskt mot hundägarna för att dessa ska tappa sugen och söka sig till badvatten i någon annan del av kommunen. Några exempel på hur hundägarna har drabbats av obehagliga påhopp:

* En kvinna, sannolikt en representant för Ålidhems församling, ropade vid upprepade tillfällen till en hundägare som kommit till Kyrkstugan för att bada sin hund, något i stil med ”här ska inga hundar bada”. Detta utspelade sig inför andra som närvarade. Då hundägaren även hade sitt barn med sig kände hundägaren sig mycket utsatt. Det hela lämnade en väldigt dålig eftersmak.

* Hundägare har både känt sig utstirrade av folk de uppfattat som representanter för Ålidhems församling, och samtidigt uppfattat att samma personer satt och talade om dem, samtidigt som de stirrade,

* Då vissa hundägare påpekat att de har rätt att bada sina hundar i vattnet, både enligt allemansrätten och Umeå kommuns lokala ordningsföreskrifter, har representanter för Ålidhems församling backat. Men bara i diskussionerna. Vissa hundägare uppfattade att det var då de hävdande sina rättigheter som den ogiltiga ”förbudsskylten” sattes upp på trädet (se ovan). Alltså: Då hundägarna stod på sig trappade representanterna för Ålidhems församling upp. Genom bluffmetoder!

 

Avslutningsvis
Förstår representanterna för Ålidhems församling vilken strid de har hamnat i? Jag betvivlar detta starkt.

Islamisk rättstradition anser att hundar är ”orena” djur. För ett antal år sedan krävde en holländsk muslimsk politiker, Hasan Küçük, ett förbud mot hundar i Haag. Politikern krävde att hundar förbjuds i alla former i kollektivtrafiken. Detta inkluderade alla stadsbussar från och till alla områden som besöks av muslimska invandrare. Haag är den tredje största staden i Nederländerna. Vid tiden för förslagen bestod Haag av mer än tolv procent muslimer.

Det är samtidigt inte alla muslimska ledare som delar denna uppfattning. Stormuftin i Egypten, Shawki Allam, anser istället att det är möjligt att ”leva med en hund och samtidigt dyrka Allah” (Economist, 27/8-2020).

Det är islamisterna som hårdast står upp för uppfattningen att hundar är ”orena” djur. Islamisterna utgör extrema minoriteter bland Sveriges muslimer. Dessa islamister utövar ofta ett hårt åsiktsförtryck riktat mot andra muslimer.

Detta understryker allvaret i agerandet av representanter för Ålidhems församling.

 

Ålidhems församling försöker vältra över ansvaret för bristande samförstånd och
onödigt bråk på hundägarna. Detta är inte hållbart. Hundägarna har
rättigheterna på sin sida. Representanterna för Ålidhems
församling uppträder alltmer lika islamister.

9 kommentarer

  1. Fredrik A

    Hej, intressanta inlägg och sannerligen märkligt från de personer inom Svenska Kyrkan som agerat på detta sätt. Jag har ingen uppfattning om hur pass utbredd islamism och Muslimska brödraskapet är bland Umeås muslimer. Du skriver att ”Islamisk rättstradition anser att hundar är ”orena” djur”. Att tycka hundar är orena låter här som att det inte är en orimlig hållning som muslim. För mig låter det som att det i det här fallet även kan vara andra än islamister som kontaktat svenska kyrkan om att hundar inte bör bada vid kyrkstugan. Hur ser du på det? Har du tagit del av bevis för att det faktiskt är islamister som är inblandade i detta fall eller bygger du det på annat?

  2. Brorson

    Muslimer har rätt att utöva sin religion. men har ingen rätt att inskränka andras fri- och rättigheter. Och ej heller föreskriva för oss kristna vad vi ska tro är rätt eller fel. Hundägare är välkomna till Katolska kyrkan för att få sina djur välsignade. Inom Katolska kyrkan är en speciell dag under året helgad åt hundvälsignelser. Allting som Gud har skapat kan kyrkan välsigna, däremot inte människors stadgar och påhitt.

    Enligt kristen tro finns farliga djur, men inga orena djur. Jag uppmanar härmed personalen i Ålidhems församling att bryta med religionssynkretismen och omvända sig till kristendomen – den religion som Ni tydligen har lämnat eller aldrig har trott på. Svenska kyrkan är inte Statens religionsverk, som Ni har gjort henne till.

    Med religionssynkretism menas försök att slå ihop två eller flera religioner till en enda, vilket är en svår synd enligt både kristendomen och islam. Vad håller in på med?

    Huruvida det är lämpligt att bada hundar på en viss plats, lägger jag mig inte i. Hundar och andra djur får av hygienskäl inte tas med in i serveringslokaler, vilket även torde gälla uteserveringar i anslutning till sådana lokaler.

  3. Olle BK

    Tycker det är anmärkningsvärt att församlingen på Ålidhem anammar de här ”förbuden”. Sist jag kollade hade kristendomen och islam olika läror att följa.
    Har ingen hund idag, önskar dock att jag haft, kyrkstugan hade varit ett solklart (pun intended) besöksmål för att svalka jycken.

  4. Jan Sjöström

    Hej.

    En konsekvens av ett land i förändring. En nödvändig sådan ”eller
    en påfrestning” torde vara och borde bli den stora frågan.

    Våra grundlagar bygger Svensk demokrati, Svensk i den
    mening här, att de tar utgång i personlig frihet i valet av religion.

    Vi (våra politiker) har i omständigheten valt att förändra vårt land,
    vår tidigare så homogena befolkningsstruktur utmanas allt mer i
    syftet att ”passa hela vårt nya land”. Detta är ett måste när del av
    vår befolkning ser tro via muslimsk ”lag” som demokratins
    ersättare.

    Sverige är på 2020 talet inte det Sverige det var 1980. Vårt land
    är till 30% befolkat av individer med muslims tro 2050. Detta om
    vi får tro det ansedda forskningsinstitutet P e w. U S A. I dag är
    siffran ca 10% och vi har störst andel muslimer i Västra Europa.

    Att vara 30% i ett land som Sverige betyder att makten kan nås,
    alla övriga partier kommer naturligtvis att behöva förhålla sig till
    denna ”vår nya” situation. Så även våra i dag fungerande lagar,
    tillkomna i folkflertalets (demokratins) namn.

    Det existerar inga garantier i att Sverige inte kommer att se en
    dag där ett muslimskt kalifat styrt av sharia fattar Svenskarnas
    beslut. Kanske bara betydligt tidigare än någon kunnat tro.

    Kanske är det så att Ålidhems församling känner förändringens
    vindar starkare än andra, och således gör sig beredda på dessa
    nya tider och på på vad som kommer ur ett liv med Sharia.

    Vi övriga kan svårligen påverka utgången av landets förändring,
    detta är konsekvenserna av huset Sveriges politiska strategier.
    (Det är via allmänna politiska val skeenden tar sin plats i tiden,
    vi folket har avgivit vår vilja och valt vad som kommer m a o)

    Naturligtvis måste allas våra liv förändras när demokrati byts mot
    mer religiöst betingade normer. Frågan är således inte om utan
    när – folkflertalets vilja fullt ut accentueras.

    Med vänlig hälsning / Jan Sjöström

  5. Messerschmitt

    Det finns en djupare fråga här som gör att det är värt att ”bråka”: Vilka regler ska gälla i samhället?
    – antingen regler och lagar som vi beslutat om gemensamt efter demokratiska val (grundlag, allemansrätt osv)
    – eller regler och lagar från en helig skrift, tolkad av självutnämnda imamer eller präster.

    Detta är en frågeställning som på djupet handlar om att försvara vår demokrati – eller att inte göra det. Bra att du bloggar. Och bra att hundägarna reagerar.

  6. Helena Nilsson Springare

    Hej. Om anledningen till hund-badar-förbud är direkt knutna till det du beskriver så är det ju förkastligt, det håller jag med om.

    Naivt nog så trodde jag att det kanske handlade om att det är mycket småbarn nära vattnet numera och att det blivit mer trängsel kring kyrkstugan (om man jämför några år tillbaks)

    Men om allemansrätten och Umeå kommun tillåter oss att bada med hundar i Nydalasjön så är det ju bara att fortsätta göra det. Om dessa representanter hängt upp förbudsskyltar som dessutom är ogiltiga så blir det ju egentligen bara pinsamt för svenska kyrkan. Om det dessutom, som du skriver har att göra med anpassningar till islam så blir det ju bara ännu mer konstigt (och i långa loppet svårare att försvara)

    Ser fram emot att läsa fortsättning på detta. 😊

  7. arbetare

    Är representanterna för Ålidhems församling så ofattbart korkade att de inte inser vilka som blir halshuggna först om islamisterna de hjälper kommer till makten ?

    Vilken skymf mot alla som flytt hit för att undkomma islamistisk terror att den kyrka som borde stått på offrens sida istället står på bödlarnas .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.